50 te hard gereden beginnend bestuurder

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast1996
Infopolitie Gast

50 te hard gereden beginnend bestuurder

Bericht door Gast1996 » 21 jul 2020, 02:51

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2016 mijn rijbewijs (ben dus nog 1 jaar beginnend bestuurder) en k heb 50 km/u te hard gereden op een 70 km weg buiten bebouwde kom. (heel erg dom ik weet het) Ik heb niet eerder een geregistreerde overtreding begaan. (wel enkele lage (denk 5/10 kmu) snelheidsboetes, 4 meen ik), nu ben ik echter bang dat ik moet voorkomen en dat ik mijn rijbewijs kwijt raak, echter lees ik ook vn enkelen die alleen een geldboete + brief hebben gehad dat ze een strafpunt hebben gekregen? Welke is het want ik stress mezelf enorm!

Avast bedankt voor reacties!

MVG Gast1996

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: 50 te hard gereden beginnend bestuurder

Bericht door Pim » 21 jul 2020, 03:33

Het laatste.
Voorkomen is alleen bij staandehouding.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gast1996
Infopolitie Gast

Bericht door Gast1996 » 21 jul 2020, 06:50

Hoi Pim,

Allereerst bedankt voor je reactie, dit lucht wel erg op!

Even als interessevraagje: Hoezo is dit eigenlijk? is dit omdat een flitser enkel kenteken registreert en dus geen daadwerkelijke bevestigde bestuurder? En zo ja, is er dan niets waarmee ze aan kunnen komen om naam van bestuurder op te vragen bij de eigenaar van de auto?

In afwachting van reactie,
Wederom bedankt alvast!

MVG Gast1996

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 21 jul 2020, 11:49

Waarom, omdat de regels dat voorschrijven.
En dat is omdat OM dit zo wil.

Als wij vragen aan de kentekenhouder dan verzint hij telkens een nieuwe persoon die voor het eerst te hard rijd. En dus een lagere straf krijgt dan iemand met recidive.

Of hij gaat zelf in bezwaar. En het OM wil die gelukszoekers niet die het systeem belasten.

Doorgaans helpt een staandehouding dat mensen beseffen dat ze betrapt zijn op heterdaad (met hun vingers in de koektrommel) Dit helpt voorkomen dat ze in bezwaar gaan de overtreding niet gepleegd hebben
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gast1996
Infopolitie Gast

Bericht door Gast1996 » 21 jul 2020, 18:45

Hoi Pim,

Bedankt voor je uitleg, dit klinkt erg logisch!

MVG Gast1996

:thanks:

Gast1996
Infopolitie Gast

Bericht door Gast1996 » 23 jul 2020, 11:36

Hallo,

Ik heb net een "onderzoek naar bestuurder" ofwel Kennisgeving strafbaar feit gekregen.

Hierop moet ik aangeven of ik wel of niet de bestuurder was, zo ja, wordt ik dan evengoed gedagvaard met risico op ontzegging rijbevoegdheid? Of zal ik enkel kennisgeving krijgen dat ik een strafpunt gekregen heb?

MVG,

Gast1996

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jul 2020, 12:07

Een OBM (rijontzegging) kan aan de bestuurder worden opgelegd, maar als deze onbekend blijft, ook aan de tenaamgestelde. Daar zit (juridisch) niet veel winst in, in de praktijk misschien wel. Zie art 181 Wegenverkeerswet.

Wel is het zo dat ik, maar dat is persoonlijk, liever zie dat ik als tenaamgestelde wordt vervolgd dan als bestuurder. Ik lees ook nergens in de wetgeving dat je verplicht bent om aan dat 'onderzoek' mee te werken, maar lees vooral genoemd wetsartikel door waar het verzoek (mede) op gebaseerd is.

Tenslotte worden strafpunten alleen toegekend bij het staande houden van de overtreder; toekennen op grond van een latere verklaring/bekentenis mag niet.

Op zich wel grappig, want dit staat op de site van het CJIB:

Was u de bestuurder?
Bij de brief zit een antwoordformulier. Daarop kunt u invullen dat u de bestuurder was. Stuur het formulier binnen zeven werkdagen aan ons terug. Lukt dit niet? Dan kunt u ons bellen. U wordt dan telefonisch verhoord. Daarna sturen wij het dossier door naar het Openbaar Ministerie. Zij bepalen hoe het verder gaat.

Telefonisch horen van een verdachte, ik vind 't knap..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gast1996
Infopolitie Gast

Bericht door Gast1996 » 23 jul 2020, 13:21

Hoi zijlvaart67,

Ten eerste bedankt voor je reactie.

Als ik u dus goed begrijp kan ik dus het best niet antwoorden op de vraag of ik bestuurder was? moet ik mij dan gewoon op zwijgrecht berusten of zou ik dan een of andere verzonnen naam op moeten geven (die ze toch niet kunnen contacteren)?

En ja, ik was dus wel de daadwerkelijke bestuurder ;p
(overigens betreft het kruising de provinciale weg met de Keern in Hoorn) Deze flitser flitst op zowel rood licht als snelheid, nee ik reed niet ook nog eens door rood, was overdag rond een uur of 1)

MVG,

Gast1996

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 23 jul 2020, 14:36

zijlvaart67 schreef:
23 jul 2020, 12:07
waarom? Lukt prima. Meermaals gedaan al.
Liever niet maar als het anders lastig gaat..

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jul 2020, 18:18

Gast1996 schreef:
23 jul 2020, 13:21
Als ik u dus goed begrijp kan ik dus het best niet antwoorden op de vraag of ik bestuurder was? moet ik mij dan gewoon op zwijgrecht berusten of zou ik dan een of andere verzonnen naam op moeten geven (die ze toch niet kunnen contacteren)?
Liegen over een fictieve bestuurder heeft geen meerwaarde, dan komen ze toch weer bij de tenaamgestelde uit. Ik wil zo'n bon gewoon niet 'op naam' hebben. Ik zie de meerwaarde er niet van in voor mijzelf. Ik word liever veroordeeld als tenaamgestelde dan als verdachte. Op het 'zwijgrecht' beroepen hoeft ook niet; je bent geen verdachte, alleen maar de tenaamgestelde van de desbetreffende auto. Er wordt schriftelijk een vraag gesteld die je nergens toe verplicht en daar heb je geen behoefte aan, klaar..

Ik vind de tekst die het CJIB hanteert heel suggestief, want daar wordt niet overduidelijk aangegeven dat eea volledig op vrijwillige basis geschiedt en een tenaamgestelde nergens toe verplicht is. Moet ik eens doen bij een dynamische controle..

Die bekeuring komt toch wel, maar waarom zou je vrijwillig je eigen hoofd op het hakblok leggen?

Proost schreef:
23 jul 2020, 14:36
zijlvaart67 schreef:
23 jul 2020, 12:07
waarom? Lukt prima. Meermaals gedaan al.
Liever niet maar als het anders lastig gaat..
Nou, in de eerste coronaperiode besloot ik een keer om dat ook te doen, maar ik heb 't opgegeven. Om het verhoor rechtsgeldig te maken moet je video-opnamen maken, deze bewaren, en weet ik veel wat nog meer.
.
Dat heb ik er allemaal niet voor over..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten