uitrit/oprit of toch niet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ludoelia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 30 okt 2021, 00:43
Roepnaam: Scheepsmaat
Contact:

uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door ludoelia »

Hallo

Ik heb vorig jaar een grote garagebox gekocht voor het stallen van onze camper.
De stalling is 10 mtr. diep en 3,2 mtr. breed.
Voor mij was het duidelijk een uitrit, want in uw forum staat hierover ook een topic waarin wordt beschreven wat een uitrit inhoud, lijkt het op een uitrit dan is het ook een uitrit.
Nu zegt de gem. Den helder neeee alleen de eerste 7 mtr. vanaf de gevel wordt beschouwd als uitrit, daarvoor mag je parkeren.
Dus nu doet zich het feit voor dat als er een voertuig wordt geparkeerd ik er niet uit kan.
Nu zegt de gem. eigenschuld dikke bult had je maar een onderzoek moeten doen.
Uit niets blijkt dat het ook parkeerplaatsen zijn, er zijn geen afgebakende plaatsen of een andere kleur bestrating die duiden op parkeerplaatsen ook staat er geen enkel bord.
De gem. beroept zich op het bestemmingsplan waarin die parkeerplaatsen zijn opgenomen, alleen heeft de gem. deze niet tot uitvoer gebracht.
Voor de aanvang van de bouw van het verzamel complex is er een prospectus uitgegeven waarin duidelijk de parkeerplaatsen aanwezig waren, alleen kan men daar geen recht aan ontlenen.
Kijk hadden die parkeerplaatsen 7 mtr. voor de oprit wel aanwezig geweest dan had ik deze box/opslagruimte natuurlijk nooit gekocht.

Mijn vraag aan u is dan ook is dit een uitrit of niet (zie streetview : https://www.google.com/maps/@52.9493068 ... 8192?hl=nl

Hopelijk kunt u mij duidelijkheid verschaffen is dit nu volgens de wegenverkeerswet een uitrit of uitritten want het betreft ook de andere boxen.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door SWAT »

Qua inrichting is dit een hele onduidelijke situatie. De roldeuren wekken de indruk dat er sprake is van een garage en om die te kunnen gebruiken moet er een in/uitrit zijn. Ik weet niet zo snel waar het 7 meter argument vandaan komt. Het staat in ieder geval niet in het RVV 1990. De weginrichting voor de roldeur lijkt niet op een parkeer plaats er is geen belijning of bebording die daarop zou wijzen.
Ik zou de stoute schoenen aantrekken en een bordje op de roldeur aanbrengen met "Uitrit vrijhouden" en bij het constateren van een overtreding handhaving bellen. Wil die niet optreden dan klagen bij de gemeentelijke ombudsman.
Typisch geval waarbij de rechter zal moeten uitmaken of hier wel gesproken kan worden van een in of uitrit.
Van belang kan ook zijn hoe deze garage/unit als te verkopen object is aangeboden. Garage of stalling met roldeur.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door Hilde »

Die 7 meter zal het deel zijn tot de weg. En op de weg mag je parkeren.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Zoals ik de foto bekijk is er een garage (zijn er meerdere garages geschakeld) met daarvoor een oprit van enige meters om de garage vanaf straat te bereiken. Die strook kan dus niet gebruikt worden om te parkeren zoals de witte bestelwagen nu doet op de foto.

Hierop kan m.i. gehandhaafd worden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
ludoelia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 30 okt 2021, 00:43
Roepnaam: Scheepsmaat
Contact:

Re: uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door ludoelia »

Hallo

bedankt voor jullie reactie

Voor de duidelijkheid leg ik nog even in het kort de situatie uit.
Vanaf de gevel zegt de gemeente dat er een strook van 7 mtr. is gerealiseerd voor het in en uit rijden dit zou dan ook een openbare weg zijn, de volgende 5 mtr. zouden dan parkeerplaatsen zijn tot aan de openbare geasfalteerde bestaande doorgaande weg zoals op Street view is te zien.
Echter de gemeente heeft verzuimt om dit duidelijk te maken doormiddel van gemarkeerde parkeerplaatsen, het is nu een grote aan een gesloten bestrating zonder de uiterlijke kenmerken van parkeerplaatsen.
Ook zijn er ovale groenvoorzieningen gerealiseerd zg. plantenbakken die vanaf de geasfalteerde doorgaande bestrating is te zien, deze zijn 6 mtr. lang derhalve blijft er dan nog maar 6 mtr, over vanaf de gevel.
Tussen de groenvoorziening is geen enkele markering aangebracht die duiden op een parkeerplaats of plaatsen en toch zegt de gemeente dat je daar mag parkeren.
De politie heeft dan ook besloten om hierop niet meer te handhaven.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: uitrit/oprit of toch niet

Ongelezen bericht door Pim »

Ik zou een mal gemaakt hebben van de letters N P en een beetje burgerlijk ongehoorzaam zijn geweest.

Als de gemeente weg blijft kijken....
Gesloten