is schrikdraad legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door Pim »

Met andere woorden; je gaat een kat niet met scheermesjesdraad behandelen omdat 'ie in je tuin loopt. Kom op zeg, doe normaal..
Dat is niet de casus.
En een kat vergelijken met een kind, kom aan. Echt?
Ik had dat kind toch een schop in d'r middenrif kunnen geven..begrijp ik nu..
En een casus waarbij jij opzettelijk en met kracht een kind trapt plaatsen tegenover een casus waarbij de kat zichzelf bezeert....pfff.

Binnen mijn afgesloten terrein heeft een ander zijn huisdier niets te zoeken.
Als er morgen een auto uitwijkt om de kat/hond/paard van jouw buren te ontwijken en deze auto maakt brokken wijzen we wel braaf naar de eigenaar van de kat/hond/paard. Probleem is echter dat de kat niet blijft zitten. Een hond wellicht iets eerder.

Ik overweeg inmiddels serieus een vangkooi te plaatsen en het beestje te behoeden van het drukke verkeer, en het uit te zetten op de veel weidsere Veluwe. Kennelijk heeft het geen eigenaar (want loopt zonder houder/toezicht vrij rond) en moet het beschermd worden want oweee zijn poezelige pootjes...

En gaan we de firma Heras Hekwerken aansprakelijk stellen als de kat uit de dakgoot dondert en zich bezweert op de stalen puntenstrip bovenop het hekwerk?
Of als de buurjongen van 15 mijn tuin inklimt om zijn bal te pakken of om welke reden ook?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Pim schreef: 21 jul 2020, 03:26 Ik overweeg inmiddels serieus een vangkooi te plaatsen en het beestje te behoeden van het drukke verkeer, en het uit te zetten op de veel weidsere Veluwe.
Ik denk dat het beter is als zulke gefrustreerde mensen zelf op de Veluwe gaan wonen..

Want laten we eerlijk zijn, waar gaat het nou over? Over een kat die in een ander z'n tuin rondzwerft en er ook nog poept.
Prima, vang dat beest in een kooi, laat 'm lekker in je achtertuin zitten krijsen en de buren melden zich vanzelf. Dan bedenken ze zelf wel een oplossing en als ze 't niet doen, dan doe je 't zelf...maar Nato prikkeldraad? Of het beest 200 km verderop weer uitzetten? Is dat het advies van een diender? Ik schrik hiervan (zoals een goed leidinggevende zou zeggen :wink: )..

Ik wil gerust begrijpen dat je gefrustreerd raakt, maar los dingen wel normaal op. Of zoals de politie altijd zelf zegt; wat zeggen de buren er zelf van? Is buurtbemiddeling niets voor je?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door KaaDee »

Maar terug naar de juridische basis van de vraag: Mag je maatregelen nemen waarvan je weet (of redelijkerwijs kunt vermoeden) dat ze schade toebrengen aan het dier van een ander?

Ik ben geen kenner, maar kwam relevante stukken tegen in onderstaande wetgeving:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/2019-01-01

In her strafrecht ligt het wat lastig omdat een dier daarin een goed is (of was?) maar misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door Hilde »

Schrikdraad geeft geen schade.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door speedo »

dat zeg je wel maar je kunt natuurlijk wel door de schrik reactie verwonden of in een sloot flikkeren. :D
Never change a winning team
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door KaaDee »

Hilde schreef: 21 jul 2020, 11:57 Schrikdraad geeft geen schade.
Eens, ging me meer om de tweede vraag (NATO prikkeldraad).
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: is schrikdraad legaal?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik dacht de vraag van TS: je ging terug naar de juridische basis en de vraag van TS ging alleen over schrikdraad 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten