Verplicht mee te gaan naar politiebureau of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tomhas Laan 1999
Infopolitie Gast

Verplicht mee te gaan naar politiebureau of niet?

Bericht door Tomhas Laan 1999 » 28 aug 2020, 15:50

Beste mensen,
Ik heb een vraag. Laatst hoorde ik van een vriend dat als een agent aan mij vraagt of ik mee wil komen naar het bureau zonder enige reden, dat ik dat dan mag weigeren. Klopt dit?
Stel dat:
Ik sta met mijn brommer voor huis, school of ergens anders stil, en een agent vraagt aan mij of ik dan mee wil komen naar het bureau om bijvoorbeeld de snelheid van de brommer te testen of andere technische dingen van de brommer. Mijn vriend vertelde mij dat ik dit zou mogen weigeren klopt dat?

Alvast bedankt,
~S

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Verplicht mee te gaan naar politiebureau of niet?

Bericht door Hilde » 28 aug 2020, 15:55

Een agent zal jou nooit zonder enige reden vragen om mee te gaan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 28 aug 2020, 16:05

Voor als het over een technisch onderzoek gaat:
Wettekst
Art 160 WvW
4 De in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren.
Samengevat:
Je bent zelfs verplicht de politieman in je auto/vrachtauto/op de brommer te vervoeren naar het politiebureau alwaar de scooter vervolgens getest en vernietigd wordt..

Of als je dronken bent:
Wettekst
Artikel 163
1 Bij verdenking dat de bestuurder van een voertuig heeft gehandeld in strijd met artikel 8, kan de opsporingsambtenaar hem bevelen zijn medewerking te verlenen aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, en artikel 8, derde lid, onderdeel a.
En de 'medewerking' bestaat onder meer uit het feit dat je 'meegaat naar het bureau.'

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 28 aug 2020, 16:11

Oftewel:
Je vriend heeft geen gelijk.

(Of.... ja, je moest gewoon mee naar het bureau en je mocht dit niet weigeren)

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 28 aug 2020, 16:28

zijlvaart67 schreef:
28 aug 2020, 16:05
Je bent zelfs verplicht de politieman in je auto/vrachtauto/op de brommer te vervoeren naar het politiebureau alwaar de scooter vervolgens getest en vernietigd wordt..
:lol: de ironie...

Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Als een agent vermoedt dat een brommer is opgevoerd, dan is dat vaak ook zo. Stel de bestuurder zegt iets als 'ik heb er geen verstand van en dacht dat-ie standaard was. Als u denkt van niet geloof ik dat en wil ik er niet meer op rijden want dan ben ik niet verzekerd.'
De bestuurder wordt toch gedwongen met agent achterop naar het bureau te rijden, en er volgt een ongeluk, wie draait dan op voor de niet uitgekeerde schade?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 28 aug 2020, 16:45

Bart12345 schreef:
28 aug 2020, 16:28
zijlvaart67 schreef:
28 aug 2020, 16:05
:lol: de ironie...

Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Als een agent vermoedt dat een brommer is opgevoerd, dan is dat vaak ook zo. Stel de bestuurder zegt iets als 'ik heb er geen verstand van en dacht dat-ie standaard was. Als u denkt van niet geloof ik dat en wil ik er niet meer op rijden want dan ben ik niet verzekerd.'
De bestuurder wordt toch gedwongen met agent achterop naar het bureau te rijden, en er volgt een ongeluk, wie draait dan op voor de niet uitgekeerde schade?

Stel stel stel...
Dan kunnen we alles er wel bijhalen.

Alle schade wordt uitgekeerd zoals het anders ook uitgekeerd zou worden.
En dan verhaald op de bestuurder.
Wat in ieder ander geval ook zo zou zijn.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 28 aug 2020, 16:57

Een agent kan van alles vragen, of je de vraag hoeft te beantwoorden of medewerking dient te verlenen is een tweede. Een verzoek is geen bevel/vordering.
En natuurlijk is het wel zo dat als je bijvoorbeeld net door rood bent gereden en de politie om je rijbewijs vraagd dat gewoon wat vriendelijker overkomt dan dat het direct officeel wordt gevorderd. Als het duidelijk is hoef je ook niet moeilijk te doen. Is het je niet duidelijk, vraag dan om verduidelijking.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 28 aug 2020, 17:46

Ik vraag mij nu echt af wat het echte verhaal is achter deze vraag.
@ Hilde.
Sorry dat ik je deze keer voor ben hoewel je wel hintte in die richting . :D :D
Never change a winning team

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 29 aug 2020, 22:26

Artikel 160 WvW betreft specifiek bestuurders van een (motor)voertuig. Ik heb het idee dat TS de situatie beschrijft dat dat er geen (concrete) bestuurder is.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 aug 2020, 13:56

Laat in elk geval duidelijk zijn dat het niet aan de weigeraar is om te vinden dat hij geen bestuurder is/was en derhalve rechtmatig te mogen weigeren.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 30 aug 2020, 17:52

Dat is me helemaal niet duidelijk. In geval van onrechtmatige vordering s weigering de enige wijze om je recht te halen. Alternatief is namelijk het "vrijwillig" meegaan, waarbij achteraf het nog moeilijk aan te tonen zal zijn dat er sprake was van dwang.

Praktijk is denk ik ook vaker dat er gedreigd wordt om meegenomen te worden naar bureau om op straat het een en ander voor elkaar te krijgen. Is dit bluf en wordt medewerking geweigerd dan heeft agent een probleem.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 30 aug 2020, 20:53

En is het geen bluf, dan heeft de verdachte een dubbel probleem.. Dat is het enige dat Pim aangeeft en daar geef ik hem 100% gelijk in.

Beter achteraf klagen dan op de bluf weigeren.. Aan de andere kant; een bonnetje extra is zo geschreven, eigenlijk maakt het me niet uit..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 31 aug 2020, 00:27

Vent schreef:
30 aug 2020, 17:52
Dat is me helemaal niet duidelijk. In geval van onrechtmatige vordering s weigering de enige wijze om je recht te halen. Alternatief is namelijk het "vrijwillig" meegaan, waarbij achteraf het nog moeilijk aan te tonen zal zijn dat er sprake was van dwang.

Praktijk is denk ik ook vaker dat er gedreigd wordt om meegenomen te worden naar bureau om op straat het een en ander voor elkaar te krijgen. Is dit bluf en wordt medewerking geweigerd dan heeft agent een probleem.
Vind ik toch wel een leuke uitspraak.
In geval van een onrechtmatige vordering........

Dan is mijn vraag, wie bepaald op dat moment of de vordering rechtmatig is of niet?

Ga ik hem in een makkelijke praktijk casus weg zetten.

Goedemiddag, we zijn bezig met een verkeerscontrole en ik vorder van u om uw rij- en kentekenbewijs aan mij te overhandigen.

Maar meneer agent, ik twijfel of u wel een rechtmatige vordering doet, want ik twijfel of u daar wel toe bevoegd ben, kunt u mij eerst even aantonen of u dit wel rechtmatig van mij mag vorderen.

Wat denk je dat de uitkomst zal zijn als je dit stelselmatig gaat weigeren tijdens de controle?

Of het nu rechtmatig is of zoals je zegt een vordering op de bluf, de uitkomst zal op dat moment gewokn het zelfde zijn.

Als iemand van mening is dat hij onjuist of juridisch op onjuiste gronden is behandeld, kan hij altijd een klachtenprocedure starten en zal vanzelf de uitkomst medegedeeld worden.

Is een proces-verbaal opgemaakt dan kan iemand altijd de rechter uiteindelijk laten beoordelen of het proces-verbaal op de juiste manier is opgelegd.
Dus ook de rechtmatigheid van de aanleiding.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 31 aug 2020, 15:34

Vent schreef:
30 aug 2020, 17:52

Als je vindt dat een vordering onrechtmatig is ga je gewoon niet vrijwillig mee maar laat je de agent een vordering doen waaraan je vervolgens het beste gehoor aan kunt geven. Eeventueel kun je nog vragen op grond waarvan de vordering wordt gedaan. Omdat het gevorderd is en niet vrijwillig was zal de agent nu zijn handelen moeten verantwoorden als je hierover een klacht indiend.

Weigeren te voldoen aan een bevel is niet aan te raden. Je kunt gelijk hebben en uiteindelijk ook krijgen, de kans dat je het zelf mis hebt is echter ook aanwezig en dan ben je het haasje voor iets dat je kunt voorkomen. Het bespaart een hoop moelijkheden. Als een agent je ID wenst te zien en je bent van mening dat dit onder de gegeven omstandigheden niet hoeft kun je weigeren. Maar dan ga je wel mee naar het bureau en wordt je ingesloten. Verzet je je dan wordt er geweld gebruikt. Mocht een agent niet in zijn rechtmatige bediening zijn dan zal de rechter je uiteindelijk niet bestraffen. Maar of je gelijk krijgt is maar de vraag en ondertussen heb je wel een hoop moeilijkheden ondervonden.
De rechtmatigheid achteraf laten beoordelen is verstandiger.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 10 sep 2020, 20:00

TS reageert niet meer, maar toch blijf ik de opmerking van Vent interessant vinden. Wat nou als TS geen bestuurder was.

Toevallig vorige week stond een hele club scooters en jongeren stil op de weg bij een meeting. Er was echt wel gereden en hard en asociaal ook, maar toen de politie kwam was er geen sprake van besturen of rijden. Toch is het hele zwikkie op de rollenbank terecht gekomen inclusief de bijbehorende boetes en wok signalen.

Gesloten