rijden met code95 op rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Als je online medische verklaring invult moet je toch wachten tot je formulier kunt downloaden met de zorgdomein code? Daarmee kun je toch pas afspraak maken bij keuringsarts? Ik wacht al paar dagen op dat formulier. Volgens CBR is dat in behandeling en kan nog wel een tijdje duren. De vorige keer kon ik dat formulier na 1 dag al downloaden. Door de corona werken de mensen van CBR nu thuis. Alles duurt nu nog langer.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik heb de medische verklaring online ingevuld en nog dezelfde dag een ge-automatiseerd antwoord via de mail, dat de medische verklaring in goede orde was ontvangen (het was in het weekend) en vlak daarna nog eentje dat ik een afspraak moest maken voor een medische keuring.
Later bleek dat er diezelfde dag ook een brief (pdf) in 'mijn CBR' was klaargezet met een ZD-code.

Daarna heb ik 3 dagen daarna nogmaals een mail ontvangen dat in 'mijn CBR' een brief te vinden was; die was iets uitgebreider en daar zat ook een Keuringsverslag bij die door de arts kan worden ingevuld.
Ook in die brief, staat verwarrend genoeg......, een andere ZD-code die de keuringsarts kan gebruiken om alles digitaal te versturen.

Ik vermoed (weet dat dus niet zeker.....) dat de keuringsarts het (door mij inmiddels uitgeprinte) Keuringsverslag ook direct digitaal kan invullen.
Maar dat is dus even afwachten.....
Hij zal waarschijnlijk ook wel weten welke van de twee codes hij kan gebruiken. 8)

Wat ik in jouw geval voor de zekerheid even zou doen om eens in 'mijn CBR' te kijken of daar dezelfde brieven in staan.
Heb wel ontdekt dat je de mailtjes die je ontvangt goed moet lezen en ook in 'mijn CBR' goed moet rondkijken welke informatie er al voor jou klaar staat......
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Vanmiddag nog gekeken. Alleen document met bevestiging ontvangen medische verklaring staat sinds 11 maart in mijn cbr.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

wil schreef: 15 mar 2021, 15:43 Drie medewerkers van het CBR. Twee zeggen rijbewijs is volledig ongeldig en staat zo in het systeem.
Je kunt zelf ook inloggen en de geldigheid van je rijbewijs controleren. https://www.rdw.nl/inloggen

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Dank voor de tip. Rijbewijs kunnen inzien. De laatste medewerker van CBR had gelijk. Deze was zo verstandig om de tweede lijn van de klantenservice te raadplegen voor hij mij antwoord gaf. Rijbewijs is geldig. Code 95 is veranderd naar einddatum 1 december 2020. Op mijn huidige rijbewijs staat dus als einddatum 04 december 2021 en dat mag dus niet meer. Vandaar dat rijbewijs vernieuwd moet worden. Maar ik kan gewoon met de auto of motor rijden. Dus voor niets een nieuw rijbewijs aangevraagd en groot rijbewijs laten vervallen om weer te mogen rijden. Ik had dus altijd al mogen blijven rijden. Dank je wel eerste medewerkers CBR voor de extra onnodige kosten. Inmiddels de formulieren voor de keuring binnen om groot rijbewijs weer terug te krijgen.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 17 mar 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Verkeerde voorlichting is een groot probleem, gebeurt in iedere organisatie helaas..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Dusty »

Even voor de goede orde en een tip voor anderen die hier ook mee te maken krijgen:
Doe zoveel mogelijk dingen bij het CBR digitaal via mijn CBR; inloggen via DigiD.

Heb gisteren contact gehad met de keuringsarts en de nodige dingen die ik digitaal had ontvangen aan hem doorgestuurd, zodat hij over de ZD-code kon beschikken.
Hij heeft dit het verslag vanavond doorgestuurd naar het CBR en vlak daarna ontving ik een mail waardoor ik in mijn CBR een tweetal brieven (één dat het geneeskundig verslag was ontvangen en een andere waarin staat dat ik rijgeschikt ben verklaard voor alle categorieën) kon binnenhalen en ik de tijd heb tot 17 maart 2022 om mijn rijbewijs opnieuw aan te vragen.

Had na al die verhalen die ik steeds hoor en de brief van de RDW waarin wordt gewaarschuwd voor een maandenlange procedure, niet verwacht dat dit zo snel zou gaan. 8)
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Vorige week gekeurd door arts. Deze heeft het digitaal verzonden naar CBR. Nog geen reactie van CBR. In mijn CBR kon ik wel het keuringsrapport inzien. Ik had mijn ogen uit voorzorg laten meten bij opticien omdat ik zag dat dit 3 jaar geleden voor het laatst was gebeurd. Opticien meet dat gezichtscherpte 80% is. Ruim voldoende voor het CBR. Minimaal is 50%. De keuringsarts meet mijn gezichtscherpte en komt op rechts 100% en links 125%. Vermoed dat de testkaart niet op de juiste afstand stond. Dan leest het ook wel makkelijker. En ik lees in het rapport dat ik contactlenzen draag. Maar die heb ik niet. Ik draag een bril. Bij mijn vorige keuring moest ik ook de oogtest doen zonder bril. Nu werd dit niet gedaan. Het was een keuring van nog geen 10 minuten. Ik heb nog nooit zo snel een wachtruimte met mensen zien wegwerken.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Voor de codes maakt het niet zo heel veel uit; er bestaan codes die specifiek de bril of contactlenzen weergeven, maar er bestaat ook een 'algemene code' die de hele lading dekt:

01. Correctie en/of bescherming van het gezichtsvermogen
01.01 Bril
01.02 Contactlenzen
01.03 Beschermend glas
01.04 Ondoorschijnend glas of lens
01.05 Ooglap
01.06 Bril of contactlenzen

Als het goed is vind u straks op uw rijbewijs alleen de code '01'. De rest is wel inzichtelijk voor de politie..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Ik heb nog nooit een code 01 op mijn rijbewijs gezien. Al 2 maal gekeurd voor groot rijbewijs terwijl ik bril draag.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Dusty »

wil schreef: 29 mar 2021, 14:30 Ik heb nog nooit een code 01 op mijn rijbewijs gezien. Al 2 maal gekeurd voor groot rijbewijs terwijl ik bril draag.
Bij mij wel; herinner mij dat op de papieren versie het ook letterlijk op stond: "Moet bril of contactlenzen dragen"
Het staat trouwens alleen bij de categorieën C en D; niet bij de A, B, BE en AM.

Weet nog dat ik bij het behalen van rijbewijs A (motor) wat oponthoud heb gehad bij de aanvraag van het praktijkexamen, omdat ik 'medisch bekend' was vanwege die code 01.
Daardoor dreigde het examen pas na mijn zomervakantie te worden afgenomen, maar omdat de fout bij de medische afdeling van het CBR lag (had wel tijdig mijn aanvraag door de rijschool laten indienen......) heb ik aangedrongen op een 'overwerkexamen'.
Wat na enig aanhouden van mijn kant, ben redelijk goed bekend hoe ze daar werken......, ook is gelukt. 8)
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Het beluit van CBR is er. Ik was dus in 2019 al gekeurd en door het uitstellen van de wetswijziging was besluit medisch geschikt verlopen. De uitkomst van de keuring was bij beide keuringen wat de oogtest betreft gelijk. Bij het eerste besluit geen voorwaarde om bril/contactlenzen te dragen. Bij het huidige besluit wel, maar alleen voor de categorie vrachtauto en bus. Voor de motor, personenauto geldt de voorwaarde niet. Ik vind het maar een vreemde zaak. Twee keuringen met dezelfde uitslag en verschillend besluit.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Contact gehad met CBR. Regels zijn in 2020 verscherpt. Daarom in beluit van 2019 geen code 1.06 op rijbewijs, maar nu in besluit van 2021 wel. Maar de code 1.06 komt alleen achter de categorie C D en E.
Vreemde regels van het CBR. Maar wie weet geeft een andere medewerker weer een heel andere verklaring. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de klantenservice van het CBR. Ik mag ook niet meer besluiten om toch maar huidig rijbewijs zonder CDE te behouden. Voor 28 april moet ik nieuw rijbewijs aanvragen en wordt huidige ongeldig. Ik heb geen bezwaar tegen die code op rijbewijs. Ik draag toch al 35 jaar een bril. Maar de ondoorgrondelijke regels van de overheid, die om de haverklap worden aangepast, wordt ik wel eens zat.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik kan het niet anders dan met u eens zijn.

Het is logisch dat regels in de loop van de tijd veranderen, wetgeving moet meegaan met z'n tijd, maar als wij als handhavers soms door de bomen het bos al niet meer zien, dan moet het voor een (ongeïnteresseerde) burger al helemaal een warboel zijn..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Ik dacht even afspraak met gemeente om wederom het rijbewijs te vernieuwen en de categorie C en D weer te laten toevoegen. Eerst wilde ze pasfoto niet accepteren. Want die was dezelfde als op huidige rijbewijs staat en dat mag niet. Pasfoto mag niet ouder dan 6 maanden zijn. Uitgelegd dat dit rijbewijs nog maar 3 weken oud was. Gelukkig toen werd pasfoto geaccepteerd. Toen mocht ik controleren op het pc scherm of alles goed was. En tot mijn verbazing stond de Code95 er weer op. Uitgelegd dat ik al sinds 2019 bezig ben om die code eraf te krijgen. 2 andere ambtenaren erbij en die snappen het ook niet. Wijziging van de wet over Code95 waren ze niet mee bekend!!!! Ik kreeg toch moeite om de kalmte te bewaren. Toen gingen ze CBR bellen, die begrepen ook niet waarom de Code95 weer op het rijbewijs kwam. Maar ik ben inmiddels wel bekend met de deskundigheid van de klantenservice CBR. Die is er dus niet. CBR zegt bel de RDW maar. Inmiddels zijn we half uur verder. RDW zegt dat het klopt dat de gemeente op het scherm de Code95 ziet staan. Maar omdat deze per 1 december 2020 ongeldig is voor personen geboren voor 1955 komt het niet op het rijbewijs te staan. Terecht zegt de ambtenaar van de gemeente, dat het allemaal wel erg verwarrend is. Maar ik ga maar door met de aanvraag, maar normaal is wat ik zie op mijn scherm ook op het rijbewijs komt. Ik ben benieuwd als ik rijbewijs mag ophalen volgende week of het verhaal van de RDW klopt.
Gesloten