Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

Een vriendin kwam 3 maanden geleden tot de conclusie dat ze niet verder wilde met haar vriend, die bepaalde politieke en ethische denkbeelden bleek te hebben waar ze zich voor schaamt. Dat mondde uit in continue verbale aanvallen van hem op haar. Ze vroeg of ze bij mij en mijn vrouw kon logeren, en dat kon, en dat is nu al bijna 3 maanden zo.

Ze betaalt nog wel steeds haar deel van de huur (en omdat zij meer verdient dan hij, betaalt zij het merendeel) en ze staat daar nog steeds ingeschreven.
Ze is nu zover dat ze echt niet meer terug wil naar hem.
Ze gaat binnenkort verhuizen naar een eigen huis.
Hij blijft in het apartement wonen.
Het overgrote deel van haar spullen liggen nog in het gezamenlijke apartement.

Ze betaalt nog steeds elke maand haar deel van de huur en ze staat nog steeds ingeschreven bij het bevolkingsregister op dat adres.

Ik heb beloofd haar te helpen met de verhuizing.
Hij heeft aangegeven dat hij niet wil dat ik het huis binnen ga. Hij wil ook niet weg tijdens de verhuizing, want hij denkt dat zij meer zal meenemen dan ze afgesproken hebben (volkomen onterechte gedachte). Ze heeft netjes een lijst opgesteld van wat ze mee zal nemen, en hij is akkoord gegaan.
Zij wil wel dat ik meega, want dan zal hij haar niet weer verbaal aanvallen. Ze is bang voor hem. Ik ben een nogal grote vrouw en nergens bang voor en zeker niet voor hem en hij weet dat en hij zal mij zeker niet aanvallen (ik hem ook niet, behalve als ik mezelf toch moet verdedigen).
Als ik toch met haar meega het huis in, dreigt hij de politie te bellen, met de melding dat ik huisvredebreuk pleeg, ook al is het op haar uitdrukkelijke uitnodiging, en in haar gezelschap.
Hij is van mening dat hij als bewoner mij de toegang kan weigeren.
Klopt dat?

Pleeg ik inderdaad huisvredebreuk als ik het huis samen met haar in ga, en hij mij zegt dat ik niet welkom ben en moet vertrekken?
Als ik niet weg ga, haar help haar spullen in te pakken, haar help haar meubels te demonteren en haar spullen in de verhuisbus plaats, en hij de politie belt, zullen ze mij dan arresteren, of alleen sommeren weg te gaan?

Als dat zo is, blijf ik in het trappenhuis van het apartementengebouw, terwijl zij binnen bezig is. Zij zal de voordeur openhouden, en mij spullen aangeven die ik dan naar beneden breng naar het verhuisbusje dat ik geregeld heb.

Andere vrienden hebben geen tijd (en zeker geen zin, omdat haar ex-"vriend" bijzonder onaangenaam reageert op haar en haar vrienden) om mee te helpen bij de verhuizing.
De ex-vriend reageert op alles wat ze voorstelt met een enorme kinderachtigheid, naarheid, het is te zielig voor woorden, en ik ken hem al meer dan 10 jaar, ik heb diners in restaurants voor hem betaald en taxi voor hem gespeeld, en het is bizar deze kant van hem te zien.

Graag uw commentaar op de vraag of ik inderdaad huisvredebreuk pleeg. Dank voor uw aandacht.
Met vriendelijke groeten, Wendy
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Een lastige. Kern van de vraag is wie is rechthebbende van de woning. Daar gaat met twee strijdende partijen heel veel discussie over plaatsvinden vrees ik. Echter op het moment dat u in de woning door een (van de) rechthebbende driemaal gesommeerd wordt is het op zich duidelijk dat u dient te vertrekken. Dit zal veelal in het bijzijn van de politie gebeuren.

Slimmer is op voorhand via civiel recht zaken te regelen. Beschrijf de boedel die gescheiden wordt en maak afspraken hoe dat gedaan wordt. Dat is geen politietaak maar een taak voor beide partijen en hun advocaten al dan niet d.t.v. de rechter.

Uw vriendin helpen kan ook zonder de woning te betreden en voor uzelf te besluiten gewoon in de publieke ruimte te verblijven die geen onderdeel uitmaakt van woning.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door Proost »

Om sec antwoord te geven op de vraag of u wel in de woning mag zijn onder de genoemde omstandigheden is het antwoord nee.
Beiden staan ingeschreven en beiden hebben daar woonrecht. Alleen is het zo geregeld dat weigering boven toestemming gaat. Dus ook al wonen er zes mensen en vijf geven er toestemming en een weigert, moet u de woning verlaten .

Zoals gezegd kunt u op meerdere manieren helpen. Ga in het trappenhuis staan en draag de spullen vanaf daar. Kan uw vriendin alles gewoon van binnen uit in het trappenhuis zetten.
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

ThunderStreak en Proost: dank u voor uw snelle reacties.

Beiden staan ingeschreven op dat adres, hebben een sleutel. De inboedelverzekering (en andere verzekeringen) staan op beider naam. Er is een samenlevingscontract (dat jammer genoeg niet voorziet in deze situatie). Beiden zijn rechthebbende op de woning.

Weigering gaat dus boven toestemming. Ik zal natuurlijk wel naar binnen gaan, samen met haar, in afwachting tot hij mij de deur wijst, want dat wil ik toch eens in mijn leven meemaken. We zullen hem (nogmaals, zucht) duidelijk maken dat als ik binnen meehelp, het allemaal veel sneller voorbij is en hij ons nooit meer hoeft te zien, en dat elke tegenwerking het alleen maar langer laat duren. Maar ja, hij is de afgelopen drie maanden steeds kinderachtiger geworden, dus ik ben bang dat er niks aan te vangen is met hem.

Als het er op aan komt, zal ik in het trappenhuis blijven staan. Ik hoop dat onze vriendin het voor elkaar krijgt de zwaardere dingen in haar eentje naar de voordeur te slepen. Ex-vriend gaat zeker niet helpen.

Met vriendelijke groeten,
Wendy van Dijk
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

ThunderStreak:
De scheiding van de boedel is al besproken. Beiden hebben een lijst van zaken die hen toebehoren, en beiden hebben ingestemd met de lijst van de ander.
Het gaat er nu alleen nog maar om, om haar spullen uit de woning te halen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door Proost »

Even praktisch. Hij zal vast wel eens voor wat dingen de woning uit moeten. (Werk bijvoorbeeld)
Doe het dan. Dan heb je dus je toestemming zonder de weigering en ben je inderdaad snel klaar.
Hoe meer mensen helpen, des te sneller de woning ordelijk achter gelaten kan worden.
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

Proost, dank u weer voor uw snelle reactie.
Dat hebben we al twee keer gedaan, toen hij niet thuis was, maar beide keren zonder busje, gewoon met een personenauto met beperkte laadcapaciteit.
Hij werkt al vanaf thuis, voornamelijk vanwege corona. Sinds onze twee bezoekjes (waarbij we kleding, kerstspullen, papieren, boeken en andere zeer persoonlijke spullen meenamen) is hij nog bozer en verlaat hij het huis vrijwel helemaal niet meer. Wij zijn niet in staat om continu te surveilleren (ik woon meer dan een uur rijden van het apartement vandaan).
Maar we gaan dit advies zeker overdenken.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door Pim »

ThunderSTreak schreef: 04 nov 2021, 19:02 Echter op het moment dat u in de woning door een (van de) rechthebbende driemaal gesommeerd wordt is het op zich duidelijk dat u dient te vertrekken. Dit zal veelal in het bijzijn van de politie gebeuren.
Tweemaal.

Op enig moment ben je 'gewoon' aanwezig.

Als men vervolgens de éérste keer vordert weet je dat men je aanwezigheid niet op prijs stelt.

Blijf je dan, en vordert men dan nog een keer, en geef je opnieuw geen gehoor aan het verzoek/de vordering, dan ben je wederrechtelijk aanwezig.

Op dat moment pleeg je huisvredebreuk.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Klopt: tweemaal vorderen is al voldoende. Wel met getuigen die kunnen bevestigen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

Getuigen. Dat lijkt me een mooi steekwoord. Maar dan moeten er wel getuigen zijn. Mijn woord tegen het andere. Interessant.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door Proost »

wgavdijk schreef: 05 nov 2021, 00:08 Getuigen. Dat lijkt me een mooi steekwoord. Maar dan moeten er wel getuigen zijn. Mijn woord tegen het andere. Interessant.
Mwa, getuigen kunnen ook digitaal zijn en tegenwoordig hebben we allemaal een digitale getuige in onze broekzak zitten.
Ik zou het daar vooral niet op aan laten komen en wees wijs in hoe je dit aan pakt.
Gebruikersavatar
wgavdijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 04 nov 2021, 13:57
Roepnaam: Wendy
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door wgavdijk »

Het probleem heeft zichzelf opgelost. Vriendin is met een andere vriend het apartement binnen gegaan. Ex-partner was niet aanwezig. Vriendin nodigde mij hartelijk en dringend uit binnen te komen. Er was niemand die me vertelde dat ik niet welkom was.
Vriendin had uitgebreide lijst gemaakt met spullen die ze wilde meenemen, en ex-partner was daarmee akkoord gegaan, en we namen dan ook alleen maar de dingen mee die op de lijst stonden.
We hebben rustig, geconcentreerd en ononderbroken kunnen doorwerken. Er kwam zelfs nog een andere vriend om mee te helpen. De vrienden hebben ook nog meegeholpen alles in een verhuisbusje te zetten, en alles naar de nieuwe woning van onze vriendin te brengen en alles daar uit te laden.
We hebben na afloop nog heerlijk gegeten in een leuk restaurantje in Amsterdam.
Om 3 uur 's nachts bleek ex-partner thuis gekomen te zijn en die schreef een lange email met beschuldingingen van huisvredebreuk, diefstal en bedrog. Alles is netjes te weerleggen, ook omdat alles waarvan hij vond dat gestolen was, op de lijst stond waarmee hij expliciet akkoord was gegaan.
Dit was een zeer interessante dag.
Dank u allen voor uw waardevolle advies.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Huisvredebreuk als ik met vriendin meega naar haar huis waar haar ex-partner nog woont

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Daarmee kan dit bericht worden afgesloten. Bedankt voor de terugkoppeling.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten