Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Pietpatjepuk
Infopolitie Gast

Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Pietpatjepuk »

Goedemorgen deze morgen,

Ik had een vraagje betreffende het volgende "wapen" ik ben mij wat aan het oriënteren, om in de achtertuin op blikjes en schietschijven te kunnen schieten ter ontspanning.

https://www.vnwetteren-online.be/nl/luc ... abolo.html

Nu ben ik dus benieuwd, of dit ook zou mogen in Nederland? Ik ben zelf altijd al weg geweest van het wel bekende wapen M4A1/AR-15, het model zelf vind ik gewoon weg enorm mooi, als klein kind al.

Mocht dit niet toegestaan zijn, dan oprecht mijn excuus, een normale luchtbuks voldoet dan evt ook aan de eisen.


Mvg
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door SWAT »

Dit wapen gaat u niet door de douane krijgen. Het wapen lijkt teveel op een bestaand vuurwapen. U mag het dus niet zonder verlof hebben.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Proost »

Er bestaat ook zoiets als een Airsoft lidmaatschap waaronder je dit soort speelgoed mag hebben (bizar maar waar).

Denk dat TS daar op doelt.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 526
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Carolien »

Ja als dit om airsoft gaat moet je lid zijn van een vereniging en zo zijn er nog wat regeltjes aan verbonden. Ook qua vervoer en opbergen van het airsoft apparaat en toebehoren.
Even los van het feit of je nu wel of niet mag oefenen met een airsoftapparaat in je tuin: bedenk wat er kan gebeuren als een van de buren je met zo'n ding zien lopen in de tuin en de politie bellen omdat ze denken dat het om echt vuurwapen gaat.
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Mir81 »

Carolien schreef: 14 nov 2020, 13:17 Even los van het feit of je nu wel of niet mag oefenen met een airsoftapparaat in je tuin: bedenk wat er kan gebeuren als een van de buren je met zo'n ding zien lopen in de tuin en de politie bellen omdat ze denken dat het om echt vuurwapen gaat.
Dan kan er zomaar eens dit gebeuren:

https://www.zhzactueel.nl/2019/07/11/politie-en-arrestatieteams-zetten-sliedrechtse-wijk-af-en-houden-man-aan/
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 526
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Carolien »

Ja precies dat @Mir81

Daarnaast hanteert de Nederlandse airsoft vereniging de regel dat je niet in je tuin mag oefenen als deze zichtbaar is voor omwonenden.
Ook mag je pas een airsoftapparaat aanschaffen als je al lid bént.

Dus eigenlijk hoor je dus al van deze regels op de hoogte te zijn voordat je er eentje aanschaft...

En dan ben ik nog niet eens zelf lid maar wep op de hoogte van de regels.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door SWAT »

Het afgebeelde wapen voldoet niet aan de airsoft regels omdat het pellets (= metalen kogeltjes) kan afvuren.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Pietpatjepuk
Infopolitie Gast

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Pietpatjepuk »

Ik dank uw allen voor de snelle reacties!
NABV wist ik van, helaas gezien een slecht verleden ooit eens een Airsoft pistool geprobeerd te verkopen zonder NABV en met spijt helaas daar de gevolgen van moeten accepteren, aldoende leert men.

Ik wil bezig gaan met een NABV opnieuw aan te vragen, ik geloof dat rond 2014 dit alles is voorgevallen, en in 2017 heb ik geprobeerd om lid te worden van de NABV, toen helaas geweigerd wegens strafblad. Ik weet niet of dit verjaard? 🤭🙈 Ben inmiddels geen boefje meer 🤣 en wil graag toch echt lid worden van NABV.

Allen fijne weekend gewenst
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u geen VOG krijgt dan kunt u ook geen lid worden van de NABV. U heeft kennelijk een veroordeling of een andere strafvorm gekregen voor een overtreding van de Wet Wapens en Munitie. Dat blijft wel een tijd zichtbaar op het strafblad en dus een no no voor de afgifte van een verlof tot het voorhanden hebben van een vuur- of airsoftwapen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Pietpatjepuk
Infopolitie Gast

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Pietpatjepuk »

Klopt hoor, dit is inmiddels 6+ jaar geleden, weet u zo hoelang dit ongeveer blijft? Zoals ik aangaf heb ik toen geprobeerd een airsoft pistool te verkopen, en ben toen mooi om de tuin geleid door u collega's, hele slimme manier, en verkocht hem dus aan ome agent :roll: geen slechte bedoelingen zoals overvallen e.t.c.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 526
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Carolien »

Wees dan slim en schaf helemaal geen dergelijke wapens of apparaten aan zonder de nodige vergunningen en ga al helemaal niet in je tuin staan daarmee. Je zegt dat je geen boefje meer bent dus doe dan geen dingen die in je nadeel werken, zeker niet met een strafblad ;)
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1895
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door maestro »

SWAT schreef: 14 nov 2020, 17:09 Het afgebeelde wapen voldoet niet aan de airsoft regels omdat het pellets (= metalen kogeltjes) kan afvuren.
Niet alleen dat, het heeft blijkbaar een kracht van 7,5 joule en de maximum van een airsoft wapen is 3,5 joule. Het is duidelijk geen airsoft wapen en wordt ook te koop aangeboden als een CO2 airgun. Een luchtbuks. Anderzijds, als je hier kijkt:
https://www.shogun.nl/sig-sauer-airsoft-mcx.html
Deze is wel een airsoft wapen, met een monding van 1,7 joule.

De door TS zelf afgebeelde is waarschijnlijk legaal, maar het is vragen om problemen als je met een geweer met dat uiterlijk in je achtertuin gaat schieten. En als er een melding bij de politie komt zien ze ook dat je een veroordeling hebt voor de Wet wapens en munitie, wat de boel extra op scherp kan zetten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door speedo »

Carolien schreef: 14 nov 2020, 13:17 Ja als dit om airsoft gaat moet je lid zijn van een vereniging en zo zijn er nog wat regeltjes aan verbonden. Ook qua vervoer en opbergen van het airsoft apparaat en toebehoren.
Even los van het feit of je nu wel of niet mag oefenen met een airsoftapparaat in je tuin: bedenk wat er kan gebeuren als een van de buren je met zo'n ding zien lopen in de tuin en de politie bellen omdat ze denken dat het om echt vuurwapen gaat.
dat doen ze ook al bij en gewone luchtbuks hoor :D
Never change a winning team
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 526
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door Carolien »

Ja en moet je dat willen, vooral als je een strafblad hebt en dolgraag tóch lid wilt worden van een airsoftvereniging? ;)
En dan ook nog eens een luchtbuks die op een echt vuurwapen lijkt. Dat is vragen om problemen.
Ik kan me voorstellen dat buren ook bij een gewone luchtbuks gaan bellen als je daar mee in je tuin staat inderdaad. Vandaag de dag moet je dat gewoon niet meer willen als je het nieuws om je heen hoort vind ik :)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Luchtbuks, echt lijkend, achtertuin?

Ongelezen bericht door speedo »

Pietpatjepuk schreef: 14 nov 2020, 17:20 Ik dank uw allen voor de snelle reacties!
NABV wist ik van, helaas gezien een slecht verleden ooit eens een Airsoft pistool geprobeerd te verkopen zonder NABV en met spijt helaas daar de gevolgen van moeten accepteren, aldoende leert men.

Ik wil bezig gaan met een NABV opnieuw aan te vragen, ik geloof dat rond 2014 dit alles is voorgevallen, en in 2017 heb ik geprobeerd om lid te worden van de NABV, toen helaas geweigerd wegens strafblad. Ik weet niet of dit verjaard? 🤭🙈 Ben inmiddels geen boefje meer 🤣 en wil graag toch echt lid worden van NABV.

Allen fijne weekend gewenst
Moet je voor de NABV ook een VOG hebben. is toch gewoon speelgoed zal maar zeggen??
Never change a winning team
Gesloten