Kruispunt maar gele streep is 17,40 m mag ik daar dan staan aan het eind op een stukje gele streep

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Rinaisha
Infopolitie Gast

Kruispunt maar gele streep is 17,40 m mag ik daar dan staan aan het eind op een stukje gele streep

Bericht door Rinaisha » 26 sep 2020, 08:10

Hallo ,mijn vraag is ik woon in de bebouwde kom ,tegenover een T-splitsing ,maar dat de gele streep is 17,40 m van uit de bocht mag ik daar aan het eind van de gele streep wel staan,ik dacht dat de gele streep uit de bocht gerekend maar 15 m mag zijn

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Re: Kruispunt maar gele streep is 17,40 m mag ik daar dan staan aan het eind op een stukje gele streep

Bericht door Carolien » 26 sep 2020, 09:02

Bedoel je aan het eind van de gele streep in de buurt van de bocht van het kruispunt? Want daar mag je ook niet parkeren binnen 5 meter van het kruispunt. Zie RVV artikel 24.

ARVV rtikel 24
1
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a.
bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Re: Kruispunt maar gele streep is 17,40 m mag ik daar dan staan aan het eind op een stukje gele streep

Bericht door Botje » 26 sep 2020, 11:18

Er is geen minimale of maximale eis met betrekking tot de lengte van een gele (on)onderbroken streep.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 sep 2020, 12:20

Rinaisha schreef:
26 sep 2020, 08:10
Hallo ,mijn vraag is ik woon in de bebouwde kom ,tegenover een T-splitsing ,maar dat de gele streep is 17,40 m van uit de bocht mag ik daar aan het eind van de gele streep wel staan,ik dacht dat de gele streep uit de bocht gerekend maar 15 m mag zijn
Waaom dacht u dat??
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 sep 2020, 16:37

Carolien schreef:
26 sep 2020, 09:02
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a.
bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
En die 5 meter wordt niet gerekend vanaf de rijbaan, maar vanaf de rand van de weg. Dat kan dus ook een trottoir zijn. Daar buiten mag je binnen 5 meter niet parkeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 26 sep 2020, 21:57

En al zou er met betrekking tot een bepaalde lengte van een verkeersteken op de weg een wettelijke bepaling zijn (zoals een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken minimaal 20 meter moet zijn) dan kunt u daar alsnog geen rechten aan ontlenen.

Dit is namelijk geregeld in het BABW en onderliggende uitvoeringsbesluit, welke gericht is aan wegbeheerders maar waar individuele weggebruikers in beginsel geen rechten aan kunnen ontlenen.

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Antonio
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door IkWeetNogNiks » 27 sep 2020, 02:41

Ik heb een serieuse vraag uit onwetendheid hierover: zou dit dan betekenen dat als een lijn niet 20 m doorgetrokken is, dat je hem wel mag overschrijden?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 27 sep 2020, 05:26

Nee. Het beginsel is dat je verkeerstekens e.d. moet volgen, ook als je vermoed of zelfs weet dat deze onterecht zijn geplaatst of iets dergelijk. De rechter geeft voorrang aan de verkeersveiligheid en dat vereist dat men altijd verkeerstekens volgt omdat andere verkeersdeelnemers zullen uitgaan van de juistheid daarvan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie