Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door KaaDee »

Pieter888 schreef: 27 jun 2020, 14:57Ik wil nog wel benadrukken dat ik het gevoel krijg dat men de ernst van dit soort handelswijzen onderschat. Men denkt het is maar een adres, of het is wel makkelijk voor mijn werk. Maar privacy is een grondrecht, https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ondrechten en het is absoluut ondenkbaar dat iemands grondrechten aangetast zouden moeten worden om hulp te krijgen van de politie. En het gaat nu om iets kleins en onschuldigs, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Ik wil nog wel benadrukken dat wij alleen afgaan op wat u hier plaatst. Wij waren niet bij het gesprek aanwezig en weten dus niet waarom de collega uw gegevens wilde vastleggen.

Wel lees ik dat u schrijft dat u een "geërgerde indruk" maakte omdat dat u een "vermoeiende onrustige rit" achter de rug had. Ik lees verder ook dat u hebt aangegeven "niet te snappen" waar men de gegevens voor nodig had en dat u een "korte discussie" had met de betreffende collega. Wellicht zorgde deze toon van het gesprek (of uitspraken richting de collega) er voor dat hij/zij wilde weten met wie men te maken had. Dat men de melding vervolgens niet aan wilde nemen, vind ik -op basis van wat u hier schrijft- overigens wel een kwalijke zaak.

Maar zelfs dan: Als de collega's op straat uw naam vragen, gaat u zich ook niet eerst beroepen op de privacywetgeving, grondrechten of de mogelijk kwetsbare ICT-voorzieningen van de overheid. Terwijl de grondslag op dat moment ook "niet duidelijk" is en misschien wel voortvloeit uit dezelfde wetgeving.

Hoe dan ook, ik heb eerder al eens persoonlijk contact gehad met de collega's van Juridische zaken en zij zijn héél goed in het onderbouwen van een antwoord. Ik kan dan ook alleen maar aanraden om toch de moeite te nemen dit voor te leggen. Misschien verrast het antwoord ons allemaal :)
Oost-Nederland | GLM
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door Proost »

U kunt ook van de andere kant proberen te bekijken. Wat zou een reden kunnen zijn om het wel te vragen? U schrijft zelf al:
Pieter888 schreef: 27 jun 2020, 14:57 5. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen.
In dit geval waren de gegevens niet nodig om de melding te verwerken en een eenheid ter plaatse te sturen. Let wel, ik zou me kunnen voorstellen dat dit afhankelijk van de aard van de melding kan verschillen en dat dit soms wel nodig is.
U schrijft dat (U VINDT) het niet nodig was om ze te verwerken. Echter dit kan wel onder noodzakelijke gegevens verwerking vallen voor een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen.
De centralist in kwestie kan ook vandaag al tien nep meldingen hebben moeten verwerken. En dan? Staat er ineens een eenheid op de snelweg terwijl er niets aan de hand is. Wie heeft er gebeld? Waar woont die persoon zodat we hem kunnen aanspreken?

Anderzijds had de verkeerssituatie ook dusdanig gevaarlijk kunnen zijn als dat u omschreef. Raakte er bijvoorbeeld daarna iemand zwaar gewond. Dan is het wel erg handig als men nog contact met u op kan nemen omdat er in de melding staat wie u bent.
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 164
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door NickB »

Overigens noemt de topic starter in ongeveer elk bericht de AVG. Het merendeel van de (persoons)gegevens die door de politie worden verwerkt vallen echter onder de Wet Politiegegevens. Verandert niet heel veel aan de vraag maar maakt wel degelijk een (klein) verschil.
Gebruikersavatar
pieter888
Infopolitie Gast

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door pieter888 »

KaaDee schreef: 27 jun 2020, 18:35 Ik wil nog wel benadrukken dat wij alleen afgaan op wat u hier plaatst. Wij waren niet bij het gesprek aanwezig en weten dus niet waarom de collega uw gegevens wilde vastleggen.

Wel lees ik dat u schrijft dat u een "geërgerde indruk" maakte omdat dat u een "vermoeiende onrustige rit" achter de rug had. Ik lees verder ook dat u hebt aangegeven "niet te snappen" waar men de gegevens voor nodig had en dat u een "korte discussie" had met de betreffende collega. Wellicht zorgde deze toon van het gesprek (of uitspraken richting de collega) er voor dat hij/zij wilde weten met wie men te maken had. Dat men de melding vervolgens niet aan wilde nemen, vind ik -op basis van wat u hier schrijft- overigens wel een kwalijke zaak.

Maar zelfs dan: Als de collega's op straat uw naam vragen, gaat u zich ook niet eerst beroepen op de privacywetgeving, grondrechten of de mogelijk kwetsbare ICT-voorzieningen van de overheid. Terwijl de grondslag op dat moment ook "niet duidelijk" is en misschien wel voortvloeit uit dezelfde wetgeving.

Hoe dan ook, ik heb eerder al eens persoonlijk contact gehad met de collega's van Juridische zaken en zij zijn héél goed in het onderbouwen van een antwoord. Ik kan dan ook alleen maar aanraden om toch de moeite te nemen dit voor te leggen. Misschien verrast het antwoord ons allemaal :)
Ik snap dat u nu alleen 1 kant van het verhaal hoort, maar zoveel stelde het gesprek ook weer niet voor. Ik heb aangeven welke snelweg en tussen welke plaatsen de situatie was, de persoon kende de plaatsnamen niet. Toen heb ik het nog een paar maal herhaald waarna de persoon verzocht op de plaatsnamen uit te gaan spellen. Toen heb ik aangegeven, zoveel snelwegen/plaatsen zijn er niet in die buurt, ik verwacht dat de politie ter plaatse aan 1 woord genoeg heeft. Toen begon de persoon dat ik wel geeergerd overkwam en of ik niet rijdend aan het bellen was. Aangeven dat ik wel aan het rijden was maar hands-free belde. Persoon vond dat maar gevaarlijk en vroeg toen om NAW gegevens. Toen aangegeven dat ik conform de AVG die gegevens niet hoef af te geven en dat persoon inmiddels wel genoeg informatie had om de melding door te zetten naar de lokale collega's. Toen begon een welles nietes discussie over dat de melding niet in behandeling genomen kon worden zonder de NAW gegevens. Ik ben verder beleefd gebleven en heb niets geks gezegd. Ik was enkel wat ongeduldig.

En natuurlijk kan het aan mijn toon hebben gelegen, maar ik ervaar nou niet bepaald veel bijval in dit topic. De meeste reacties zijn toch meer in de richting van 'u zult het er zelf wel naar hebben gemaakt' of waarom belt u dan niet 112? Dat geeft mij een duidelijk signaal dat dit geen unieke case is maar mogelijk een algemene werkwijze. En u heeft gelijk, als men mij staande houdt heeft men het recht mijn ID te vragen. Echter meestal is er daar dan een aanleiding voor omdat iemand op een plaats/tijd is waar hij niet hoort te zijn of omdat het gaat om een algemene controle. Echter ik blijf bij mijn punt dat bij een telefonische melding dit niet nodig zou moeten zijn. Het is niet alsof ik volstrekt anoniem was, ik gaf aan het begin van het gesprek netjes mijn voor- en achternaam en belde met mijn eigen 06-abonnementsnummer, dat zou genoeg moeten zijn voor eventuele opvolging.
Proost schreef: 27 jun 2020, 18:51 U schrijft dat (U VINDT) het niet nodig was om ze te verwerken. Echter dit kan wel onder noodzakelijke gegevens verwerking vallen voor een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen.
De centralist in kwestie kan ook vandaag al tien nep meldingen hebben moeten verwerken. En dan? Staat er ineens een eenheid op de snelweg terwijl er niets aan de hand is. Wie heeft er gebeld? Waar woont die persoon zodat we hem kunnen aanspreken?

Anderzijds had de verkeerssituatie ook dusdanig gevaarlijk kunnen zijn als dat u omschreef. Raakte er bijvoorbeeld daarna iemand zwaar gewond. Dan is het wel erg handig als men nog contact met u op kan nemen omdat er in de melding staat wie u bent.
Natuurlijk kan het zo zijn dat de centralist vind dat die gegevens nodig zijn en daar goede redenen voor heeft. Echter mijn punt was vooral dat de melding niet in behandeling werd genomen omdat ik die gegevens niet gaf. Men kan telefonisch nou eenmaal niet afdwingen dat een burger bepaalde gegevens geeft en dat mag gewoon geen reden zijn om vervolgens een loopje te nemen met de verkeersveiligheid of wat voor melding dan ook.

En juist om de redenen die u noemt heb ik weinig zin om mijn gegevens achter te laten. Ik maak melding van een gevaarlijke situatie. Ik heb geen zin om betrokken te raken bij de eventuele nasleep van een ongeluk waar ik verder niet bij was en in principe niks mee te maken heb. Behalve dat ik een half uur eerder constateerde, goh hier zou nog wel eens een ongeluk kunnen gebeuren.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

pieter888 schreef: 28 jun 2020, 02:11 En natuurlijk kan het aan mijn toon hebben gelegen, maar ik ervaar nou niet bepaald veel bijval in dit topic.

Het probleem met dit soort topics is, voor mij tenminste, dat veel mensen gevoelsmatig(!) volledig onterecht in de weerstand gaan.
Ik bedoel daarmee:
Veel mensen vinden hun privacy heilig totdat je over Facebook, Instagram, of wat voor waardeloos internetgeneuzel dan ook begint. Dat hebben ze allemaal wel, want dan is privacy opeens niet meer zo belangrijk.

Ik ga er (nog) niet vanuit dat u ook onder deze categorie valt, dat hoop ik dan maar tenminste, maar dat is voor mij wel de reden dat ik vaak in de lach schiet als ik dit soort topics lees. Dan denk ik alleen maar 'get a life!'

Maar nogmaals; mocht u verder wel een goed afgeschermd leven leiden dan kan ik uw houding wel weer waarderen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door Vent »

Dat veel mensen gevoelsmatig in weerstand gaan klopt, dat dit onterecht is deel ik niet. Facebook en Google verzamelen veel data, maar wat ze ermee kunnen is beperkt. Ik krijg advertenties over monitoren en vulpennen te zien, ipv wasmiddelen en maandverband. Verder, ach... ? De overheid daarentegen bewijst zich keer op keer onbetrouwbaar als incapabel als het gaat om de zorgvuldige behandeling van data. Allerlei systemen worden aan elkaar geknoopt, parkeergegevens die vernietigd hadden moeten worden blijken alsnog beschikbaar, toegang tot kentekencameras wordt jarenlang verzwegen, de termijnen voor allerlei dossiers worden alsmaar langer en langer. Tegelijkertijd laat de toeslagenaffaire laat zien wat een enorme inpact een 'vinkje' in een database kan hebben. Het ziet er niet uit dat dit in de toekomst beter wordt. De bal ligt nu echt bij de ambtenaren, en burger uitlachen maakt het niet beter.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door Proost »

pieter888 schreef: 28 jun 2020, 02:11 Echter mijn punt was vooral dat de melding niet in behandeling werd genomen omdat ik die gegevens niet gaf. Men kan telefonisch nou eenmaal niet afdwingen dat een burger bepaalde gegevens geeft en dat mag gewoon geen reden zijn om vervolgens een loopje te nemen met de verkeersveiligheid of wat voor melding dan ook.
Nee klopt. Maar nogmaals, stelt u even voor dat u zelf de centralist ben. En in deze dienst al tien nep meldingen te verwerken hebt gehad. Gaat u dan bij melding nummer 11 een eenheid, die wellicht ook ergens anders naartoe moet en er dus geprioriteerd moet worden, naar een melding toe sturen waarvan de melder geheel anoniem wil blijven en ook nog eens slecht gehumeurd is?
pieter888 schreef: 28 jun 2020, 02:11 Ik heb geen zin om betrokken te raken bij de eventuele nasleep van een ongeluk waar ik verder niet bij was en in principe niks mee te maken heb. Behalve dat ik een half uur eerder constateerde, goh hier zou nog wel eens een ongeluk kunnen gebeuren.
Dat kan. Maar u bent ook geen opsporingsambtenaar. Dus dan is het ook lastig om voor te stellen welke, voor het oog totaal banale en irrelevante zaken, later van groot belang kunnen zijn.

U weet nu hoe de politie werkt met het verwerken van meldingen. U kunt er ook de volgende keer voor kiezen om geen melding meer te doen ter bescherming van uw privacy. Als de situatie echt zo gevaarlijk was bent u niet de enige die belt.
U bent inderdaad niet verplicht uw gegevens te verstrekken als daar naar gevraagd wordt. Net zo min als de politie verplicht is te gaan acteren als u een melding doet en uw gegevens niet wil achterlaten. Het blijft een beetje geven en nemen in deze wereld.
Gebruikersavatar
Pieter888
Infopolitie Gast

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door Pieter888 »

zijlvaart67 schreef: 28 jun 2020, 09:37 Het probleem met dit soort topics is, voor mij tenminste, dat veel mensen gevoelsmatig(!) volledig onterecht in de weerstand gaan.
Ik bedoel daarmee:
Veel mensen vinden hun privacy heilig totdat je over Facebook, Instagram, of wat voor waardeloos internetgeneuzel dan ook begint. Dat hebben ze allemaal wel, want dan is privacy opeens niet meer zo belangrijk.

Ik ga er (nog) niet vanuit dat u ook onder deze categorie valt, dat hoop ik dan maar tenminste, maar dat is voor mij wel de reden dat ik vaak in de lach schiet als ik dit soort topics lees. Dan denk ik alleen maar 'get a life!'

Maar nogmaals; mocht u verder wel een goed afgeschermd leven leiden dan kan ik uw houding wel weer waarderen..
Ik geef toe dat veel mensen wat betreft privacy best hypocriet kunnen zijn. Echter dat betekend niet dat de politie privacy dan maar niet serieus moet nemen omdat Amerikaanse techgiganten dit ook niet doen. En dat u bij een dergelijk topic dan denkt 'get a life' onderstreept dat dit topic onderdeel is van een veel groter en breder probleem. Namelijk dat privacy in het algemeen niet serieus genoeg genomen wordt, niet door burgers maar ook zeker niet door bedrijven en instanties.
Vent schreef: 28 jun 2020, 16:02 Dat veel mensen gevoelsmatig in weerstand gaan klopt, dat dit onterecht is deel ik niet. Facebook en Google verzamelen veel data, maar wat ze ermee kunnen is beperkt. Ik krijg advertenties over monitoren en vulpennen te zien, ipv wasmiddelen en maandverband. Verder, ach... ? De overheid daarentegen bewijst zich keer op keer onbetrouwbaar als incapabel als het gaat om de zorgvuldige behandeling van data. Allerlei systemen worden aan elkaar geknoopt, parkeergegevens die vernietigd hadden moeten worden blijken alsnog beschikbaar, toegang tot kentekencameras wordt jarenlang verzwegen, de termijnen voor allerlei dossiers worden alsmaar langer en langer. Tegelijkertijd laat de toeslagenaffaire laat zien wat een enorme inpact een 'vinkje' in een database kan hebben. Het ziet er niet uit dat dit in de toekomst beter wordt. De bal ligt nu echt bij de ambtenaren, en burger uitlachen maakt het niet beter.
Kijk, u snapt mijn punt. En die datageschendingen zijn echt niet van de lucht gegrepen, lees hier bijvoorbeeld hoe de Nationale politie al is beboet door de Autoriteit persoonsgegevens. En je moet het bont maken willen die een boete uitschrijven, want ze hebben forse ondercapaciteit en beginnen met tig waarschuwingen. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... beschermen. Maar denk ook aan alle recent verorderningen onder de coronacrisis, wie had in 2019 gedacht dat je strafbaar was als je met willekeurige mensen in een auto of in je huis zat? Als wetten en regels zo snel kunnen veranderen ben ik opeens heel terughoudend met informatie delen.
Proost schreef: 28 jun 2020, 18:20 Nee klopt. Maar nogmaals, stelt u even voor dat u zelf de centralist ben. En in deze dienst al tien nep meldingen te verwerken hebt gehad. Gaat u dan bij melding nummer 11 een eenheid, die wellicht ook ergens anders naartoe moet en er dus geprioriteerd moet worden, naar een melding toe sturen waarvan de melder geheel anoniem wil blijven en ook nog eens slecht gehumeurd is?
Ik was niet geheel anoniem, ik gaf gewoon mijn naam en belde met een herleidbaar 06 nummer. En ik was inderdaad slecht gehumeurd maar ik denk niet dat veel mensen in een opperbest humeur zijn als ze de politie moeten bellen? Ik snap dat anonimiteit mee kan wegen bij het beoordelen van een melding, zeker als bijvoorbeeld blijkt dat er geen eenheden beschikbaar zijn in de regio. Echter om nu vooraf, zonder dit te controleren de melding gelijk te weigeren enkel en alleen vanwege anonimiteit is onacceptabel. Zeker in dit geval waarmee je in 2 klikken weet of de genoemde wegafsluiting daadwerkelijk bekend is.
Dat kan. Maar u bent ook geen opsporingsambtenaar. Dus dan is het ook lastig om voor te stellen welke, voor het oog totaal banale en irrelevante zaken, later van groot belang kunnen zijn.

U weet nu hoe de politie werkt met het verwerken van meldingen. U kunt er ook de volgende keer voor kiezen om geen melding meer te doen ter bescherming van uw privacy. Als de situatie echt zo gevaarlijk was bent u niet de enige die belt.
U bent inderdaad niet verplicht uw gegevens te verstrekken als daar naar gevraagd wordt. Net zo min als de politie verplicht is te gaan acteren als u een melding doet en uw gegevens niet wil achterlaten. Het blijft een beetje geven en nemen in deze wereld.
Moet nu echt de conclusie zijn dat als je gehecht bent aan de privacy dat je politie niet meer kan bellen? Vind u dat nu werkelijk een goed advies? En ik vraag me sterk af of de politie niet verplicht is te acteren. Als iemand melding maakt van een zeer ernstige situatie en de politie doet daar willens en wetens niets mee zou ze best wel eens juridische aansprakelijk kunnen zijn voor nalatigheid.

Men lijkt het issue wat ik hier aandraag - wat uiteraard breder is dan dit ene telefoontje - totaal niet serieus te nemen. En ik snap dat men bij het voorbeeld misschien een beetje denkt 'wat zeurt u over privacy' of dat men niet zomaar openlijk een collega wil afvallen. Maar ik vind het voortdurend terugwijzen naar mij toch wel wat teleurstellend - het probleem ligt bij een verkeerde inschatting van de centralist en wellicht te strenge privacyregels voor de politie. Daar kan ik als burger echter niks aan doen maar dat moet toch geen reden zijn dat mensen onnodig slachtoffer worden van een verkeersongeluk omdat de melder toevallig iemand was die om privacy gaf?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals gezged, als u een signaal wilt afgeven neem dan contact op met de politie. Ze zullen er dan in ieder geval nog een keer naar kijken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten