Scooter in Beslag terug krijgen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JasperB02
Infopolitie Gast

Scooter in Beslag terug krijgen

Bericht door JasperB02 » 05 aug 2020, 14:50

Hallo,

Mijn brommer (Piaggio zip Alles eerlijk en verzekerd) is in beslag genomen omdat een vriend van mij is gepakt zonder rijbewijs.

Nou zat er geen stuurkap op vanwege onderhoud dus verlichting en kilometerteller zat er niet op maar hij reed wel klaar licht overdag, dat ik hem met een wok terug krijg geen probleem.

Dus ik heb het ministerie gebeld bij het gesprek zei ze dat ik hem wel terug hoor te krijgen en die heeft me daarna door verbonden met het politiebureau omdat ze zelf niet echt zo goed weet hoe en wat en die zei dus dat als ik een bewijs heb dat het in beslag is genomen mijn brommer kon ophalen, omdat er na 10 dagen nog geen beslissing is genomen. Mijn vriend had die niet thuis dus heb ik aan haar gevraagd of ik die binnen kon krijgen op de post. Nou word ik de dag daarna gebeld door de agent die mijn vriend had aangehouden op mijn brommer zonder rijbewijs en die zegt dat hij hem wilt vernietigen. Met andere woorden ik mag hem niet terug. Wat moet ik nu?

Ik heb de brief nu wel inmiddels

Met vriendelijke groet,

Jasper

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Scooter in Beslag terug krijgen

Bericht door rai » 05 aug 2020, 15:35

Ik hoor wat termen waarbij ik me afvraag of er geen dingen door elkaar gehaald zijn.

Er wordt gesproken over een beslissing binnen 10 dagen en teruggave.

Voor inbeslagname staat in principe geen vastgestelde termijn, waarbinnen een beslissing genomen moet worden.
Deze termijn geldt alleen voor een ingevorderd rijbewijs.

Dus de vraag is al, is naast dat de scooter door de politie is meegenomen, ook het rijbewijs van die "vriend" ingevorderd, want die beslissing moet namelijk wel binnen die termijn.

En de scooter, is die daadwerkelijk in beslag genomen, want dan dient er een bewijs van ontvangst te zijn, wat de grondslag van inbeslagname is.
Voor beslag met als grondslag verbeurd verklaren moet er wel meer gebeurd zijn dan alleen een kapje wat weg is, dan is er vaak een hele reeks met zaken mis met de scooter of berijder, of er is al een aardige historie opgebouwd ermee.
Bij een eerste keer en een kapje en zo wat ontbreekt en dan beslag voor verbeurd verklaring klinkt onwaarschijnlijk.

Want een andere optie is, is dat de scooter voor technisch onderzoek is meegenomen naar het bureau.
Dat voelt vaak wel als inbeslag genomen maar is het niet.
Vaak duurt dit maar een paar dagen en wordt er op basis daarvan besloten wat er verder gaat gebeuren.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 05 aug 2020, 15:42

Als de vriend voor de zoveelste keer gepakt is voor rijden zonder rijbewijs kan dat ook een reden zijn. Daarnaast is het verboden om mensen met uw voertuig te laten rijden zonder rijbewijs.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 05 aug 2020, 22:55

Als die vriend al eerder zonder rijbewijs op jou scooter heeft gereden en daarvoor gepakt is dan weet je dat hij geen rijbewijs heeft en heb je de scooter bewust meegegeven.
De scooter kan dan inderdaad "afgepakt" worden door justitie omdat je iemand daarmee in de gelegenheid hebt gesteld de wet te overtreden.

Je hebt inmiddels "de Brief". Wat staat er in die brief?
Als de bromfiets inderdaad in beslag is genomen door de politie en hij wordt niet teruggegeven kan je bezwaar maken bij de officier van justitie. Vindt die ook dat de bromfiets niet terug gegeven moet worden dan kan je naar de rechtbank stappen.

Als de dagwaarde van de bromfiets erg laag is, gezien de beschrijving van de uiterlijke staat door jou vermoed ik dat ook, wordt hij niet lang bewaard en zal hij vrij snel vernietigd worden omdat de stallingskosten de waarde van de bromfiets snel zullen overstijgen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

JasperB02
Infopolitie Gast

Bericht door JasperB02 » 06 aug 2020, 02:20

Hi hij had geen rijbewijs en het is de eerste keer dat hij hierop is gepakt.

Verder zaten er nieuwe sp kappen op een uitlaat van 200 euro nieuwe achterband en power one ledjes van bij elkaar 160 euro. Waarde is niks mis mee iig. Ik heb het ministerie hierover gesproken en hij ligt nu in utrecht waar alle in beslag genomen voertuigen liggen van pakket midden nederland.

In de brief staat bewijs van in beslag genomen voertuig. bestuurder en voertuig gegevens.

Ik heb het ministerie hierover gebeld net en zij gaven mij als advies om een terugave brief te schrijven advies hiervoor?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 aug 2020, 03:57

Ik zou eerst proberen te achterhalen waarom de scooter in beslag is genomen, nu is dat volstrekt onduidelijk. Het behoort in de brief te staan die je hebt ontvangen. Dus zoals SWAT aangaf, wat staat er nu precies in de brief? Pas als dat duidelijk is kun je zinnig verweer voeren tegen de inbeslagname.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 06 aug 2020, 11:08

Bij de eerste overtreding voor rijden zonder rijbewijs wordt het ding zonder overleg met het OM in beslag genomen tem behoeve van teruggave aan de rechthebbende. Dat staat in de aanwijzing in beslag neming.

Alleen kan ik tientallen redenen bedenken waarom hij in beslag genomen is. Jij roept constant dat je contact hebt met het ministerie, alleen moet je zaken doen met politie en/of justitie.

Zoals Maestro en Swat al aangeven: wat staat er nou precies in die brief?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 06 aug 2020, 16:26

Ik denk dat Jasper het Openbaar Ministerie bedoeld.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

JasperB02
Infopolitie Gast

Bericht door JasperB02 » 07 aug 2020, 11:07

In de brief staat het bewijs van ontvangst dat mijn brommer in beslag is genomen.

Op de dag zelf heeft de hoofdagent hem meegenomen omdat die vriend die erop reed dat zonder rijbewijs had gedaan.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 08 aug 2020, 06:21

Neem contact op met het beslagloket: 088 – 15 24 200 of per e-mail: info@beslagloket.nl

Vraag hen over je scooter en geef aan dat je hem zo snel mogelijk terug wenst. Waarschijnlijk moet d e(hulp)officier van justitie nog ene beslsising nemen over wat e rmet d escooter moet gebeuren. Als het de eerste keer was zonder rijbewijs dan zal in de regel teruggave volgen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten