Zonder rijbewijs rijden met alcohol op

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Zonder rijbewijs rijden met alcohol op

Bericht door maestro » 17 okt 2020, 11:18

Niet alle artikelen van de WVW vragen om een rijbewijs, sommige artikelen echter wel. De RMV is gebasserd op artikel 130 WVW. Artikel 130 WVW richt zich op de houders van een (al dan niet een Nederlands) rijbewijs. TS beschikte nog niet over een rijbewijs en dus gaat artikel 130 WVW niet op, dus ook de RMV niet.
Voor dit soort gevallen kan de rechter een ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen, waar geen rijbewijs voor nodig is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 17 okt 2020, 11:50

Pim schreef:
17 okt 2020, 10:16
Moet je om de WVW te overtreden en rijbewijs hebben?
Zelf zit ik meteen te denken aan artikel 5, waarbij je zélfs strafbaar kunt zijn als je niet eens op een weg bent.
Voorbeeld wat ik (vaak) gebruik is, iemand stookt een vuurtje waarbij dikke rookwolken het verkeer hinderen of in gevaar brengen.

Weet dat ik het verleden in dit artikel stond dat dit alléén van toepassing was als iemand zich op de weg bevond, maar dit is dus nadien aangepast, waardoor er tegenwoordig het volgende in staat:
Wettekst
WVW artikel 5:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 17 okt 2020, 13:04

Pim schreef:
17 okt 2020, 10:16
Moet je om de WVW te overtreden en rijbewijs hebben?
Of is dat niet wat je probeert te duiden

Ik bedoel, en ik geloof dat Marc dat ook al aanhaalt op de 1e pagina en Maestro hierboven, dat er een melding bij het CBR gedaan mag worden over een 'houder van een rijbewijs die niet over de geestelijke cq lichamelijke eisen beschikt' en daar gaat het mi fout.

Strikt art 130 lezend mag het OM (of de politie) geen melding doen bij het CBR.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 17 okt 2020, 18:58

Deze discussie was een stuk korter geweest als men beseft waar de R in CBR voor staat

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jacobus
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jacobdubbel » 19 okt 2020, 13:02

Proost schreef:
17 okt 2020, 18:58
Deze discussie was een stuk korter geweest als men beseft waar de R in CBR voor staat

Dit zou je inderdaad denken, toch blijft het dan vreemd dat cbr zegt aan de telefoon dat zij wél maatregelen aan bestuurders zonder een rijbewijs kunnen opleggen.

Is er tevens iemand op het forum die naar mijn bezwaar zou willen kijken?

Met vriendelijke groet,

Jacob

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jacobdubbel » 19 okt 2020, 13:12

Strauven schreef:
14 okt 2020, 22:21
@martijn, indien hij aan het lessen was en onder begeleiding stond van een instructeur zou je gelijk hebben gehad. Dan zou er sprake geweest zijn van artikel 168 Wvw. Maar dat is hier niet het geval.
Op het moment van de aanhouding was ik ook aan het lessen, zegt dit dus nu dat ik een hogere alcoholggrens had mogen hebben? Want dan zou ik niet in aanmerking komen voor een onderzoek, enkel cursus EMA.

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jacobdubbel » 19 okt 2020, 13:29

@MarcH en de rest

Ik heb net nog maals gebeld met het cbr en verwezen naar het artikel 130 wvw. Daarbij uitgelegd dat mijn rijbewijs niet gelijktijdig met de melding naar het cbr is opgestuurd en volgens artikel 130 derde lid ik mijn rijbewijs hoor terug te krijgen.

Ik kreeg te horen dat cbr bestuursrechtelijk is en niet strafrechtelijk en dat wat er in de wet staat dus eigenlijk niet uitmaakt. Er werd aan toegevoegd dat bestuurders soms aan het einde van de rit van een maatregel hun rijbewijs nog dienen op te sturen.

Ik vraag mij dan af voor wie artikel 130 derde lid is bedoeld, als cbr zich er niet aan hoeft te houden.

Hoe kan dit?

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 19 okt 2020, 16:30

Het is niet zo dat bij elke melding ook het rijbewijs wordt gevorderd. Dat hoeft alleen maar in bepaalde situaties (die worden genoemd in art. 5 Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011). Je moet dus twee situaties apart houden:
1. alleen een melding;
2. een melding plus een vordering tot afgifte van het rijbewijs.
Art. 130 lid 3 WVW 1994 heeft alleen betrekking op de tweede situatie, niet op de eerste situatie. Is er geen rijbewijs gevorderd, dan hoeft dat dus ook niet gelijktijdig met de melding naar het CBR te worden verzonden.
Be yourself, no matter what they say ...

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 19 okt 2020, 22:39

Jacobdubbel schreef:
19 okt 2020, 13:12
Strauven schreef:
14 okt 2020, 22:21
@martijn, indien hij aan het lessen was en onder begeleiding stond van een instructeur zou je gelijk hebben gehad. Dan zou er sprake geweest zijn van artikel 168 Wvw. Maar dat is hier niet het geval.
Op het moment van de aanhouding was ik ook aan het lessen, zegt dit dus nu dat ik een hogere alcoholggrens had mogen hebben? Want dan zou ik niet in aanmerking komen voor een onderzoek, enkel cursus EMA.
Probeer hier aub niet de fout in te gaan zoeken. De melding en de invordering kunnen los staan zoals MarkH al aangaf.
Het feit dat je aan het lessen was/bent maakt ook niet uit voor de alcohol grens, bepalend is of je een rijbewijs in bezit had. Dat had je niet dus is de grens laag zoals een beginnend bestuurder. Enig uitzondering is als de instructeur naast je zat én jij reed in de lesauto, dan lift je mee op het rijbewijs van de instructeur die als het goed is ervaren is. In jouw casus dus niet van toepassing.

De wet geldt overigens ook voor het CBR, of ze nou bestuursrechtelijk of strafrechtelijk werken.

In jouw geval moet je gewoon in bezwaar gaan, alleen tot die tijd kan het CBR het je wel erg moeilijk maken denk ik.

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jacobdubbel » 20 okt 2020, 19:29

MarcH schreef:
15 okt 2020, 13:05
Dat zou inderdaad kunnen. Mocht je overigens een advocaat hebben in het kader van de strafzaak, dan is het uiteraard verstandig om dit ook aan hem/haar voor te leggen.
Mijn advocaat meent dat hij het cbr gedeelte niet op kan pakken omdat hij alleen het strafrechtelijk gedeelte op zich neemt. (daar kom ik namelijk in aanmerking voor een toevoeging en bij cbr gedeelte niet).

Ik vind dit best merkwaardig omdat ik al meerdere andere advocaten heb gesproken (dit is ook niet netjes) die menen dat als zij zouden worden ingehuurd voor het strafrechtelijke gedeelte, zij het cbr gedeelte wél als een soort extra’tje mee willen nemen.

Dit laat mij natuurlijk twijfelen of ik bij de juiste advocaat zit, ook omdat er tot op het heden niet veel wijzer ben geworden van zijn bevindingen. Ik heb eigenlijk helemaal nog niks gehoord. Ook laat hij me veel zelf uitzoeken.

Ik vraag me af of het nog mogelijk is om te switchen van advocaat en of ik dan nog steeds in aanmerking kom voor een toevoeging. De advocaat kan namelijk zeggen dat hij er al werk in heb zitten en daardoor betaald moet krijgen, of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Jacob

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MarcH » 20 okt 2020, 23:01

Op basis van de toevoeging in de strafzaak krijgt de advocaat alleen betaald voor zijn werk in de strafzaak. Voor zaken tegen het CBR worden inderdaad geen toevoegingen verstrekt (volgens de Raad voor de Rechtsbijstand moeten burgers dat in principe zelf kunnen oplossen; daar vind ik persoonlijk wat van, maar dat is hier verder niet relevant). Dan is de keus aan de advocaat of hij de CBR-zaak gratis wil doen of niet. Zo niet, dan blijven er twee opties over: je betaalt hem voor de CBR-zaak of hij doet die zaak niet. Dat is allemaal niet heel erg bijzonder. En verder ben je zelf de enige die kan bepalen of je de juiste advocaat hebt, dat kan niemand anders voor je bepalen.

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jacobdubbel » Gisteren, 11:07

Geachte meneer @MarcH ,

Kan ik nu nog steeds een andere advocaat in de arm nemen?

Ik sprak een advocaat die meende omdat er al een advocaat met mijn zaak bezig was, een nieuwe advocaat niet meer volledig voor zijn werk betaald word. Dit omdat de eerdere advocaat er waarschijnlijk al werk in heeft zitten.

Verder heb ik hem niet gemachtigd in de strafzaak. Klopt dit dan wel?

Mvg, Jacob

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » Gisteren, 13:53

Als je een andere advocaat neemt zal deze het werk moeten overnemen. De nieuwe advocaat zal dan niet betaald worden voor het werk wat de eerste advocaat heeft gedaan, terwijl hij wel het dossier opnieuw zal moeten bestuderen etc. Daar houdt de vergoeding die een advocaat krijgt voor rechtsbijstand geen rekening mee, dus hij krijgt voor een deel van zijn werk niet betaald. Daar zal een advocaat niet blij mee zijn en de zaak weigeren of om een extra vergoeding van jezelf vragen.

Zoals MarcH aangaf, op toevoeging krijgt men niet betaald voor CBR zaken en omdat de toevoeging in de strafzaak al niet bepaald hoog is zal men dat niet gratis gaan doen. Dat betekent of zelf een advocaat betalen of zelf in bezwaar gaan.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MarcH » Gisteren, 14:49

Jacobdubbel schreef:
Gisteren, 11:07
Kan ik nu nog steeds een andere advocaat in de arm nemen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, daar gaat de Raad voor rechtsbijstand over.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » Gisteren, 15:24

Wijzigen is mogelijk, maar er zijn kosten aan verbonden.

Zie: https://www.rvr.org/Informatie+voor+adv ... eging.html

Plaats reactie