Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Weggebruikertje
Infopolitie Gast

Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Weggebruikertje »

Lieve forumleden,

ik heb een vraag waar ik zelf het juridische antwoord niet op kan vinden.
Wanneer een landgoed eigenaar zijn terrein opsteld voor toegang, kan deze zelfde eigenaar zelfbepaalde boetes opleggen als je bijvoorbeeld geen toegangspenning/toegangsgeld hebt betaald?
Dit lijkt mij juridisch een ongewikkelde kwestie aangezien er voor zover ik weet maar 2 bevoegdheden in Nederland zijn die boetes mogen uitdelen. te weten politie (daar valt ook onder de KLPD) en BOA's.
Kan iemand mij opweg helpen met deze vraag.

Alvast bedankt met vriendelijk groet,
Weggebruikertje
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

De situatie is vergelijkbaar met het niet betalen van parkeergelden in een parkeergarage. In de algemene voorwaarden staat dan vaak welke sanctie de beheerder (civiel rechterlijk) mag opleggen bij niet betalen van de parkeergelden. Vaak is dat heydagtarief of een veelvoud daarvan.

Als voor de toegang tot een landgoed betaald moet worden, dan kan de sanctie voor het niet betalen ook daar verwerkt zijn in de voorwaarden.

Een andere optie is dat de beheerder artikel 461 van het wetboek van strafrecht toepasbaar acht. De overtreding moet dan vastgesteld worden door een opsporingsambtenaar of aantoonbaar gemaakt worden door een aangifte en onderzoek. Het OM kan dan een sanctie opleggen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

Je hebt het over het "treintje rijden" tarief wat bijvoorbeeld Q-Park rekent @ThunderSTreak, want dit vind ik persoonlijk niet een kwestie van boete uitdelen op eigen terrein. Dit is een, naar oordeel van de rechter, tarief wat berekent mag worden omdat er kosten gemaakt worden voor het "opsporen van de doorrijder plus het lopende dagtarief (wat inderdaad in de voorwaarden staat). Ik ben het overigens niet eens met dit soort bedragen maar dat is een andere discussie.

Civielrechtelijke handhaving, dus "boetes" uitdelen omdat je geen parkeergeld betaald op "eigen terrein" is niet mogelijk. Dan kom je op het terrein van naheffingen, belastingwetgeving etc.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door maestro »

Een eigenaar kan geen boetes opleggen, maar kan zoals hierboven aangegeven wel algemene voorwaarden stellen en daarin sancties stellen op niet naleven van de voorwaarden in de vorm van een boetebeding. Een dergelijk boete beding zal via de civiele rechter moeten worden afgedwongen, waarbij men de rechter kan vragen of de sanctie de toets van redelijkheid en billijkheid kan dragen. Uiteraard moeten de algemene voorwaarden kenbaar zijn.

@Frans Treintje rijden is nu juist het niet betalen van parkeergeld, daarom rijdt men treintje. Men betaald dan niet alleen voor de opsporing maar ook een extra bedrag ter afschrikwekking. Dat mag omdat het in de algemene voorwaarden geregeld is en het bedrijf er een duidelijk belang bij heeft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Weggebruikertje
Infopolitie Gast

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Weggebruikertje »

bedankt alvast voor de antwoorden.
Volgens mij zit het namelijk als volgt in Nederland;
Wanneer een terrein vrij toegangelijk is, dus niet omsloten met een hek, valt het onder openbaar terrein.
In dit geval betreft het een enorm groot landgoed waarvoor omheining ook inderdaad niet een optie is.
Nu vraagt de eigenaar om daar als ruiter een penning voor aan te schaffen en anders wordt er door de 'boswachter' welke in dienst is van de eigenaar een sanctie van 100 euro opgelegd.
Ik ben zeker geen juridisch expert maar met mijn beperkte juridische kennis (heb wat civiel recht gehad op de uni) lijkt mij dit een vreemde situatie.
Daarnaast is het voor alle andere gebruikers fietser, autos, mountainbikers en wandelaars wel zonder kosten toegankelijk.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

Voor de goede orde: praten we over Nederland?
Zoja, welk terrein/welke locatie gaat het om.
Dat praat een stuk makkelijker denk ik.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door KaaDee »

Weggebruikertje schreef: 11 jan 2021, 15:16 Daarnaast is het voor alle andere gebruikers fietser, autos, mountainbikers en wandelaars wel zonder kosten toegankelijk.
Mijn terrein, mijn regels.

Met andere woorden, als je mijn terrein betreedt, ga je akkoord met mijn voorwaarden. Daar moet je dan natuurlijk wel kennis van hebben kunnen nemen.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Weggebruikertje schreef: 11 jan 2021, 15:16 bedankt alvast voor de antwoorden.
Volgens mij zit het namelijk als volgt in Nederland;
Wanneer een terrein vrij toegangelijk is, dus niet omsloten met een hek, valt het onder openbaar terrein.
In dit geval betreft het een enorm groot landgoed waarvoor omheining ook inderdaad niet een optie is.
Nu vraagt de eigenaar om daar als ruiter een penning voor aan te schaffen en anders wordt er door de 'boswachter' welke in dienst is van de eigenaar een sanctie van 100 euro opgelegd.
Ik ben zeker geen juridisch expert maar met mijn beperkte juridische kennis (heb wat civiel recht gehad op de uni) lijkt mij dit een vreemde situatie.
Daarnaast is het voor alle andere gebruikers fietser, autos, mountainbikers en wandelaars wel zonder kosten toegankelijk.

Dat is dus niet vreemd. Natuurmonumenten doet dat al jaren en biedt ruiters de mogelijkheid om een ruiterpas aan te schaffen tegen betaling van 25 euro per jaar of een dagpas van 8 euro voor een eenmalige rit in haar domeinen. Handhaving vindt plaats door BOA die sanctie mag opleggen. Ook voor MTB's Mountainbikers geldt een dergelijk afspraak. Ook deze terreinen zijn openbaar en niet altijd afgescheiden met een hek. Bij toegangswegen is vaak wel een bord geplaatst verwijzend naar de voorwaarden voor toegang.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

Weggebruikertje schreef: 11 jan 2021, 15:16 bedankt alvast voor de antwoorden.
Volgens mij zit het namelijk als volgt in Nederland;
Wanneer een terrein vrij toegangelijk is, dus niet omsloten met een hek, valt het onder openbaar terrein.
Klopt helemaal. Maar dat zegt alleen dat iedereen naar binnen mag.
Nu vraagt de eigenaar om daar als ruiter een penning voor aan te schaffen en anders wordt er door de 'boswachter' welke in dienst is van de eigenaar een sanctie van 100 euro opgelegd.
Ik ben zeker geen juridisch expert maar met mijn beperkte juridische kennis (heb wat civiel recht gehad op de uni) lijkt mij dit een vreemde situatie.
Daarnaast is het voor alle andere gebruikers fietser, autos, mountainbikers en wandelaars wel zonder kosten toegankelijk.
Bij de Bijenkorf mag u naar binnen.
Mits u geen patat eet.
Instemt met tassencontrole.
Niet op rolschaatsen bent.
Uw fiets buiten stalt. Etc.

Kortom: alles wat in de huisregels staat.
Dit lijkt mij juridisch een ongewikkelde kwestie aangezien er voor zover ik weet maar 2 bevoegdheden in Nederland zijn die boetes mogen uitdelen. te weten politie (daar valt ook onder de KLPD) en BOA's.
U bedoelt overheden denk ik?
Maar er is meer dan overheden...

Ik ken nog wel wat instanties die met boetes werken: de bibliotheek, bij te laat retourneren.
Of de supermarkt die bij winkeldiefstal u 180 Euro uit uw zak trekt.
Of uw provider bij wanbetaling.
Of bij overschrijding van uw datalimiet.

Of Natuurmonumenten.
Die stelt haar terreinen open... mits u zich aan hun regels houdt.

En boetes belooft bij het verlaten van de paden.


U hoeft niet over/door het landgoed te gaan.
En als u dat wèl doet heeft u zich te houden aan de regels van de eigenaar.
En paarden uhhh mesten. Dus daar mag iets tegenover staan.

U mag bij mij op visite komen. Maar dient zich wel aan mijn huisregels te houden. En kinderen zijn niet welkom want ik verzamel glaswerk. En rolschaatsen mag u ook niet in mijn woonkamer. Over mijn antieke laminaat.

Ziet u: u mag, u moet niet.
En als u binnen komt, stemt u in met de regels van de eigenaar. En zoniet weet u de weg terug naar de uitgang.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Pim schreef: 11 jan 2021, 19:24
.....
U hoeft niet over/door het landgoed te gaan.
En als u dat wèl doet heeft u zich te houden aan de regels van de eigenaar.
En paarden uhhh mesten. Dus daar mag iets tegenover staan.

De bedragen die natuurmonumenten int op deze manier gaan niet in het ruimen van de poep zitten (vogels zijn dol op paardenshit) , maar vooral in het onderhoud van de paden zelf. Regelmatig moet men afgevallen takken ruimen en preventief onderhoud uitvoeren op de paden. Men is immers wel aansprakelijk als een paard of ruiter iets overkomt wat (verwijtbaar) terug te voeren is op de eigenaar van het terrein. Dat is de grote drijfveer geweest voor natuurmonumenten om een ruiterpas in te stellen. Een gedeelte van de inkomsten wordt ook geparkeerd als 'premie' voor mogelijk schadeclaims.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Vent »

Ik zou verwacht hebben dat de door Boa's opgestelde boetes bij natuurmonumenten gewoon de staatskas in zouden gaan. Ik neem ook aan dat verdachte (?) in verzet kan gaan bij een strafrechter.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

ThunderSTreak schreef: 11 jan 2021, 19:36 De bedragen die natuurmonumenten int op deze manier gaan niet in het ruimen van de poep zitten (vogels zijn dol op paardenshit) , maar vooral in het onderhoud van de paden zelf. Regelmatig moet men afgevallen takken ruimen en preventief onderhoud uitvoeren op de paden. Men is immers wel aansprakelijk als een paard of ruiter iets overkomt wat (verwijtbaar) terug te voeren is op de eigenaar van het terrein. Dat is de grote drijfveer geweest voor natuurmonumenten om een ruiterpas in te stellen. Een gedeelte van de inkomsten wordt ook geparkeerd als 'premie' voor mogelijk schadeclaims.
Het was ook maar een suggestie.
Al kopen ze kerstpakketten voor voor hun leden. 8)
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door maestro »

Een terrein hoeft niet omsloten te zijn, als het maar duidelijk is bij de normale toegangswegen dat er voorwaarden gelden. Door dan het terrein te betreden ga je akkoord met de voorwaarden. Maar het is een civielrechtelijke zaak, en geen strafrechtelijke of bestuursrechtelijke boete. (Dat zal bij Natuurmomumenten mogelijk anders zijn). Een dergelijke particuliere boswachter heeft geen bevoegdheden. Men kan bijvoorbeeld niet je ID vorderen. Men kan wel zeggen dat je niet bevoegd bent het terrein te betreden, en je aanhouden op grond van 461 Sr en overdragen aan de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Vent schreef: 11 jan 2021, 20:06 Ik zou verwacht hebben dat de door Boa's opgestelde boetes bij natuurmonumenten gewoon de staatskas in zouden gaan. Ik neem ook aan dat verdachte (?) in verzet kan gaan bij een strafrechter.
Het geld dat geïnt wordt voor de passen wordt gebruikt voor onderhoud. Boetes zijn op basis van artikel 461 en gaan naar algemene middelen van de staat.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Boete uitdelen opengesteld eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

@Pim, jij maakt er ook wel een potje van hè, winkeldiefstal en de civielrechtelijke afdoening door de (uiterst dubieuze en al meermaals teruggefloten) SODA noemen in een (1) bericht vergelijkend met heraansluitingskosten van een provider en die weer op 1 lijn zetten met de het rolschaatsen in je woonkamer.... want? Ik zou een naheffinsaanslag kunnen krijgen als ik mijn rolschaatsen verkeerd parkeer of zo??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten