L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door ReneMark »

Hoi allemaal.

Ik heb mij werkelijk gek gezocht naar het antwoord op mijn vraag maar kon het tot nu toe niet vinden.

Ik ben voornemens een zogenaamd L5e voertuig aan te schaffen, een Piaggio MP3LT. Echter, aangezien je deze mag besturen met een rijbewijs B in Nederland, en men deze voertuigcategorie niet heeft erkent als L5e in Zwitserland, is mijn vraag de volgende.

Als ik Zwitserland doorkruis met een L5e op rijbewijs B, kan ik dan in problemen komen?

Hoe beoordeeld men mij als Nederlander op een Nederlands voertuig met Nederlands rijbewijs in het buitenland?

Omgekeerd vraag ik mij namelijk af hoe dit is geregeld Belg Nederland binnenrijd op een 125cc motorscooter op B rijbewijs.

Ik hoop dat iemand hierop kan antwoorden of waar ik de regelgeving kan vinden.

Enige wat ik kon vinden bij het Zwitserse CBR is dat men in dergelijke situaties het rijbewijs en voertuig bekijkt en beoordeel op de staat waar het vandaan komt. Daarnaast nam ik aan dat dit in het schengenverdrag is geregeld maar tot nu toe vang ik bot op het internet.

Wie weet?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hmm, lastig...

Zwitserland is geen onderdeel van de EU, heeft wel diverse afspraken met de EU, maar eigenlijk is dat niet het knelpunt. Iedereen heeft het idee dat rijbewijzen en bijbehorende eisen in de hele EU gelden, maar dat is niet zo; het staat een land vrij (elk land) om z'n eigen nuances aan te brengen in het rijbewijzenstelsel. In België hebben ze 'voorlopige rijbewijzen'. in Duitsland mag je op je 16e al motor rijden, etc. Allemaal zaken die in Nederland niet getolereerd en beboet worden.

Is Zwitserland verplicht om u te accepteren op een Piaggio met een B-rijbewijs? Nee, als hun wetgeving dit niet toestaat, houdt alles op..daar heb ik geen zicht op, maar op een Engelse site in Zwitserland lees ik dat Zwitserland een rijbewijs 'A' zou eisen.

Schengen richt zich op vrij verkeer van personen en goederen, maar staat zeker niet toe dat mensen met de verkeerde rijbewijzen maar rond mogen knallen in een land..

Bel eens met het Zwitserse CBR.. Staat tegenover; als Zwitserland het niet zou tolereren, dan zouden we er in Nederland veel meer over moeten lezen op internet..denk ik..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door Skipperje »

Allereerst heb je voor het rijden op een Piaggio MP3LT in Nederland een rijbewijs A nodig. Met B mag alleen als je het rijbewijs B al had voor 19 januari 2013.
Een Belg in Nederland hoeff geen Nederlands rijbewijs, als hij valt onder deze regel.

Wetstekst

motorrijtuigen, anders dan bromfietsen of andere dan bij algemene maatregel van bestuur aangewezen landbouw- of bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines, indien die bestuurders buiten Nederland woonachtig zijn en zij zich bevinden in het internationaal verkeer, mits aan hen door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland een rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig van de categorie waarmee wordt gereden alsmede, in de gevallen waarin zulks is vereist op grond van internationale overeenkomsten die Nederland binden, aan hen buiten Nederland een internationaal rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig van de categorie waarmee wordt gereden;
ik verwacht dat Zwitserland zo ook handelt, omdat wij in Nederland het Zwitserse rijbewijs ook erkennen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Toch even advocaat van de duivel, Piet. Zit de crux niet in dit stukje van de wettekst?

Wetstekst

mits aan hen door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland een rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig van de categorie waarmee wordt gereden.
Een B rijbewijs wordt ook in het land van herkomst afgegeven voor het besturen van een voertuig categorie B. Dat men in het land van afgifte zelf daarmee (met beperkingen) ook een ander voertuig dan categorie B mag besturen is iets anders dan dat dit in het internationale verkeer wordt toegestaan lijkt me. Daar blijft volgens mij gelden dat men alleen een voertuig waarvoor het rijbewijs is afgegeven mag besturen. Of zie ik dat verkeerd?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens mij zie je dat verkeerd. Het rijbewijs B was in Nederland voor 19/1/13 geldig voor een motorvoertuig op 3 wielen. Deze geldigheid vervalt niet en dus is dit ook geldig in het buitenland. Je zou wel gelijk hebben als een Belg met zijn B rijbewijs hier wil gaan rijden op een A1 motorfiets. Deze extra uitbreiding van de categorie B is namelijk alleen geldig op het eigen grondgebied.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door ReneMark »

Ik kan helaas geen foto plaatsen, maar wat ik vond op het Zwitserse CBR is dat men het voertuig in combinatie accepteert zoals het wordt beoordeel in de staat van herkomst. Maar of ik dat goed heb begrepen vraag ik mij af want alles is natuurlijk in Duits :D

Dit leeft behoorlijk onder de MP3 rijders aangezien zij nu met geldig rijbewijs B op de MP3 misschien wel een keer richting Italië willen of Groot Brittannië.

De ANWB wist het ook niet, hahahahhaha.

Ik heb zelf altijd het idee gehad dat bijvoorbeeld een Belgische bestuurder met rijbewijs B, gewoon op zijn motorscooter door Nederland mocht vanwege afspraken in de EU. Maar volgens mij zijn diezelfde afspraken ook met Zwitserland gemaakt maar kan dus niet ontdekken waar.

Enfin, wel een leuke vraag lijkt mij. Dus leuk om jullie antwoorden te lezen.
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 296
Lid sinds: 24 aug 2016, 21:32
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door Tommy »

Ik heb even navraag gedaan voor je bij de Zwitserse collega's. Het korte antwoord is "nee" met alleen categorie B op je rijbewijs mag je niet met een Piaggio MP3 rijden in Zwitserland.

Het systeem voor rijbewijs afgifte ligt iets anders dan bij ons. Ze willen daar de categorie A op je rijbewijs zien als je een Piaggio MP3 bestuurt.

Je kunt wel, als Zwitser met een categorie B rijbewijs, sneller je categorie A bij schrijven. De kosten zijn dan lager heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: L5e (MP3 LT) besturen op B rijbewijs in Zwitserland

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zeer nuttige info, Tommy.

Thanks! :like:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten