Vermoedelijk stop gesprek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Rob buchat
Infopolitie Gast

Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Rob buchat »

Een week of 3 geleden stonden er 2 heren van de politie voor de deur, in veiligheidsvest en volledige uitrusting, dat is flink schrikken 2 gewapende heren voor de deur.
Zeker aangezien ze plotseling op de galerij stonden zonder aan te bellen beneden in het flat portiek.
1 stelde zich voor als de wijkagent (nog nooit eerder gezien, vind m later ook niet terug op de website) de tweede stelde zich niet voor en bleef op een afstand met zijn rug tegen de galerij balustrade staan, constant zoekend naar een opening maar nooit direct aankijkend. De "wijkagent" vroeg of ze even naar binnen mochten voor een gesprek.
Op dat moment lopen er meerdere klachten (van mijn buren en mijzelf) over junks en dealers in de directe omgeving dus politie had ik wel verwacht. De toon daarin tegen niet.
Gelukkig had ik de deur niet open gedaan maar door een klein keuken raampje contact gemaakt, iets voelde niet prettig.
Ik vroeg waar het om ging en werd (na 15 min wachten op het eindigen van hun telefoon gesprek) geinformeerd dat ik 2 keuzes had, een advocaat inschakelen of een document ondertekenen waarbij ik zou stoppen met stalken. Ik vroeg of ze mij iets meer informatie konden geven, ze gaven de naam van de persoon die de aanklacht heeft gedaan. (Zie achtergrond verder op). Waar op ik melde dat ik onvoldoende begreep van de situatie en verdere informatie/hulp van een advocaat ging zoeken. Ze drongen erg sterk aan dat ik moest tekenen, dit heb ik geweigerd, ik mocht niet de tijd nemen het te lezen. Waarop hij me sommeerde me te identificeren, ik vroeg ze of ze dat zelf ook hebben gedaan (hij had alleen zijn functie, wijk agent genoemd) en of ze dat alsnog konden doen. Hier kreeg ik geen antwoord op, alleen de vraag om mijn ID werd herhaald. De toon van het gesprek was dermate dreigend dat ik het raam heb gesloten en de keuken heb verlaten. Daarna zijn ze weg gelopen.

Ik heb later die dag een gesprek gehad met een kennis die rechten heeft gestudeerd, die vermoede dat het om een stop gesprek ging. Ik ben verder gaan zoeken naar wat dit inhoud en wat daarbij de rechten/plichten& gevolgen zijn.
Er valt voor mijn kant van het verhaal bijna geen informatie te vinden terwijl voor het vermeende slachtoffer heel erg veel informatie en hulp is te vinden.
Betekend dit nu dat er een onderzoek word gestart?

Aanleiding
Een vriendin leende een hoop geld, stortte mentaal in en was onbereikbaar voor 3 maanden, telefoon, whats app, email, chat, alles was geblokkeerd, zodra ze weer online kwam heb ik haar nog even 3 weken gegeven en alleen 1 maal gevraagd hoe het met haar ging. Ze bleef daarna maandenlang volhouden dat ze het zou terug geven, vroeg me meerdere malen het op te komen halen, waarbij ik voor een dichte deur stond, lokte meerdere malen direct en indirect gesprekken via social media uit over het geld wat ze claimde netjes terug te geven.
Op gegeven moment besloot ik onaangekondigd op de koffie langs te gaan. Ze zag me aan komen rijden en schoot naar binnen. Ik liep naar boven (ik heb een eigen sleutel set, van o.a. het trappenhuis, kelder box en voordeur) en voordat ik aanklopte, hoorde haar door de deur heen, opgewekt praten aan de telefoon met een vriendin, hoe trots ze was het geld achterover gedrukt te hebben, ik was behoorlijk geschrokken en in plaats van aan te kloppen liep ik een halve verdieping verder om op de trap in te storten.
Op dat moment zie ik 3 politie eenheden het trappenhuis naderen. 1 gaat er naar binnen. Ik hoor haar stem veranderen van opgewekt naar paniekerig en huilerig, ze doet de deur open, begroet hem op familiare wijze, alsof ze elkaar al jaren kennen en claimt dat ik een gevaarlijke stalker ben (ik wist niet beter dan dat ze mentaal in elkaar was gestort, waarbij ik haar met rust heb gelaten), ik kwam aleen maar voor het geld dat ze meerdere malen heeft gezegd terug te geven.
Ze bleef liegen tegen de agent, waarbij ik het na 10 minuten wel zat vond worden, de halve verdieping naar beneden liep en haar onderbrak, de tekst tonend dat ik voor mijn geld kwam, niet voor haar. Dit zorgde ervoor dat ze hysterisch begon te gillen. De agent blafte op dreigende toon dat ik naar beneden moest gaan en hield zijn hand vlak boven zijn holster op zijn heup.
Dit verbaasde me enorm, ik had op het einde inderdaad mijn stem verheft om over haar gegil heen te komen maar ik deed niks dat als dreigend over zou kunne komen. Mijn handen waren dicht bij me, ik heb 1,5 meter afstand gehouden, ik kom helemaal niet over als een aggresief iemand, eerder als een nerd/ soft kauwgom balletje waar iedereen overheen loopt.
De aggresieve, escalerende houding van de agent deed me twijfelen en koos ervoor naar beneden te gaan waar 2 collegas van hem me opwachten. Ze bleven nog 20 min doorpraten voordat hij naar beneden kwam, het gesprek tussen die 2 leek vrolijk, zo door de ruit te zien. Eenmaal beneden werd er gevraagd of ik ooit nog contact met haar zou zoeken, anders kon ik gelijk mee naar het buro. Ik zei dat ik eerst een advocaat ging raadplegen en pakte mijn telefoon, terwijl ik begon te filmen vroeg ik om hun namen en nummers, waarbij de eerste zijn naam en nummer zo snel uitsprak dat het duidelijk was dat hij het erom deed, te snel om terug te horen, hij keerde me zijn rug toe en liep snel weg. (Niet naar de politie auto?) De andere 2 waren van zijn gedrag geschrokken en gaven wel rustig hun informatie. Geen van de drie nam de moeite mijn kant aan te horen. Volgens de agente had de "vriendin" een enorme waslijst aan politie bezoeken gehad, ze had meerdere van dit dit soort "stalker" aanklachten tegen verschillende mensen had gedaan in het verleden.
De agente schudde haar hoofd en claimde dat ze niks voor me konden betekenen, alleen een nog veel duurder proces (dan het geleende bedrag) had enige kans, als mevrouw dat verloor kwam het waarschijnlijk op de schouders van de gemeenschap (doelde ze op schuld sanering?)


Het verbaast me dat de politie dit schijnt te weten en toch op die manier optreed. Was de eerste agent familie van haar? Of misschien een vriend?
Ik heb verder geen intrese in contact met haar, alhoewel het prettig zou zijn als ze het geld terug gaf, ga ik ervan uit dat het allemaal opgezet spel is geweest, vanaf dag 1.

Moet ik nu iets melden bij de politie voordat ze een onderzoek starten? Ik heb inderdaad in de laatste 8 weken elke week een berichtje gestuurd en in de laatste 2 weken, voor het incident met de politie mijn ergernis ge-uit (omdat ik me zorgen maakte om haar en het rare gedoe om het geld), maar nergens mee gedreigd. Ik drink niet, gebruik geen drugs, beoefen geen vecht noch schiet sport, bezit geen echte wapens (wel een 15+ jaar oud larp wapen gemaakt van schuim dat super zacht is). Het dichtstbij geweld dat ik kom zijn misschien videospelletjes? Ik begrijp niet waarom er gewapende paramilitaire aandoende taferelen voor mijn deur moeten plaatsvinden.
Komen ze nog eens langs omdat ze niet zeker waren van mijn identiteit?
Ik heb contact opgenomen met de politie in haar stad, die vertelde me dat er slechts 2 agenten naar dat adres gestuurd waren. De politie in mijn eigen stad wist niks van een bezoek aan mijn adres.
Wat moet ik nu verder?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door SWAT »

Wat een verhaal.

Kennelijk is er aangifte tegen u gedaan van stalking. Afhankelijk van de ernst van de stalking. U zult begrijpen dat stalking op zeer gevarieerde wijzes kan plaats vinden, zal in de wat lichtere gevallen met de (vermeende) stalker een STOP gesprek gevoerd worden. In ernstige gevallen zal dit niet meer gebeuren maar volgt aanhouding door de politie.

Een stop gesprek houdt in dat de (vermeende) stalker wordt duidelijk gemaakt dat het (vermeende) slachtoffer geen contact mee met hem of haar wil hebben. Als dit gesprek gevoerd wordt betekent dit er feitelijk al voldoende feiten en omstandigheden zijn om te vermoeden (en te bewijzen) dat er sprake is van een vorm van stalking.

Ondanks dat u niets getekend hebt moge het u nu wel duidelijk zijn dat de andere partij geen contact meer met u wenst te hebben. Gaat u door met het (overmatig) contact zoeken met de andere partij dan kan het zomaar gebeuren dat u binnenkort aangehouden wordt.

Voor zover u meent een civiele vordering op de andere partij te hebben dan moet u dat vanaf nu zakelijk en niet persoonlijk aanpakken.

Wat is de hoogte van het geleende bedrag? Is dit een aanzienlijk bedrag en kunt u zwart op wit aantonen dat de andere partij dit inderdaad geleend heeft en dat aan de lening ook voorwaarden verbonden waren?
Zo ja, dan schrijft u een zakelijke brief aan de andere partij waarin u vermeldt welk bedrag er is geleend, welke afspraken er waren gemaakt over de terugbetaling en waarom u meent dat deze afspraken geschonden zijn. Ten slotte geeft u in de brief een redelijke termijn (zeg 14 dagen) waar binnen de andere partij het geleende bedrag dient terug te betalen en waarschuwt u dat u de vordering uit handen zal gaan geven aan een incassobureau of (beter) deurwaarder.
Besef wel wie eist, bewijst. U zult dus moeten aantonen dat u geld geleend hebt aan de andere partij. Heeft u niets op papier gezet en zijn er geen getuigen of enig ander stuk waaruit blijkt dat de andere partij de schuld erkent dan staat u juridisch niet sterk.

Hebben we over een gering bedrag dan moet u uw verlies nemen en geen contact meer zoeken met die andere partij.

Met uw persoonlijke indrukken v.w.b de door u benoemde confrontaties kunnen wij hier niet zoveel.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Rob buchat
Infopolitie Gast

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Rob buchat »

Dan u voor het snelle antwoord, in mijn vriendenkring is al een reken sommetje gemaakt waarbij het inderdaad niet loonde, zeker aangezien ze geen inkomsten heeft buiten een door de schuld sanering gekorte uitkering. Ik heb wel zwart op wit dat ik het terug zou krijgen en zwart op wit dat ik 2 van de 3 keer uitgenodigd was, de derde keer belde ze maar ik was te laat met het recorden hiervan.
Ik hou er zelf helemaal niet van als mensen mij verrassen door plotseling voor de deur te staan, ik doe dit al helemaal niet bij anderen, normaal alleen via afspraak. En zelfs met de sleutels die ik van haar woning heb, ben ik nog nooit zo naar binnen gegaan, ik heb altijd geklopt en netjes gewacht tot ze open deed.
Als ik een stalker was, had ik dan niet gewoon naar binnen gelopen wanneer ik wilde?

Wat betreft de politie aan mijn deur, ze staan niet op de foto bij de politie website van mijn gemeente, we hebben ze inmiddels geidentificeerd, ze komen uit de zelfde gemeente als die vriendin, is het gebruikelijk bij de politie om 3 kwartier naar een andere stad te rijden om daar een stop gesprek te houden? En niet je naam&nummer op te geven wanneer dat gevraagd word?
Heb ik juist gehandeld door niet te tekenen?
Was ik strafbaar door niet mijn ID te tonen (alhoewel het niet uit kwaadaardigheid was maar meer uit angst)

Ik heb trouwens geen intrese in verder contact en heb sinds het bezoek ook geen contact meer met haar gehad.

Dus als ik het goed begrijp is de zaak gesloten? Is er geen aantekening achter mijn naam bij de politie?
Of dien ik dit aan te vechten als laster? (Of hoe dit ook heet), ik hoop van niet, ze heeft geen rode cent om het proces terug te betalen.

Ik ben niet heel erg van de sociale contacten, met de politie heb ik slechts via een meldings formulier te maken gehad. Dit was een schokkende ervaring voor me en zelf bij het schrijven hierover trillen mijn handen.

Sorry voor alle vragen en de misschien onduidelijke tekst maar door mijn autisme neem ik te vaak veel te veel indrukken in me op en ga daardoor in te veel details door. Ik probeer het daarom kort te houden. Mochten er meer informatie nodig zijn om mijn vragen te beantwoorden, stel ze gerust.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Proost »

Als ik het goed begrijp is de vriendengroep al op de hoogte en is het al uitgerekend dat het niet gaat lonen hier nog veel tijd en moeite in te gaan steken. Prima, dan hoeven we daar dus geen antwoord meer op te geven.

Wat ik je wel als tip wil meegeven is je iets opener en coöperatiever op te gaan stellen t.o.v de politie collega's die ook maar hun werk doen. Gaan filmen, om ID bewijzen vragen etc werkt meestal niet in je voordeel. Je doet er niets strafbaars mee en je staat in je recht, dat zeker. Maar je bepaalt in die zin ook niet hoe hard de politie voor je gaat lopen.
Mocht je de politie zelf ooit nodig hebben omdat jou groot onrecht is aangedaan, er bij je is ingebroken of wat dan ook, dan zij ze er ook voor jou.
Gebruikersavatar
Rob buchat
Infopolitie Gast

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Rob buchat »

Wat ik je wel als tip wil meegeven is je iets opener en coöperatiever op te gaan stellen t.o.v de politie collega's die ook maar hun werk doen. Gaan filmen, om ID bewijzen vragen etc werkt meestal niet in je voordeel.
De agent aan haar deur was hoogst ageresief, hij ging zich pas rustiger gedragen/ ophouden mij te intimideren wanneer ik mijn telefoon pakte en hem opnam. Hij wist dat ie fout zat en zelfs zijn 2 colegaas schaamden zich. Hij was ook niet opgenomen in de melding.
Ik filmde alleen maar voor mijn eigen veiligheid en die van de agenten, de opgenomen beelden worden automatisch naar een server gestuurd in het geval mijn telefoon word afgepakt.
Ik ben niet van plan er iets mee te doen, we zijn allemaal mensen en verliezen allemaal wel eens ons geduld, met het verschil dat hij wapenstok, vuurwapen, boeien en (ik vermoed) traangas bij zich heeft. We hoeven alleen maar te kijken hoe het in de VS aan toe gaat als politie "verkeerde" beslissingen nemen. Ik ben verder niks van plan met het materiaal, tenzij ik me moest verdedigen in een rechts zaal.

De agent aan mijn deur(die dus niet mijn wijk agent te zijn en beide uit een andere stad kwamen zonder dat de politie van mijn eigen stad er iets van wist) was niet bepaald vriendelijk vanaf de eerste minuut, de toon was over de top autoritair. Houding en manier van praten maakte een tweede slechte indruk, de eerste was het plotselinge verschijnen in volledige bepakking. Niet iedereen reageert op zo'n situatie op de zelfde manier (hoe zou men daarop moeten reageren?)
Deze hele situatie kwam me heel erg beangstigend over, het kreeg helemaal een zuur na smaakje toen ze uit een andere stad bleken te komen en de lokale politie niets hiervan wist.

Wat identificeren betreft, waarom zou dat 1 richttings verkeer moeten zijn? Nog een stapje verder en bivakmutsen worden de nieuwe standaard onder de politie uitrusting? Ik dacht dat de politie onze vrienden waren? Of hoeven ze geen verantwoording af te dragen? En hoe zijn ze tot orde te roepen als niemand weet wie het zijn?

En misschien nog veel enger om over na te denken, wat als de 2 heren aan mijn deur helemaal geen politie waren (en daarom zich niet identificeerden, dan had ik met 2 gewapende onbekenden in mijn huis gezeten.

Ik had net zo goed dood geweest maar door de camera beelden hadden ze misschien sneller opgepakt geweest.

Een uniform maakt je niet automatisch agent, iedereen kan de kleding aandoen en onder valse voor wenselen je huis binnen dringen.

Wat inbraken betreft, ik heb er 4 achter de rug (en 3 pogingen tot), de camera's hangen er niet voor niets. Ik heb 2 maal zo'n sporen zoeker (Technische Recherche heette dat destijds?) over de vloer gehad die binnen 2 minuten ongeintereseerd weer buiten stonden. Ik heb aanwijzingen doorgegeven, waar mijn spullen bij flat genoten in de vensterbank lagen, politie is bij de verkeerde mensen aan gaan kloppen, omdat, bleek achteraf, die familie toch iets te "probleematisch" gevonden werd en vreesde voor een probleem met de rest van de wijk als ze die familie aanpakte....
Samen met de ervaringen rond het stalken (30+ minuten aan haar besteden, mij bedreigen, niet zijn naam willen geven, niet mijn kant van het verhaal willen horen, wegduiken zodra er een camera in beeld komt. Aangevuld met de 2 heren die in mijn huis willen om mij iets te laten teken zonder dat ik het volledig mag doorlezen.
Ik weet dat ik door mijn autisme niet uit blink in sociale interacties maar als ik ergens wel goed in ben is het lezen van documentatie voordat ik het teken.

Wat moet ik daarvan denken? Had ik ze gewoon binnen moeten laten? Niet moeten filmen? Dan had ik misschien weken geleden al vast gezeten na het incident aan haar deur of dood geweest als ik ze bij mij had binnen gelaten?

Ik wil best de politie de kans geven maar bij agressief gedrag ben ik echt weg, ik ben niet gebouwd, getraind en bevoorraad voor een conflict.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door SWAT »

U begint een beetje van het onderwerp af te dwalen. We kunnen, zoals gezegd niet veel met gevoelens die u had bij het voeren van een gesprek met politieambtenaren. Zonder hun kant van het verhaal te kennen valt er niets van te vinden. Mocht u menen dat de betreffende politieambtenaren niet juist gehandeld hebben dan kunt u daar altijd een klacht over indienen.

We kunnen hier niet zeggen of uw zaak afgesloten is met dit "stop" gesprek. Als er een aangifte is dan staat die in het politie registratie systeem. Aannemelijk is dat ook is vermeld dat er een stop gesprek heeft plaatsgevonden. Als er verder geen onderzoek meer wordt gedaan blijft deze informatie 5 jaar zichtbaar.

Als beide steden deel uitmaken van dezelfde politie eenheid dan is het niet ongebruikelijk dat agenten van de ene stad in dezelfde eenheid in de andere stad de zaak onderzoeken.

Van smaad kan geen sprake zijn als iemand aangifte tegen u doet. Dan zou namelijk niemand meer aangifte kunnen doen. Aangifte doen betekent het uiten van een vermoeden dat iemand zich schuldig maakt aan een strafbaar feit. Het is vervolgens aan de politie om te onderzoeken of dit het geval is.
Het zou kunnen dat iemand een vals aangifte heeft gedaan. Het is echter niet aan u omdat op voorhand te stellen. Het onderzoek zal moeten uitwijzen of een aangifte legitiem was.
Gezien echter uw eigen beschrijving van het incident kan ik mij voorstellen dat de andere partij uw gedrag als "stalkend" kon ervaren. De aangifte is dus zeker niet vals.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Pim »

Het zou kunnen zijn dat de zaak in behandeling is bij, of opgepakt is door, dec recherche en dat de wijkagent erbij is meegenomen.

De recherche loopt vaak in burger op straat en met een kogelwerend vest ziet dat er wellicht apart uit.
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Yizu »

Proost schreef: 28 jul 2020, 20:55Maar je bepaalt in die zin ook niet hoe hard de politie voor je gaat lopen. Mocht je de politie zelf ooit nodig hebben omdat jou groot onrecht is aangedaan, er bij je is ingebroken of wat dan ook, dan zij ze er ook voor jou.
De politie zou toch te allen tijde ‘iedereen’ dezelfde behandeling moeten geven? Dus omdat mevrouw graag wilt weten met wie zij van doen heeft (om welke reden dan ook) zou kunnen leiden dat ze de betreffende agenten in het vervolg niet zo behulpzaam meet zouden zijn. Is dat jouw manier van werken als politiebeamte?
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door Botje »

Volgens mij leg je Proost nu woorden in de mond die hij niet gebruikt heeft.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Vermoedelijk stop gesprek

Ongelezen bericht door thijeleo »

@Yizu
Je doet nu een aanname die nergens op is gestoeld.
Lees het antwoord van Proost eens op een normale manier zonder bij voorbaat stekels in de nek te hebben.
Gesloten