Geschorste auto naar apk rijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Kevkev2000
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 25 sep 2021, 20:48
Roepnaam: Kevin
Contact:

Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Kevkev2000 »

Hallo allemaal, ik heb mijn project auto geschorst alleen vroeg ik mij af of ik hem percé per trailer moet vervoeren of dat ik ook met groene garage platen ermee mag rijden naar de apk en degene die hem gaat lassen.
De auto heeft momenteel geen apk meer doordat die rot is op plekken dat niet rot mag zijn voor de keuring😅
Met vragende groet,
Kevin
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door maestro »

Men mag met een geschorste auto naar de keuring rijden, u moet dan wel een afspraak met vermelding van datum en tijstip hebben en deze kunnen tonen aan de politie. De auto moet wel verzekerd zijn! (Of groene platen invloed hebben weet ik niet).
Verder mag u alleen rondom het tijdstip van de keuring naar en van de keuring rijden, via de kortste route en niety ondertussen ook nog even boodschappen gaan doen.

Voor repareties e.d. mag u niet met de auto rijden!
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Skipperje »

maestro schreef: 27 sep 2021, 03:41 Voor repareties e.d. mag u niet met de auto rijden!
Met groene platen mag dat toch wel? Een rit ten behoeve van herstel. Maar ik plaats wel meteen een kanttekening, want een auto moet rijtechnisch wel in voldoende staat van onderhoud zijn. Als ik lees dat er rotte delen zijn, dan mag er mogelijk niet eens met groene platen worden gereden. Maar ik kan niet beoordelen in welke mate de auto verrot is.
Daarnaast moet natuurlijk ook aan de voorwaarden worden voldaan die aan het gebruik van handelaarskentekenplaten zijn gesteld.

Wetstekst

Artikel 44 Kentekenreglement. Gebruik
1 Een handelaarskenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.
2 Een handelaarskenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter bewerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.
3 Een handelaarskenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is opgegeven.
4 Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.
5 Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven aansprakelijk.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door maestro »

Hoe het precies zit met groene platen weet ik niet. Maar ik lees "rot is op plekken dat niet rot mag zijn voor de keuring" als dat de auto gezien de technische staat niet de weg op mag.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Skipperje »

Zijn wij het eens :like:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Mitch »

Op Kompol staat uitgelegd dat met het stukje over herstel en reparatie bedoeld wordt 'om de goede werking te controleren'. Er staat alleen geen juridische basis bij. Bedoelen ze niet dat groene platen pas mogen ná herstel van de schade? Dus groene platen zorgen voor 'vrijstelling' van de administratieve zaken rondom de auto, maar niet het technische.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kende deze uitleg niet. Stel dat de garage wil controleren waarom een auto piept of rammelt tijdens het rijden, dan moeten ze er toch echt mee rijden voordat het is gerepareerd. Dus het komt mij vreemd over.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
JK.info
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door JK.info »

Het gebruik van handelaarsplaten is in twee categorieën in te delen: artikel 37 lid 3 wvw.
1. Gebruik op een voertuig zonder erkenning bedrijfsvoorraad ter bewerking of schadeherstel, art.44 lid Kr
2. Gebruik op een voertuig met erkenning bedrijfsvoorraad voor bedrijfsactiviteiten voor het erkende bedrijf. art.44 lid 4 Kr.

In dit geval gaat het om een voertuig dat niet in een bedrijfsvoorraad staat van een erkenningshouder. Daarom valt deze onder de eerste variant.

Categorie 3 overtreding, handelaarskenteken voertuigbranche:
Het handelaarskenteken gebruiken voor voertuigen die niet ter bewerking of herstel zijn aangeboden aan degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.

Dit betekent dat je wel de handelaarsplaten mag gebruiken indien je een afspraak hebt bij het bedrijf dat jouw de handelaarsplaten heeft verstrekt.

Er zijn echter nog vele regels waar je aan dient te houden:
- Het voertuig moet voldoen aan de regels gesteld in de regeling voertuigen
- Niet parkeren
- Geen lading vervoeren
- Originele kentekenbewijs bij je hebben
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geschorste auto naar apk rijden

Ongelezen bericht door Frans »

JK.info schreef: 29 sep 2021, 13:58 Er zijn echter nog vele regels waar je aan dient te houden:
- Het voertuig moet voldoen aan de regels gesteld in de regeling voertuigen
- Niet parkeren
- Geen lading vervoeren
- Originele kentekenbewijs bij je hebben
Zolang een voertuig binnen de bedrijfsvoorraad van een herstelbedrijf valt en hij moet, zeg, gespoten en uitgedeukt worden, dan is er niet zoveel aan de hand.

Deze casus voldoet daar zeker niet aan, hij zit én niet in die bedrijfsvoorraad, en is dus niet onderweg voor schadeherstel, maar zelfs dan voldoet deze niet aande RV en is transport via een ambulance verplicht.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten