Licht aan, ook overdag

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
pat0118
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Contacteer:

Licht aan, ook overdag

Bericht door pat0118 » 09 aug 2020, 22:27

Deze vraag stelde ik mezelf afgelopen week toen ik op de N57 reed. Daar staat dit bord:

[IMG] https://flic.kr/p/29Ndxnf [\img]

Bedoelen ze hier gedimd licht of is dagrij verlichting ook voldoende?

En hoe zit dat met korte tunnels, zoals de Vlaketunnel op de A58 bij Kruiningen.
Bij mij auto brandt de achter verlichting met de DRL.

bedoelen ze met 'lichten aan' ook altijd de achterverlichting.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Licht aan, ook overdag

Bericht door SWAT » 10 aug 2020, 01:09

Het betreft hier een advies bord en heeft duidelijk betrekking op het voeren van dim verlichting. Dit bord staat er al heel erg lang en zelfs van voor de tijd dat dag rijverlichting populair werd.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 10 aug 2020, 10:24

Zoals @SWAT al terecht opmerkt is het een adviesbord. Het is raadzaam om altijd (dim)licht te voeren, ook op zonnige dagen. Juist met laagstaande zon maakt het voeren van verlichting u zichtbaarder voor tegenliggers. De nieuwere auto's hebben tegenwoordig goede dagrijverlichting maar dimlicht schijnt vaak verder en feller en is vanaf afstand nog beter zichtbaar.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 10 aug 2020, 19:14

Onderzoek heeft uitgewezen, dat alléén al in Europa, jaarlijks 2000 (TWEEDUIZEND) doden minder in het verkeer vallen, als iedere bestuurder zijn/haar licht overdag aan zou doen.
Om die reden hebben de Scandinavische landen dit ruim 30 jaar geleden al ingevoerd; in de noordelijke landen is die winst ook het grootst.
Bij automerken die in die landen worden gemaakt, denk aan Saab en Volvo, zal het licht na het starten ook onmiddellijk aangaan.

Ook in de Tweede kamer is men daar begin jaren 90 voor het laatst nog mee bezig geweest, maar dit is er helaas nooit doorgekomen.
Vandaar dat men, bij de rij-opleiding, het advies geeft om ook overdag met je dimlicht aan te rijden; het is echter niet verplicht.

Wel is er sinds een aantal jaren, de dagrijverlichting (alléén aan de voorzijde) voor nieuwe auto's verplicht.
Er zijn wel plannen geweest om dit ook aan de achterzijde verplicht te stellen, maar zover ik weet....., is dit er ook niet (op Europees niveau) doorgekomen.
Gezien de winst (terugdringen verkeersdoden) zou het misschien verstandig zijn dat daar nogmaals eens naar wordt gekeken, is mijn mening. 8)

pat0118
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Contacteer:

Bericht door pat0118 » 10 aug 2020, 19:58

Is het bord in het blauw dan ook een advies bord?

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 10 aug 2020, 20:05

Dit is wat de wet er over zegt:
Wettekst
Gebruik van lichten tijdens het rijden

RVV artikel 32

1 Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.

2 Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:

a. bij dag;

b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en

c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

3 Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Er staat niets in over een (blauw) bord; alléén in bovenstaande gevallen moet je minimaal dimlicht voeren. 8)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 10 aug 2020, 21:14

Dusty schreef:
10 aug 2020, 19:14
Er zijn wel plannen geweest om dit ook aan de achterzijde verplicht te stellen, maar zover ik weet....., is dit er ook niet (op Europees niveau) doorgekomen.
Gezien de winst (terugdringen verkeersdoden) zou het misschien verstandig zijn dat daar nogmaals eens naar wordt gekeken, is mijn mening. 8)
Geloof het of niet, maar dat had te maken met het extra brandstofverbruik. Zoals Europa nu z'n auto's uitrust met dagrijverlichting vind ik een ramp en hoe sneller ze dit afschaffen, hoe beter het is! Of goed doorpakken naar het Zweedse systeem; altijd alles aan, maar de huidige methodiek..waardeloos..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 aug 2020, 23:36

Eerst mocht bij DRL geen andere verlichting branden, dus ook achter niet.

Gevolg: omdat dashboardverlichting mee ging branden herkent het gros van de bestuurders niet dat ze rijden met DRL. Zeker wanneer ze beginnen in daglicht en dan het schemer in rijden. Of bij een plotselinge bui.

Gevaar: achter brandt er niks.

Nu mág achter ook verlichting mee branden met DRL. Veel dealers kunnen de software van auto's uit de tijd van "verbod op andere verlichting icm DRL" aanpassen waardoor de achterlichten WEL gaan branden tegelijk met DRL.

Nieuwe voertuigen met DRL hebben dit standaard, sommige Volvo's hebben er een schakelaartje voor.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 aug 2020, 00:20

Bij Volvo's ken ik 't inderdaad, maar ik wist niet dat de EU inmiddels wijzer is geworden en in ieder geval de optie toestaat. Waarom niet meteen goed regelen en een beetje dwang erop bij bestaande auto's?

Nu maar lang wachten totdat ieder voertuig is aangepast (als het al gaat gebeuren)..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 11 aug 2020, 09:13

zijlvaart67 schreef:
10 aug 2020, 21:14
Geloof het of niet, maar dat had te maken met het extra brandstofverbruik. Zoals Europa nu z'n auto's uitrust met dagrijverlichting vind ik een ramp en hoe sneller ze dit afschaffen, hoe beter het is! Of goed doorpakken naar het Zweedse systeem; altijd alles aan, maar de huidige methodiek..waardeloos..
Toch belachelijk, dat men extra brandstofgebruik als argument gebruikt om het niet in te voeren?!?!? :oops:
Als er binnenkort een vliegtuig neerstort met een paar honderd mensen aan boord, vind iedereen dit heel erg.
Maar 2000 duizend doden in het verkeer besparen, door een 'simpele verplichting' om altijd met je dimlicht/achterlicht aan te rijden, is kennelijk niet belangrijk! :shock:

In de Scandinavische landen heeft men ontdekt dat het (licht aan) werkt, dus waarom niet meteen in de rest van Europa invoeren??
Als men er daarnaast ook nog eens toe overgaat om in iedere (nieuwe) auto led-verlichting in te bouwen, het schijnt dat die ongeveer een MILJOEN kilometer meegaan, ben je aan de ene kant energiezuiniger bezig (kan dat argument meteen ook van tafel) en is de kans dat iemand met een niet werkend licht rijdt ook opgelost!
Pim schreef:
10 aug 2020, 23:36
Eerst mocht bij DRL geen andere verlichting branden, dus ook achter niet.

Gevolg: omdat dashboardverlichting mee ging branden herkent het gros van de bestuurders niet dat ze rijden met DRL. Zeker wanneer ze beginnen in daglicht en dan het schemer in rijden. Of bij een plotselinge bui.

Gevaar: achter brandt er niks.
Ben ik helemaal met je eens!
Bij mijn huidige auto zie je geen verschil op het dashboard (uitgezonderd de bedieningsschakelaars die enigszins oplichten....) tussen of ik mijn licht wel of niet aan heb; wat Pim aangeeft, komt door de dagrijverlichting.
Na het maken van contact wordt het gedeelte van de snelheidsmeter en toerenteller altijd verlicht; het enige waaraan je het kunt zien of het symbool van het dimlicht erbij staat.

Bij auto's uit 'het verleden', was het dashboard dan donker en werd je mogelijk op die manier nog attent gemaakt dat er iets niet aan was.
Want laten we eerlijk zijn, als je op een goed verlichte weg binnen de bebouwde kom rijdt, dan zie je op het wegdek nauwelijks of je wel of geen verlichting voert.
Pas op onverlichte wegdelen, komt dit (letterlijk) aan het licht.

Vandaar dat ik (al jaren.....) van mening ben dat ik in ruim 90% van de tijd, mijn dimlicht aan doe om GEZIEN te worden; dus niet om zelf beter te zien.
Dat laatste is alleen van toepassing op niet of slecht verlichte omgeving.

Dus mijn (gratis) advies:

- zo snel mogelijk de verplichting om (ook) overdag met je dimlichten aan te rijden invoeren,
- nieuwe auto's voorzien van led-verlichting; die gaan langer mee dan een gemiddelde auto,
- tot die tijd het advies aan iedereen om na het starten er een gewoonte van te maken, om je dimlicht aan te doen; iets wat bij de rij-opleiding in veel gevallen al geleerd wordt. 8)

Henderikus
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Henderikus » 11 aug 2020, 09:51

Het grote probleem tegenwoordig is dat chauffeurs steeds minder nadenken want de auto doet alles automatisch.
Daardoor ontstaan levensgevaarlijke situaties.

Veel automobilisten hebben de lichtschakelaar in de stand automatisch staan. Als het dan donker wordt gaat het licht automatisch over van dagrijverlichting naar dimlicht.

Echter waar ze niet bij stil staan is dat ze met dichte mist zonder achterlicht rijden, LEVENSGEVAARLIJK!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 aug 2020, 09:51

En het 'grappige' van alles; motoren hebben al 15 jaar(?) het systeem dat de verlichting standaard brandt..

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 11 aug 2020, 10:10

Henderikus schreef:
11 aug 2020, 09:51
Veel automobilisten hebben de lichtschakelaar in de stand automatisch staan. Als het dan donker wordt gaat het licht automatisch over van dagrijverlichting naar dimlicht.

Echter waar ze niet bij stil staan is dat ze met dichte mist zonder achterlicht rijden, LEVENSGEVAARLIJK!
Heb dit een aantal jaren geleden zelf eens getest met een nieuwe auto die deze mogelijkheid had.
Ben een stuk gaan rijden 'onder de bomen' met de lichtschakelaar op "automatisch" om eens te zien wat er zou gebeuren overdag.
En wat bleek het licht ging dus NIET aan, voor mij een reden om dan maar altijd, zélfs als de zon schijnt......., met het dimlicht aan te rijden. 8)

Wat mij trouwens bij auto's opvalt die wel met met die 'automatische lichtstand' rijden, dat ineens onder een wat langer viaduct het achterlicht aan gaat; wat automobilisten daarachter besluit om te remmen.
Beetje vergelijkbaar met iemand die pas in een tunnel zijn lichten aandoet; iemand daar vlak achter verward dit met een remlicht.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 aug 2020, 11:31

Velen verwarren de automaat ook met de maatstaf om iets wel of niet te doen. Bij een verkeerscontrole, overdag, in de stromende regen al eens mensen erop gewezen dat ze zonder licht reden. En dan het antwoord krijgen: "Dat hoeft niet want hij staat op automatisch."

Net alsof dat de norm is. En men laat zich vervolgens niet adviseren want #wiedenkjijdatjebentdan.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten