Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Hallo, wellicht een wat ongewone vraag. Mij kwam een smerig trucje ter oren, om een staande houding in het verkeer te kunnen vermijden.

Wanneer iemand te hard rijdt (of een vergelijkbare overtreding maakt als hij/zij in de auto zit) en vervolgens in de achteruitkijkspiegel een politieauto ziet opdagen met het bordje, "stop politie". Vervolgens doet de bestuurder gedurende 1 minuut alsof hij het bordje niet gezien heeft, en rijdt nog even door (dit is niet zo gek als ik blik op de weg moet geloven). In deze minuut belt de bestuurder snel 112 (of de politie) met de melding dat hij zojuist een verdacht persoon met wat leek een wapen heeft zien lopen op een weg waar hij zojuist gereden heeft. Vervolgens zal de meldkamer de dichtstbijzijnde politie eenheid oproepen (waarschijnlijk de politieauto achter de bestuurder, die hem aan gaat houden). Aangezien de prioriteit van een verdacht persoon met wapen hoger ligt dan de verkeersovertreding zal de politie omkeren en de bestuurder laten verder rijden.

Ik weet niet hoelang er tussen het bellen van 112 en het oproepen van de politieauto zit, maar dit moet toch wel binnen 1 of 2 minuten gedaan zijn?
Ik hoorde dit pas, en vind het een smerige truc, maar wel een vindingrijke methode, maar je hoort geen misbruik te maken van de meldkamer
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door speedo »

ik kan me voorstellen dat je voor "150€ plus" wel creatief gaat worden maar of dit helpt??
Doet het in ieder geval goed op een verjaardag zal ik maar zeggen.
Never change a winning team
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2135
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Dusty »

Een héél goed idee, als je er nog een bekeuring bij wilt hebben...., voor bijvoorbeeld niet handsfree bellen.
Als later ook nog een blijkt, is makkelijk na te gaan dat jij de beller was....., van een valse melding, dan ben je natuurlijk helemaal de pineut!!!!! :oops: :oops:

Dus als jij en je vrienden/kennissen denken dat dit een 'geweldig plan' is, vooral doen als je nog meer narigheid wilt............ :? 8)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Pim »

Tegen de tijd dat je door de wachtrij bent een een centralist van de meldkamer aan de lijn hebt ben je al geknipt een geschoren. 8)
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Hoezo doet het goed op een verjaardag? Buitenom of het netjes is of niet, ik denk wel dat het moet kunnen werken. Wat betreft het traceren van je telefoonnummer, simpelweg een prepaid telefoon hebben die niet naar jou is te traceren. (En handfree bellen)
Ik ben vooral geïnteresseerd naar de mening van een agent over dit trucje. Wat kunnen hun eraan doen om niet in deze val te trappen?
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Pim schreef: 16 sep 2020, 13:17 Tegen de tijd dat je door de wachtrij bent een een centralist van de meldkamer aan de lijn hebt ben je al geknipt een geschoren. 8)
Ik heb op wegmisbruikers wel eens filmpjes gezien van een persoon die 5 minuten lang niet doorheeft dat de politie achter hem zit. Hoe zouden jullie dit oplossen?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Proost »

Pim schreef: 16 sep 2020, 13:17 Tegen de tijd dat je door de wachtrij bent een een centralist van de meldkamer aan de lijn hebt ben je al geknipt een geschoren. 8)
Exact dat, al is de wachtrij bij 112 een stuk minder.

Maar dan nog, ook al zou het werken. Als ik een stopteken geef houd ik ook de binnenspiegel van de auto voor me in de gaten. Als ik zie dat hij mij gezien heeft en niet stopt doe ik voor het gemak nog een keer het blauw aan zodat ik zeker weet dat die weet wat ik van hem wil. Dan nog niet stoppen is een bon erbij voor niet stoppen voor de stoptransparant. Als ik dan een melding krijg van een man met een vuurwapen, kan, dan hebben ik of mijn collega het kenteken allang bevraagd en krijg je die later alsnog binnen. Als daarna blijkt dat je ook nog een valse melding hebt gedaan heb je dus drie keer een verbaal waarvan twee keer in het strafrecht.
Ik weet niet wie dit trucje bedacht heeft maar die denkt niet heel ver na. Betwijfel ook of het ooit gewerkt heeft.

Daarnaast werkt de landelijke eenheid (die heel heel veel verkeer doen) op een andere meldkamer. Die auto krijgt dus niet waarschijnlijk als eerste de melding over de man met het wapen. Dus ja, waar ben je dan?

Door dit uit te halen ben je alleen duurder uit. Nooit goedkoper. Daarnaast vergooi je je kans op een VOG voor een evt baan. Dan liever de snelheidsboete betalen. Of nog beter, je gewoon aan de verkeersregels houden. Die zijn er niet voor niets.
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Edit: verwijderd
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door r0n. »

Chribs schreef: 16 sep 2020, 13:47Wat betreft het traceren van je telefoonnummer, simpelweg een prepaid telefoon hebben die niet naar jou is te traceren.
Dus nooit opwaarderen via een bankrekening en ook nooit met een opwaardeer-code op een kassabon, die je met je pinpas betaalt.
En er zijn nog meer mogelijkheden, om tegen de lamp te lopen.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door r0n. »

r0n. schreef: 16 sep 2020, 14:11
Chribs schreef: 16 sep 2020, 13:47Wat betreft het traceren van je telefoonnummer, simpelweg een prepaid telefoon hebben die niet naar jou is te traceren.
Dus nooit opwaarderen via een bankrekening en ook nooit met een opwaardeer-code op een kassabon, die je met je pinpas betaalt.
En er zijn nog meer mogelijkheden, om tegen de lamp te lopen, zoals het imei nummer van de telefoon, enz........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Proost »

@Chribs Je bent aan het trollen man.
Als je deel wil nemen aan dit forum kun je gerust normaal mee doen. Geen probleem. Maar in het leeuwendeel van je reacties ben je gewoon aan het trollen. Dat levert je eerder een ban op dan een goede inhoudelijk discussie.

Kijk maar even wat je met dit advies wil doen.
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

r0n. schreef: 16 sep 2020, 14:11
Chribs schreef: 16 sep 2020, 13:47Wat betreft het traceren van je telefoonnummer, simpelweg een prepaid telefoon hebben die niet naar jou is te traceren.
Dus nooit opwaarderen via een bankrekening en ook nooit met een opwaardeer-code op een kassabon, die je met je pinpas betaalt.
En er zijn nog meer mogelijkheden, om tegen de lamp te lopen.......
Noem de mogelijkheden maar op, want die u zojuist noemt zijn eigenlijk zeer eenvoudig.
Wat ik nog kan bedenken is dat het mobiel te traceren is naar mijn auto, en dan zien jullie, hey dat mobiel zat wel verdacht dicht in de buurt van de auto die we zojuist wilde aanhouden.
Maar dit lijkt me niet een onderzoek wat gauw gedaan wordt. Ik bedoel, meldingen van verdachte personen worden wel vaker gedaan, en in menig gevallen wordt niets aangetroffen. In principe is daar niks strafbaar aan toch? En als jullie zeggen: de bestuurder heeft een valse melding gedaan van een verdacht persoon (maar we hebben niets aangetroffen) zeg ik: ik zag toch echt een verdacht persoon, alleen hij zou al wel weg gelopen zijn tegen de tijd dat jullie daar arriveerde. En OK, wIe weet gaan jullie dan proberen camerabeelden terug te zoeken, waarop jullie ook niets aantreffen. En in dat geval zal ik zeggen: Dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben, mijn excuses, maar bedankt voor de snelle actie
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Proost schreef: 16 sep 2020, 14:12 @Chribs Je bent aan het trollen man.
Als je deel wil nemen aan dit forum kun je gerust normaal mee doen. Geen probleem. Maar in het leeuwendeel van je reacties ben je gewoon aan het trollen. Dat levert je eerder een ban op dan een goede inhoudelijk discussie.

Kijk maar even wat je met dit advies wil doen.
Nogmaals, dat ben ik niet. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit onderwerp een vrij nuttige vraag waard. Ik hoor jullie kant aan, en ik probeer me tussen jullie meningen door te wringen. Oke oke, soms reageer ik wat overdreven, maar sommige reacties vind ik erg typisch voor politieagenten, en ik schroom niet om dat er ook bij te zeggen. Als ik iemand beledig, voel u vrij mijn opmerkingen te verwijderen, of mij te bannen. Dat zou dan echter wel weer bewijzen dat jullie eigenlijk geen tegenspraak dulden ;)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Proost »

Dus als ik het goed begrijp heb jij altijd, of links of rechtsom, gelijk? Lijkt me wel een heerlijk leven eigenlijk.

Maar enfin, doe ik een poging om je vraag te beantwoorden. Nee dan zal er geen mast uitgepeild gaan worden want alle gesprekken naar 112 worden opgenomen. Jouw stem is daar gewoon op te horen en die is even uniek als een vingerafdruk. Icm met de auto waar je in rijdt is het niet moeilijk te bewijzen dat je de melding gemaakt hebt.

Nogmaals, zoals gezegd moet je net het geluk hebben dat je in die zeer korte tijd een locatie door kan geven waar je al enige gebiedskennis moet hebben. Jij kiest de tijd niet dat de politie je een stopteken geeft dus dit moet net toevallig zo uit komen. En zoals al eerder aangegeven zul je die tijd niet hebben. Overigens, en die kans is ook aanwezig als je niet tijdig stopt, worden ook de geluidssignalen aangezet als je het stopteken negeert. Dat lijkt me dan wel een leuk gesprek worden met de meldkamer dat je een man met een wapen hebt gezien terwijl de politie met O&G achter je rijdt..... euh....
Gebruikersavatar
Chribs
Infopolitie Gast

Re: Politie bellen met valse melding tijdens staandehouding in verkeer

Ongelezen bericht door Chribs »

Topleven, in de echte leven buiten het internet om zijn de rollen juist omgedraaid. Daar zijn jullie altijd diegene die gelijk hebben, dus waarom niet andersom vandaag

Wat betreft de tijd die je hebt om de melding te maken en het gesprek wat je voert, ok, dat zou wel eens een probleem kunnen worden, maar 112 is niet voor niets zon kort nummer, zodat je het snel kan intoetsen toch? :p
Gebiedskennis is inderdaad een pré! Goed punt
Maar zijn jullie na een melding waarbij de " verdachte persoon" al gevlogen is al zo achterdochtig dat jullie direct de gesprekken gaan terugluisteren? Zo zeldzaam is dat niet lijkt me?

Even ter informatie, ik zal nooit het lef kunnen vinden om dit werkelijk te doen hoor
Gesloten