Stalken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mopperkont
Infopolitie Gast

Stalken

Bericht door Mopperkont »

Hoi ik heb vorige week een stopgesprek gehad omdat ik iemand al een tijdje volgens die gene lastig val.
Meningen zijn daar over verdeeld maargoed oke ik heb een stopgesprek gehad, nu vraag ik mij af waarom word dit gedaan en is dat de normale gang van zaken.
Is dit om een aangifte te ontlopen?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Stalken

Bericht door SWAT »

Stalking is strafbaar maar lastig is aan te geven wanneer voor alle partijen duidelijk is dat (overmatig) contact daadwerkelijk ook ongewenst contact is.
Bij een stop gesprek is dat duidelijk. Dit wil niet zeggen dat er geen geen stalking kan zijn als er geen stop gesprek is geweest.
Stay safe out there.

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 25

Bericht door KiralyKecske »

Bij stalken is het vaak ook in het belang van het slachtoffer dat het gestalk zo snel mogelijk stopt, en een stopgesprek kan dan meer effect hebben dan een strafrechtelijke procedure. Ook is dan duidelijk dat het slachtoffer écht geen contact met je wilt hebben, wat later in een strafzaak nuttig kan zijn.
Mopperkont schreef: 28 apr 2021, 15:55 ik iemand al een tijdje volgens die gene lastig val.

Meningen zijn daar over verdeeld maargoed oke
Dit is ook een reden overigens; omdat de stalker soms niet doorheeft dat zijn gedrag hinderlijk is.

Mopperkont
Infopolitie Gast

Nuttig voor een strafzaak? Ik neem aan dat dat toch niet gebeurd als ik geen contact meer opneem met de persoon? Daar is denk toch ook dat stopgesprek voor geweest?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Klopt. Maar wanneer de politie het stopgesprek heeft uitgevoerd kun jij niet meer zeggen dat je niet wist dat die ander jouw handelingen als stalken ervaart. Soms moet jij na een stopgesprek ook een aantal regels en afspraken ondertekenen. Ga je na een stopgesprek door met je grensoverschrijdende gedrag zal een rechter, als het zover komt, korte metten maken met smoesjes als ik wist het niet of "ja maar"
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mopperkont
Infopolitie Gast

Oke nee ik ben wel redelijk geschrokken van dit gesprek. Ik weet nu wel wat ik wel en vooral niet moet doen.
Dan neem ik aan dat het bij een stopgesprek gelaten word als het ook stil blijft.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Idd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Opmerking van Skipperje

Vraag beantwoord.