opslaan gegevens buitenland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Simon12
Infopolitie Gast

opslaan gegevens buitenland

Bericht door Simon12 »

Hallo,

Ik heb een baan in de beveiliging gevonden, ik heb er heel veel zin in. Nu komt er een antecedentenonderzoek naar mij om de grijze pas af te geven. De korpschef zal hier over gaan beslissen.

Nu ben ik begin 2019 aangehouden in Duitsland met een gebruikershoeveelheid wiet en coke op zak, ik heb hier een flinke boete voor betaald en het was afgehandeld. Nu vraag ik me af of dit wordt geregistreerd bij de Nederlandse Politie en hoe zwaar dit zal gaan wegen voor het wel of niet afgeven voor mijn grijze pas.

Uiteraard is het gebruik van deze middelen voor mij gestopt. Ik kijk namelijk uit naar een nieuwe baan in de beveiliging.

Bedankt voor een reactie!

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: opslaan gegevens buitenland

Bericht door maestro »

Was het een transactievoorstel van de Duitse justitie of een veroordeling door een Duitse rechter? In het laaste geval is Nederland op de hoogte van de veroordeling en zal dit zwaar wegen voor een baan in de beveiliging.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

maestro schreef: 27 okt 2020, 14:19 In het laaste geval is Nederland op de hoogte van de veroordeling en zal dit zwaar wegen voor een baan in de beveiliging.

Is dat zo? Is er tegenwoordig een samenwerkingsverband in de uitwisseling van antecedenten?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ja, die is er. Alle landen binnen de EU delen informatie mbt opgelegde straffen ter zake van misdrijven, met het geboorteland van de bestrafte.
Alleen informatie mbt bestuurlijke boetes wordt niet gedeeld.

Die informatie wordt vermeld op het "strafblad".
Stay safe out there.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door DiNozzo »

U kunt afwachten wat de beslissing wordt. U krijgt een positief of een negatief besluit. Tegen dat besluit kunt u in beroep gaan en dan krijgt u uitleg waarom die dan geweigerd is.

U kunt ook zelf een verzoek indienen om uw justitiële documentatie in te zien: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... cumentatie
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

zijlvaart67 schreef: 27 okt 2020, 16:36
maestro schreef: 27 okt 2020, 14:19 In het laaste geval is Nederland op de hoogte van de veroordeling en zal dit zwaar wegen voor een baan in de beveiliging.

Is dat zo? Is er tegenwoordig een samenwerkingsverband in de uitwisseling van antecedenten?
Er is het ECRIS systeem waarbij verordelingen in het ene land direct worden doorgegeven aan het land waar iemand zijn hoofdverblijf/nationaliteit van heeft.

https://ec.europa.eu/info/law/cross-bor ... m-ecris_en

De EU regelgeving is soms erg nuttig.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ok, maar als ik het vluchtig doorlees betreft dit alleen informatie uit de pijplijn tussen het land van overtreding en het land waar de betrokkene z'n nationaliteit heeft.

Een veroordeling van mij in Frankrijk wordt wel met Nederland gedeeld, maar Spanje krijgt deze info niet automatisch aangeleverd. Zo lees ik het tenminste en als dat daadwerkelijk zo is dan zijn de mazen in het net wel heel erg groot..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

De bedoeling is dat de informatie over iemand centraal wordt opgeslagen in het land waar iemand de nationaliteit van heeft en dat de lidstaten deze informatie op verzoek kunnen raadplegen. Men hoeft dan alleen de lidstaat waarvan iemand de nationaliteit van heeft te bevragen.
Ten aanzien van een persoon die niet de nationaliteit van een lidstaat heeft moet momenteel nog alle lidstaten bevraagd worden, maar dat zal in de toekomst (2022) ook gaan veranderen.

Gesloten