Drugstest scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Toaster19
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Guus

Drugstest scooter

Ongelezen bericht door Toaster19 »

Hallo,

Ik heb een best specifieke vraag waar ik erdels geen antwoord op kan vinden. De politie heeft mij in februari staande gehouden tijdens het rijden op mijn scooter en er is toen bij mij een speekseltest afgenomen met als resultaat positief op THC. Dit vond ik merkwaardig want ik blow of drink nooit als ik daarna nog moet auto- of scooterrijden. Afijn, positief dus mee naar het bureau voor een bloedafname. Drie weken later een brief van de politie, met als boodschap dat er geen stoffen waren aangetroffen die de rijvaardigheid negatief kunnen beïnvloeden. Niks aan de hand dus gelukkig.

Nu ben ik tijdens het wachten op de uitslag een tweede keer staande gehouden (wat een geluk), dit keer met de auto vanwege te hard rijden. Nadat mijn rijbewijs was gecontroleerd wilden de agenten weten of er drugs in de auto lag en of ik 'vandaag iets al iets op had', ik schrok me dood maar toen herrinerde ik me de speekseltest en realiseerde me dat dat natuurlijk bij hun in het systeem stond.

Nu is de vraag of dat zo blijft nu de uitslag negatief blijkt, en zoja, kan ik dit soort vragen dan bij elke staande houding verwachten? Het was best gênant, zeker als ik met mijn familie zou zijn geweest.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Drugstest scooter

Ongelezen bericht door SWAT »

Een registratie blijft 5 jaar zichtbaar. Afhankelijk hoe de collega's de controle geregistreerd hebben blijft dit dus 5 jaar zichtbaar.
THC blijft heel lang meetbaar in het bloed. Dus je moet al weken van te voren stoppen wil je niet onder invloed van THC gaan rijden.
Ik vermoed dan ook dat in de brief stond dat de gemeten waarde niet boven de limiet was.
De strafzaak zelf zal geseponeerd zijn vermoed ik.
Stay safe out there.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Re: Drugstest scooter

Ongelezen bericht door Carolien »

En als aanvulling op hierboven: thc stapelt zich op naarmate je regelmatig blowt. Het is niet net als bij alcohol dat je kunt zeggen dat je lever er ongeveer 1,5 uur over doet om de alcohol te verwerken van een standaardglas. Als jij meerdere keren per week blowt kan het zomaar zijn dat het 2 weken later nog aantoonbaar is. Thc hecht zich aan je vetcellen. De afbraak is dus anders dan bij alcohol.
Al heb jij op zaterdag voor het laatst geblowd en je stapt op woensdag op de scooter kan het zijn dat er thc wordt aangetoond bij je. Weliswaar kan het zijn dat je onder de grenswaarde zit maar dat wordt duidelijk na een bloedtest.

Gesloten