Overtreding AVG door beveiligingsbedrijf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
avgfreak
Infopolitie Gast

Overtreding AVG door beveiligingsbedrijf

Bericht door avgfreak » 31 jul 2020, 22:44

Hoi,

Ik had anderhalve maand geleden een probleem gehad met een beveiligingsbedrijf. Bij een tweede bezoek aan een afgesloten bedrijventerrein bleek het beveiligingsbedrijf mijn kenteken, naam, telefoonnummer en vorige bezoekmoment van drie maanden geleden nog te weten/in de computers te hebben staan.

Bij het verlaten van het bedrijventerrein heb ik bij het bewakingskantoor gevraagd naar het privacy reglement, en bij het niet willen geven daarvan heb ik verzocht om mijn gegevens te verwijderen op basis van de AVG. Dat kon niet volgens de bewaker (die zijn naam niet wilde geven, ook al had hij de mijne wel gehad), omdat ik volgens het toegangsbord akkoord was gegaan met de registratie. Ik heb (zonder boos te worden, maar wel onder vermelding dat ik mogelijk een klacht in zou dienen) het bewakingskantoor verlaten. En ben naar het toegangsbord gelopen. Omdat er niets over registreren op het toegangsbord stond heb ik met mijn telefoon een foto vanaf de openbare weg gemaakt van het bord (zonder personen o.i.d. op de foto) .

Vervolgens werd ik, toen ik terugliep naar mijn auto, de pas afgesneden door een andere beveiliger die voor het bestuurdersportier ging staan en eiste dat ik de foto's wiste voor ik de auto inging, omdat fotograferen verboden zou zijn. Ook zei hij dat ik hierbij een toegangsverbod aan mijn broek had en dat als ik nog eens terug zou komen ik dan direct door de politie zou worden aangehouden.

Ik heb thuisgekomen het beveiligingsbedrijf gemaild met het verzoek de reikwijdte (dus welke locatie), de tijdsduur en de grond voor het toegangsverbod aan mij te mailen of per post te versturen, om naar het juridisch spreekuur te kunnen gaan met dit toegangsverbod. Daarop werd ik teruggebeld en werd mij mondeling --op een intimiderende toon-- verteld (door de beveiliger die ook had geëist dat ik de foto's zou wissen) dat ik nooit meer welkom was en dat de reden was dat ik maar niet zou irritant had moeten doen over de AVG en dat als ik dat op schrift wilde ik nog maar eens langs moest komen en dat ik dan alles in de politiecel helder na kon lezen in het proces verbaal.

Ik heb vervolgens per email aan de directie van het beveiligingsbedrijf mijn beklag hierover gedaan (intimiderende houding beveiliger, geen schriftelijk toegangsverbod, de reden van het toegangsverbod, de weigering om mij te laten vertrekken met de auto en de weigering om mijn gegevens te wissen die zonder mijn toestemming zijn vastgelegd).

Omdat ik na twee weken nog geen reactie had gekregen heb ik even gegoogled en de tweede bewaker die me aansprak (en zo intimiderend was geweest met de foto en aan de telefoon) bleek de directeur-eigenaar te zijn van het bewakingsbedrijf.

Omdat ik ergens had gelezen dat klachten over bewakingsbedrijven altijd schriftelijk moeten worden afgehandeld en in kopie aan justitie moeten worden gestuurd heb ik de mail geprint, ondertekend en aangetekend verstuurd (en nogmaals per email verzonden). De aangelegde brief is echter geweigerd door het beveiligingsbedrijf.

Kan ik mijn klacht nu bij justitie of de politie indienen, of heb ik dan gewoon pech en kan ik hooguit een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens indienen (die kunnen wel optreden met fikse boetes, maar treden in minder dan een op de tien gevallen op).

Pierrè

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contacteer:

Re: Overtreding AVG door beveiligingsbedrijf

Bericht door thijeleo » 31 jul 2020, 23:37

Ik denk dat U deze link even moet openen, daarin staat hoe klachten over beveiligingsbedrijven worden afgehandeld.

https://www.veiligheidsbranche.nl/over-ons/klachten/
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 01 aug 2020, 03:44

Een beveiligingsbedrijf moet een klachtenregeling hebben en daarna handelen. Het toezicht rust bij de korspchef van de desbetreffende regio. Nu er niet overeenkomstig de wet en regelgeving wordt gehandeld kunt u een klacht (brief) indienen wegens het niet behandelen van uw klacht en het niet doorsturen naar de minister van justitie. (Het tonen van een legitimatiebewijs is volgens mij tegenwoordig geen vereiste meer voor een beveiliger).
Justis kan dan een boete opleggen en de klacht zal alsnog moeten worden behandeld.

Voor klachten over AVG kunt u terecht bij de authoriteit persoonsgegevens of zelf inzage afdwingen via de rechter.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 02 aug 2020, 09:59

Wat voor bedrijventerrein is dit?
Wat is uw relatie met dit terrein?
Heeft u een klacht ingediend bij de eigenaar van het terrein? Uiteindelijk de bewaker kan u wel dreigen met een toegangsverbod, maar daar moet de eigenaar wel mee akkoord gaan.

avgfreak
Infopolitie Gast

Bericht door avgfreak » 02 aug 2020, 16:22

thijeleo schreef:
31 jul 2020, 23:37
Ik denk dat U deze link even moet openen, daarin staat hoe klachten over beveiligingsbedrijven worden afgehandeld.
https://www.veiligheidsbranche.nl/over-ons/klachten/
Dank voor uw suggestie. De Commissie van Beroep van de Nederlandse Veiligheidsbranche behandelt echter alleen klachten over aangesloten beveiligingsbedrijven v.w.b. overtredingen van de Gedragscode van de Nederlandse Veiligheidsbranche, waarin alleen rechten richting werknemers, opdrachtgevers en de vereniging worden vastgelegd (de voor recherchebureaus ook geldende Privacygedragscode van de Nederlandse Veiligheidsbranche geldt niet voor beveiligingsbedrijven). Bovendien kan alleen een klacht worden ingediend nadat het beveiligingsbedrijf een uitspraak op een klacht heeft gedaan en dat is nu juist net het punt. Men zou kunnen denken niet geschoten altijd mis, maar een klager dient 75 euro plus een voorschot van alle overige kosten (reiskosten, vacatiegelden en kosten van externe deskundigen) vooraf voldoen voordat de Commissie van Beroep überhaupt de klacht behandelt.

maestro schreef:
01 aug 2020, 03:44
Een beveiligingsbedrijf moet een klachtenregeling hebben en daarna handelen. Het toezicht rust bij de korspchef van de desbetreffende regio. Nu er niet overeenkomstig de wet en regelgeving wordt gehandeld kunt u een klacht (brief) indienen wegens het niet behandelen van uw klacht en het niet doorsturen naar de minister van justitie. (Het tonen van een legitimatiebewijs is volgens mij tegenwoordig geen vereiste meer voor een beveiliger).
Justis kan dan een boete opleggen en de klacht zal alsnog moeten worden behandeld.
Het weigeren een legitimatiebewijs te tonen was ook geen onderdeel van mijn klacht ;-). Het is goed om te weten dat je een klacht zelf ook voor kan leggen bij Justis en/of de korspchef. Mogelijk ga ik daar maandag maar eens werk van maken.
maestro schreef:
01 aug 2020, 03:44
Voor klachten over AVG kunt u terecht bij de authoriteit persoonsgegevens of zelf inzage afdwingen via de rechter.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2019 op 26.895 (nationale) klachten slechts 56 dossiers onderzocht en slechts 7 keer corrigerend opgetreden, je hebt dus een kans van 99,98% dat je nooit iets merkt van de AP...
Daarom heb ik daar mijn klacht niet ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de kans dat dat helpt is echt miniem (0,02%).

taxikemperman schreef:
02 aug 2020, 09:59
Wat voor bedrijventerrein is dit?
Wat is uw relatie met dit terrein?
Het concrete bedrijventerrein en daarmee het beveiligingsbedrijf identificeren lijkt me niet netjes, ik heb ook zelf mijn volledige naam en adres hier niet vermeld... Het is een met toegangshek en sloot afgesloten bedrijventerrein, waarop meerdere bedrijven gevestigd zijn, maar (voor zover ik kan overzien) zitten er geen bedrijven die staatsgeheimen hebben a la Thales of TNO of bedrijven die een gevaar vormen a la Shell Pernis of NRG in Putten. Wel zit er een luxe autobedrijf op het afgesloten bedrijventerrein.
Mijn relatie met het bedrijventerrein is dat een online winkel, waar ik graag zaken koop, er zijn afhaalmagazijn heeft staan en ik graag bespaar op de verzendkosten.
taxikemperman schreef:
02 aug 2020, 09:59
Heeft u een klacht ingediend bij de eigenaar van het terrein? Uiteindelijk de bewaker kan u wel dreigen met een toegangsverbod, maar daar moet de eigenaar wel mee akkoord gaan.
Dit bleek de winnende tip. Vanochtend rond 11:00u een mailtje naar het vastgoedbedrijf gestuurd dat eigenaar is van het bedrijventerrein, een half uur geleden een verbaasde email retour ontvangen: het betreffende beveiligingsbedrijf is volgens de beheerder van het vastgoedbedrijf nooit door het vastgoedbedrijf gemachtigd om namens haar toegangsverboden uit te delen en is na afloop niet op de hoogte gesteld van het toegangsverbod of het daarna verzonden klacht. Mogelijk geldt het toegangsverbod wel voor het beveiligingskantoor (maar daar kom ik sowieso liever niet) maar in ieder geval niet voor het gehele bedrijventerrein..

Dank allemaal voor de hulp!

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 03 aug 2020, 02:57

Het toezicht door de overheid faalt helaas steeds meer, waardoor het weinig zin heeft klachten in te dienen bij de AVG of de Nationale Ombudsman.

U moet zijn bij de korpschef en het is geen klachtenprocedure. U stelt de korpschef op de hoogte van het feit dat men niet volgens de regelgeving (en dus vergunning handelt), meer niet. (wat niet wel zeggen dat de korpschef de brief zomaar kan negeren). De korpschef stelt Justis op de hoogte en deze kan eventueel een boete opleggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 03 aug 2020, 06:00

Het ging mij niet om welk bedrijf, maar wat voor terrein. U schreef het zelf al in uw antwoord: het ene bedrijfsterrein heeft te maken met strengere regels dan andere
Bij de meeste terreinen wordt uberhaupt niet gekeken naar ID of kenteken, terwijl bij andere de hele auto ondersteboven wordt gekeerd compleet met bomspiegel
Ben blij dat de eigenaar het positief oppakte

Gesloten