Boete voor geluidsoverlast als gast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Rickbs
Infopolitie Gast

Boete voor geluidsoverlast als gast

Ongelezen bericht door Rickbs »

Hallo infopolitie Forum,

Ik heb een vraag m.b.t. een boete die ik kort geleden heb ontvangen.

Ik was op bezoek bij mijn vorige woning (studentenhuis) om nog even wat post e.d op te halen. Ik ben daarna blijven hangen voor wat biertjes en werd het wat later dan gepland.

Rond 02:30 viel de politie vrij heftig binnen zonder aankondiging en waren met veel man aanwezig. Waarschijnlijk omdat ze een corona feestje met veel mensen hadden verwacht, echter was ik de enige bezoeker en waren de corona regels binnen de lijntjes. Of er daadwerkelijk geklaagd is twijfel ik over maar laat ik het voordeel even bij de politie leggen.

Nadat de politie iedereens IDkaart had bekeken werd ik naar voren geroepen en kreeg ik een boete voor geluidsoverlast. Ik had zo'n 7 maanden eerder ooit een waarschuwing gehad dus opzich snap ik de keuze voor een boete.

Nu is eigenlijk mijn vraag, kan een bezoeker verantwoordelijk gehouden worden voor de geluidsoverlast van een studentenhuis? Het leek er namelijk heel erg op dat de politie mij verantwoordelijk hield voor de andere inwoners en dat lijkt me incorrect.

Ben benieuwd wat jullie zeggen over deze situatie, ik denk hier namelijk bezwaar over aan te tekenen maar weet niet helemaal of ik de juiste gedachtegang heb hier.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete voor geluidsoverlast als gast

Ongelezen bericht door Pim »

Een paar vragen voor een beter antwoord:

Was de boete echt voor geluidsoverlast of iets anders?
Was u de enige die een boete kreeg.
Hoeveel mensen waren er binnen?
Stond u (nog) op dat adres ingeschreven?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2106
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Boete voor geluidsoverlast als gast

Ongelezen bericht door Proost »

Als de politie een boete geeft voor geluidsoverlast is die ook daadwerkelijk ter plekke waargenomen. Af gaan op enkel de meldingen uit de buurt doen we niet.

Dus waar wil je dan precies bezwaar op maken? De politie komt niet voor niets om 02.30 uur aan de deur.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1887
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Boete voor geluidsoverlast als gast

Ongelezen bericht door maestro »

De poltiie kwam niet uit eigen beweging naar het studentenhuis maar naar aanleiding van klacht(en) en heeft vervolgens gecomnstateerd dat er sprake was van geluidsoverlast. De wet zegd niet dat alleen de bewoner van een huis geluidsoverlast kan veroorzaken, al zal de bewoner in geval van bijvoorbeeld harde muziek wel als hoofdschuldige worden aangewezen. Maar de gehele groep kan verantwoordelijk worden gehouden: jullie veroorzaken samen de overlast.

Als jij als bezoeker alleen een boete krijgt is dat in princiepe raar, tenzij ze je bijvoorbeeld hebben zien en horen schreeuwen, en iets om bezwaar tegen te maken. Maar je zegd dat je 7 maanden eerder al een waarschuwing daarvoor gekregen hebt. In dat geval kan de politie je een bekeuring geven en de anderen slechts een waarschuwing omdat zij niet eerder gewaarschuwd zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere aanwezigen niet gewaarschuwd zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten