sos noodmelding opvolgen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
pontsteigertje
Infopolitie Gast

sos noodmelding opvolgen

Bericht door pontsteigertje »

Op een iphone kan ik Contactpersonen voor SOS-noodmelding instellen
Naast het bellen van hulpdiensten kan SOS-noodmelding ook contactpersonen waarschuwen met behulp van een bericht. In dit bericht staat dat je het alarmnummer hebt gebeld en je huidige locatie.
Nu heb ik onlangs een melding ontvangen als contactpersoon, maar ik heb geen idee hoe ik nu informatie krijgt wat er aan de hand is. Geeft 112 informatie aan bijv. familieleden over een ongeval en waar het slachtoffer naar toe is gebracht. Is er een speciaal nummer hiervoor?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: sos noodmelding opvolgen

Bericht door Pim »

Kort: nee.
Tenzij de melder minderjarig is een u de ouder/ verzorger bent van deze minderjarige.

Ieder kan u tot contactpersoon bombarderen maar dat staat niet gelijk aan toestemming tot het delen van informatie door de politie.

Bovendien kan iedereen wel zeggen dat hij als contactpersoon is benaderd door de telefoon van het 'slachtoffer'.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik ben niet van de politie, maar heb je al geprobeerd het slachtoffer zelf te bellen ? Misschien is er per ongeluk een noodmelding gemaakt of zoiets en is er helemaal geen slachtoffer.
Mocht je dat al meerdere malen geprobeerd hebben zonder resultaat , en je hebt verder geen enkel idee waar de persoon zou kunnen zijn zou je je misschien pas ongerust moeten maken.
Maar het lijkt me niet dat je 112 moet gaan bellen. Ten eerste omdat een informatieverzoek geen acute noodsituatie is, en ten tweede omdat ik niet denk dat ze zoiets uberhaupt weten.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wie je wel zou kunnen bellen als er bijvoorbeeld sprake was van een verkeersongeval en je hebt geen idee naar welk ziekenhuis de persoon is overgebracht.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Naar wie je kunt bellen? Niemand.
Er wordt geen informatie aan de telefoon verstrekt. Simpel omdat er geen identiteit kan worden geverifieerd.

Dus je moet naar een politie bureau met je ID, én een goed verhaal als je familie bent maar niet dezelfde achternaam hebt.

Het kan zijn dat de politie wel contact opneemt of heeft met een slachtoffer en hem of haar vraagt of zij iets mogen vertellen aan de persoon op die zich op het bureau heeft gemeld.

Vaak hoort de politie ook niets van een ziekenhuis over slachtoffers. Uitzondering is als het een strafzaak is waardoor de politie partij is.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Bericht door Botje »

pontsteigertje schreef: 29 okt 2020, 13:32 Nu heb ik onlangs een melding ontvangen als contactpersoon, maar ik heb geen idee hoe ik nu informatie krijgt wat er aan de hand is.
Die informatie krijg je alleen, en dan ook wel helemaal alleen, van degene die jou als contactpersoon heeft ingesteld. Niemand anders kan en mag jou informatie verstrekken.

Met andere woorden, het is een volstrekt nutteloze functie.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Die laatste zin ben ik niet met je eens.
Die app stuurt ook locaties dus kan iemand jou te hulp schieten of anderen alarmeren.

Maar als degene daarna onbereikbaar is stopt het wel zo'n beetje.

Gesloten