zwaar delict niet meer in mijn strafblad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
josk
Infopolitie Gast

zwaar delict niet meer in mijn strafblad

Bericht door josk » 05 sep 2020, 20:17

goeiedag,
Ik heb onlangs een aanvraag ingedient om mijn strafblad in te mogen zien en ik was lichtelijk verbaasd om wat ik las.

even een stapje terug in de tijd....ben in 1993 aangehouden aan de spaans franse grens met enkele tonnen softdrugs (vrachtwagen) ik heb daar uiteindelijk 4jr 2mnd voor vast gezeten 1997 weer thuis.
Nu anno 2020 oftewel 23jaar na vrijlating het verzoek ingediend inzage strafblad omdat we volgend jaar naar usa willen gaan en ik dus geen enkel risico neem op weigering als ik daar bij de douane sta.
Er staat niks vermeld, enige vermelding die er op stond was een belediging van politie ambtenaar boete 500 euro en handgemeen na aanrijding...beide zaken +/_ 17 jaar terug.
Staat dat andere delict uit frankrijk soms op een soort interpol dossier? Meerdere advieseren om niks te vermelden bij aanvraag esta formulier.
Graag duidelijkheid...b.v.d.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: zwaar delict niet meer in mijn strafblad

Bericht door zijlvaart67 » 05 sep 2020, 22:54

U bent in het buitenland veroordeeld en heeft daar ook uw straf uitgezeten.
Als ECRIS inmiddels functioneert heeft 'Europa' 1 systeem waar dit voor alle landen terug te vinden is.

Kennelijk komt dit delict niet voor als u de documentatie opvraagt in Nederland. Alleen is dat in mijn ogen niet zo relevant, de echte vraag is:
Weten de Amerikanen van uw misdrijf? Met andere woorden; in welke (buitenlandse) systemen komt u wel voor en waar hebben de Amerikanen allemaal inzage in?

Ik weet 't niet, maar ik weet wel dat Amerikanen vrij grondig zijn op dit gebied..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 05 sep 2020, 23:18

In welk land bent u uiteindelijk veroordeeld? De uitwisseling van gegevens omtrent opgelegde straffen was 23 jaar geleden aanzienlijk minder goed geregeld als thans. U zult in het land waar u feitelijk bent vervolgd en veroordeeld ongetwijfeld (ook) een strafblad hebben. Uiteraard weten wij niet hoe de informatie uitwisseling tussen dat land en de USA is en hoe breed gezocht wordt n.a.v. de door u opgegeven gegevens via het ESTA formulier.
Een veroordeling voor het door u benoemde feit zal zeker een belemmering zijn voor een toegang tot de USA.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 sep 2020, 05:20

Ik geloof dat ECRIS geldt voor zaken vanaf 2008, zie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32008F0675

Maar op een aanvraag voor toegang tot de USA moet worden verklaard of u in aanraking bent geweest met de politie en docuemntatie bijvoegen over . Is dat het geval dan moet de normale visum procedure worden gevolgd en kan een verklaring worden gegeven tijdens de aanvraag procedure. De twee veroordelingen in Nederland maken reeds dat de normale visum proceure moet worden gevolgd en de zaak moet worden uitgelegd. De belediging is niet zo heel intressant en hoeft waarschijnlijk niet vermeld te worden maar het handgemeen wel. Ten aanzien van drugs wordt er een apparte vraag gesteld en met een veroordeling voor drugshandel is die kans klein.
Liegen tijdens de ESTA procedure betekent direct met het zelfde vliegtuig terugkeren. (Niet zelden wordt een feit alsnog ontdekt nadat al electronische toestemming is gegeven) Het zelfde geldt voor liegen tijdens de normale visum procedure: geen toegang.

Liegen is een risico en betekent dat er een kans is dat u voorgoed geweigerd zult worden, eventueel pas als u op de luchthaven in de VS staat. De eerlijke weg is openheid van zaken geven en de normale visa procedure, met goede kans dat de aanvraag afgewezen wordt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 sep 2020, 09:39

Ik heb er geen ervaring mee (natuurlijk) maar mijn gevoel zegt dat dit een kansloze missie wordt. Het is niet zomaar een delictje. En Amerika is niet zo heel happig op drugstransporten/-delicten.

Zoals al gezegd: de vraag is of u IN AANRAKING BENT GEWEEST MET POLITIE/JUSTITIE.

En niet of er na hun onderzoek iets OP UW STRAFBLAD zal worden gevonden.
josk schreef:
05 sep 2020, 20:17
en ik dus geen enkel risico neem op weigering als ik daar bij de douane sta.
Ik vrees met grote vrezen dat Amerika er niet meer in zal zitten als (vakantie)bestemming
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

josk
Infopolitie Gast

Bericht door josk » 06 sep 2020, 10:03

Allereerst dank voor de moeite gezien de lange antwoorden.
Ik lees toch de dingen waar ik al bang voor was al blijft het natuurlijk belachelijk dat je hier voor de rest van je leven voor moet boeten.
Ik denk dat het verstandigste is om een visum aanvraag te doen bij de ambassade,word dat afgewezen...dan houd ik i.i.g.een hoop geld in me zak.
Het advies om dingen te verzwijgen tijdens aanvraag van het esta formulier...die weg was ik zowiezo niet ingegaan.
Laatste mogenlijkheid...Better cal Saul.

josk
Infopolitie Gast

Bericht door josk » 06 sep 2020, 10:13

Oja dit kwam ik hier op dit forum nog tegen:

Als je in het buitenland bent veroordeeld door een rechter, dan kan dat ook in je justitiële documentatie (de opvolger van het strafblad) terecht komen. Veroordelingen uit een lidstaat van de Europese Unie komen sowieso in je justitiële documentatie terecht, maar het geldt voor meer landen (het heeft te maken met verdragen waar Nederland partij bij is). Als het niet gaat om een veroordeling, maar om een transactie of iets dergelijks, dan is er niets over te zeggen. Dan hangt het namelijk ervan af of het andere land Nederland daarover informeert.

Dan heeft het erin gestaan of is nooit doorgegeven,het stond in ieder geval niet vermeld.

Bovenstaande tekst was een antwoord van marcH deskundige/jurist.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 06 sep 2020, 11:41

josk schreef:
06 sep 2020, 10:03
al blijft het natuurlijk belachelijk dat je hier voor de rest van je leven voor moet boeten.

Het is niet belachelijk, u vindt het belachelijk en velen zullen het dan ook niet met u eens zijn..

Hoe dan ook; een visumaanvraag lijkt in ieder geval de veiligste weg. Niemand zit er op te wachten om op het vliegveld linea recta retour te worden gestuurd.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

josk
Infopolitie Gast

Bericht door josk » 06 sep 2020, 12:34

zijlvaart67 schreef:
06 sep 2020, 11:41
Het is niet belachelijk, u vindt het belachelijk en velen zullen het dan ook niet met u eens zijn..
Wie zonder zonde is...werpe de eerste steen.

En die velen zijn dan allemaal vrome en heilige?
Sorry hoor bijna iedereen maakt fouten en verkeerde keuzes,moet je daar dan je hele leven voor blijven boeten. Uitzonderingen daar gelaten (zeer ernstige misdrijven).
Maar ja ik weet i.i.g.even wat meer wat te doen nu...
:thanks:

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 06 sep 2020, 12:47

Helaas voor u is het vervoeren van enkele tonnen softdrugs (we hebben het niet over een zakje wiet in het bezit hebben) precies zo'n uitzondering waar u het over heeft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

josk
Infopolitie Gast

Bericht door josk » 06 sep 2020, 13:01

Hilde schreef:
06 sep 2020, 12:47
Helaas voor u is het vervoeren van enkele tonnen softdrugs (we hebben het niet over een zakje wiet in het bezit hebben) precies zo'n uitzondering waar u het over heeft.
27 jaar geleden....in Nederland had ik waarschijnlijk een taakstraf gehad :D
Nou ja,het staat tenminste niet meer op mijn naam in dit land,Word na 20 jaar verwijderd.
Oja 1 gram 1kilo 1 ton wat is het verschil...heb geboet klaar en door

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 sep 2020, 13:49

josk schreef:
06 sep 2020, 12:34
Wie zonder zonde is...werpe de eerste steen.

En die velen zijn dan allemaal vrome en heilige?
Sorry hoor bijna iedereen maakt fouten en verkeerde keuzes,moet je daar dan je hele leven voor blijven boeten. Uitzonderingen daar gelaten (zeer ernstige misdrijven).
Maar ja ik weet i.i.g.even wat meer wat te doen nu...
:thanks:
Waarom zou u recht hebben op een tweede kans?
Nederland is groot in slappe maatregelen en straffen en het Nederlandse volk denkt vaak dat ze buiten Nederland op net zo veel coulance kan rekenen.

In aanloop naar mijn 18e verjaardag zei mijn moeder tot vervelens toe dat het echte leven met 18 jaar pas begon. Dat als ik iets zou ondertekenen ik eraan hing en er zelf mee moest 'handlen'. Dat een straf zou leiden tot een strafblad waar ik nooit meer van af zou komen. Dat als ik na een akkefietje op een politiebureau zou belanden dat ze mij niet kwam ophalen. Dat was misschien iets overtrokken weggezet maar ik wist wel dat ik nergens (meer) op hoefde te rekenen.

Om uw delict af te doen met "wie zonder zonde is" is een flagrante scherts. U nam een gok en waarschijnlijk voor een aanzienlijk geldbedrag. Toen kon u de gevolgen niet overzien en nu nog niet getuige uw verwijt dat een tweede kans u niet gegund is.

Ik vraag me af wat er gebeurd was als u die ene keer niet opgepakt was. Wellicht trots en hooghartig met een bundel geld door de wereld gestapt en de grote jongen uitgehangen waarschijnlijk met uw geheim?
Maar nu het mis gegaan is moet men u ontzien?
De spelregels in het leven zijn voor iedereen gelijk. Deal with it. En suggereer niet dat anderen niet zonder zonden zouden kunnen zijn. Dat is een misplaatste minachting van anderen of hooghartigheid van uwzelf.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 06 sep 2020, 14:04

josk schreef:
06 sep 2020, 12:34
moet je daar dan je hele leven voor blijven boeten.
Om het even in perspectief te zetten:
China, Singapore, Thailand, Vietnam zijn oa nog landen waar de doodstraf gehanteerd wordt bij drugshandel..
Ik weet niet hoe het in alle landen aan toegaat maar in Singapore wordt je nog ouderwets opgehangen..

Tel je zegeningen; niet meer naar de VS op vakantie kunnen lijkt me niet zo'n schokkende (bijkomende) straf..voor een inmiddels vrij man.. Dat ook nog eens..

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 sep 2020, 14:33

De meeste landen hebben bepalingen in hun wetgeving op grond waarvan iemand de toegang kan worden geweigerd of het land uitgezet kan worden in het geval van een veroordeling van een ernstig feit. In een heleboel landen ben je niet meer welkom na verordeeld te zijn voor handel of smokkel in drugs. De VS is er alleen erg gespitst op en heeft met veel landen overeenkomsten om dergelijke informatie en veroordelingen uit te wisselen. Thailand bijvoorbeeld heeft overeenkomstige bepalingen maar kan het niet checken, de VS vaak wel.

Zoals gezegd, het staat waarschijnlijk niet in Nederland geregistreerd omdat de zaak van voor 2008 betreft. Dat wil niet zeggen dat de Franse authoriteiten het destijds niet hebben uitgewisseld met de VS. Daar kan ik niets over zeggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

josk
Infopolitie Gast

Bericht door josk » 06 sep 2020, 15:43

dit topic mag wat mij betreft dicht,ik denk dat de meeste reactie komen van wetsdienaren als ik onder de gebruikersnaam agent zie staan.
mijn zwager was leidinggevende (teamchef) is nu met pensioen...die ging ik altijd uit de weg tijdens verjaardagen omdat er gewoon weg niet mee te praten viel als ik het weer eens over justitie,de wet en politie had...dan verscheen er een mega bord voor zijn kop.
Ik heb er alweer spijt van dat ik hier mijn vraagstelling geplaatst heb...gelijk vooroordelen zonder de zaak te kennen.
Pim...wat een zuur figuur ben jij🤮

Gesloten