Rijontzegging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gekkegerrit
Infopolitie Gast

Rijontzegging

Bericht door Gekkegerrit »

Ik ben zeer benieuwd hoe het zit met een rijontzegging waarvan de rijbewijs niet is ingenomen. Ik kan nergens iets vinden waarbij het niet ingenomen word.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Rijontzegging

Bericht door zijlvaart67 »

Ik ook niet. Als iemand een 'rijontzegging' krijgt (in welke vorm dan ook), dan moet het rijbewijs altijd ingeleverd worden.

Overigens, en daar zal het wel om gaan, is de rijontzegging evengoed van kracht, of het rijbewijs nou wel of niet is ingeleverd.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

Voor de zekerheid, bedoeld u niet toevallig een rijverbod? Als in de zin van rijden onder invloed maar wel onder de invorderingsgrens? Dan mag u alleen voor die gestelde tijd geen voertuig besturen (ook geen fiets). Daarna weer wel

Als het echt om een rijontzegging gaat, gaat dat gepaard met een vordering tot overgifte. Als u dan rijdend gezien wordt krijgt u naast de invordering An sich, ook nog een boete voor rijden terwijl overgifte gevorderd is.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT »

Over welke vorm van rijontzegging gaat dit.
De tijd die je niet mag rijden nadat is geconstateerd dat je teveel gedronken had (maximaal 24 uur)?
De tijd die je niet mag rijden als je rijbewijs is ingevorderd omdat je veel te veel gedronken had (maximaal 9 maanden wel binnen 6 maanden bij de rechter)?
De tijd die je niet mag rijden als de rechter heeft bepaald dat je een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid moet krijgen (maximaal 10 jaar meen ik)?

Die laatste ontzegging gaat in maximaal 21 dagen nadat de rechter uitspraak heeft gedaan en er geen hoger beroep of een gratieverzoek is ingediend. De termijn van de ontzegging gaat pas lopen als het rijbewijs daadwerkelijk ingeleverd is.
Oftewel, vanaf die 21e dag mag je niet meer rijden maar als je denkt "Ik lever mijn rijbewijs mooi niet in", gaat de termijn pas lopen als het rijbewijs daadwerkelijk ingenomen is. De daadwerkelijke periode dat je dus effectief niet mag rijden kan dus langer zijn dan de rechter heeft bepaald.
Bij een politiecontrole zal de politie het rijbewijs alsnog innemen.

Tenslotte kan het CBR op eigen titel een rijbewijs "ongeldig" verklaren. Het CBR hoeft daarbij geen rekening te houden met de uitspraak van de strafrechter.
Omgekeerd geldt dat ook voor de strafrechter.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten