geluidsoverlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Koos
Infopolitie Gast

Re: geluidsoverlast

Bericht door Koos » 19 aug 2020, 12:12

ik wil niets vertellen ik zoek een oplossing en verhuizen is geen optie.
Ik ben van mening dat als ik 4 uur snachts de politie bel omdat er een stel dronken mongolen staan te schreeuwen dat ze direct moeten komen en de orde handhaven maar dat gebeurd niet....

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 19 aug 2020, 13:02

Dat is op zich niet zo vreemd. De politie capaciteit in de nacht is niet heel groot en er is heel veel werk wat een grotere voorrang krijgt op geluidsoverlast.
Daarnaast zou geluidsoverlast eigenlijk ook helemaal niet aan de politie uitgegeven hoeven worden. Dat is iets voor de gemeente om te handhaven. Maar die weigeren in veel gevallen categorisch om handhavers in de nacht in te zetten (terwijl die wel willen), en dan moet het op iemands bord komen.

Als u geluidsoverlast ervaart, blijf het melden om dossier op te bouwen en leg zaken vast. Als de sluitingstijdenwet niet nageleefd wordt heeft de gemeente ook iets om te handhaven. U zult toch echt zaken moeten gaan doen met de gemeente en de politie kan hier hooguit deels in ondersteunen maar is niet primair haar taak.

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 19 aug 2020, 14:05

klopt mijn gemeente zegt dat handhaving maar tot 22:00 werkt. Gisteravond had ik weer overlast om 01:20 snachts dit is gewoon een woonwijk... maar dat cafe is elke dag doordeweeks open tot 01:00 en vr en za tot 04:00

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 19 aug 2020, 14:27

De politie kan actie nemen tegen concrete oevrlastveroorzakers, maar de gemeente kan het cafe aanpakken door het opleggen van voorwaarden aan de vergunningen en het treffen van bestuurlijke sancties, zoals tijdelijke sluiting of zelfs intrekking van de vergunning bij overtreding van de voorwaarden.
U zelf kunt bij de burgelijke rechter terecht op grond van onrechtmatige daad als het cafe zich niet aan de voorwaarden houd en voor overlast zorgd. Dan kunt u een dwangsom eisen voor eidere keer dat men in de toekomst nogmaals de fout in gaat.
Maar in dit soort zaken is het belangrijk/handig dat u zich met andere buurtbewoners verenigd en gezamelijk tegen de gemeente en het cafe actie onderneemt. Een buurtopbouworgaan kan daarbij ook behulpzaam zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 aug 2020, 14:43

Koos schreef:
19 aug 2020, 12:12
ik wil niets vertellen ik zoek een oplossing en verhuizen is geen optie.
Ik ben van mening dat als ik 4 uur snachts de politie bel omdat er een stel dronken mongolen staan te schreeuwen dat ze direct moeten komen en de orde handhaven maar dat gebeurd niet....
Ooit vertelde en backpacker mij de volgende anekdote.

Hij stond ergens diep in het Oostblok op het perron van een treinstation, samen met diverse andere backpackers vanuit Europa. De perronchef kwam eraan en had slecht nieuws. De laatste trein was door een defect uit het schema gehaald en de backpackers zouden daar niet meer wegkomen tot ergens diep in de loop van de volgende dag.
Iedereen liet het gelaten op zich inwerken maar één van hen werd woest. Hij ging te keer een schreeuwde dat hij een trein wilde. De perronchef hoorde hem uiterst kalm aan en zei toen de backpacker was uitgeraasd:
"Ik begrijp uw uitingen onmacht maar uw boosheid lost niets op. U kunt schreeuwen en eisen stellen, maar daarna heb ik nog steeds geen trein. "

Zo is het ook met de politie. U kunt vinden wat u wilt.
U kunt eisen stellen. U mag boos zijn.
Maar de politiek bepaalt hoeveel politie er is.
En de politie zal bij teveel meldingen prioriteiten moeten stellen.

De politie is er voor de regels uit het wetboek van strafrecht. De BOA's voor handhaven van vergunningen en hetgeen gesteld is in de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening, samengesteld door de VNG: vereniging Nederlandse GEMEENTEN).

De gemeente heeft echter te weinig BOA's en vindt dat de politie het dan maar moet oplossen.

Uw boosheid kunt u beter richten tot de gemeente. Die heeft de vergunning verstrekt. In die vergunning staat bovendien een sluitingstijd die ligt buiten de werktijden van de BOA's. Dus de gemeente creëert het probleem aan twee kanten.
1. Geen of te weinig BOA personeel en
2. sluitingstijden ná werktijd van BOA's.

De gemeente moet dat niet afschuiven naar de politie omdat die wèl 24/7 bereikbaar is en mede (let wel: mede) genoemd wordt als toezichthouder van hetgeen in de APV staat.

Als uw waterleiding lekt (als overlast ervaart) gaat u dan eerst dweilen (politie bellen tegen overlastgevers) of de leiding proberen af te sluiten (gemeente vragen tegen café op te treden)?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 19 aug 2020, 14:51

ik snap jullie standpunt volkomen bedankt voor de uitleg.
Helaas heeft de gemeente al gezegd dat ze weinig kunnen betekenen voor mij.
Dus er is maar 1 oplossing over, het recht in eigen handen nemen.

Bedankt en fijne dag.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 19 aug 2020, 17:00

Koos schreef:
19 aug 2020, 14:51
Tja, als dit dan de reactie is...

Er zijn best wel wat goede tips gegeven hier die wellicht nog niet voldoende uitgelopen zijn. Maar vooral doen wat goed voelt. Mocht het mis gaan... Je kunt tegenwoordig kiezen uit kaas of jam op je boterham.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 aug 2020, 17:06

Koos schreef:
19 aug 2020, 14:51
...maar bij wie ga je dan klagen als je buurman de hele nacht staat te gillen of op je celmuur zit te bonken.

Je mobieltje moet je bij binnenkomst afstaan.
En de politie komt daar niet, om van BOA's maar te zwijgen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 aug 2020, 17:13

Ik wens de topicstarter veel succes met 'het recht in eigen hand nemen.'

Als dit de conclusie is kunnen we de discussie meteen sluiten, dan zijn we idd uitgepraat. Ik snap de frustratie, maar het is geen basis voor verdere discussie..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten