Officier van justitie (bericht van bekeuring)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
SpiritGuards
Infopolitie Gast

Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door SpiritGuards »

Hallo,

Ik ben 3 maanden geleden aangehouden voor te hard rijden. Ik reed na alle correcties nog 32km/h te hard. (Niet slim dat weet ik) maar ik heb hier nog steeds niks van gehoord. Ik weet niet hoe lang het normaal duurt. Maar 3 maanden is eigenlijk toch wel erg lang volgends mij. Als ze mij vergeten zijn zou eigenlijk wel echt schandalig zijn. Ook al is het een groot voordeel voor mij. Maar ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn.

Heeft hier iemand een reden en of mogelijkheid waarom ik nog niks gehoord kan hebben?

N L
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Officier van justitie.

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ga naar www.cjib.nl
Klik op digitaal loket en log in met uw DigID.
U ziet dan meteen of er boete op uw naam staat en u kunt ook eventueel meteen betalen of bezwaar aantekenen
Als uw boete er niet bij staat, dan kunnen er meerdere redenen zijn, maar ik denk dat dat niet van belang is. U heeft dan gewoon mazzel gehad
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Officier van justitie.

Ongelezen bericht door SWAT »

Voor 32 km te hard is het strafrecht van toepassing en moet vervolging binnen 3 jaar plaats vinden.
Dat is anders bij lichte overtredingen waarbij je binnen 3 maanden een beschikking dient te krijgen.
Uw zaak wordt door het CVOM te Utrecht behandeld. Ook daar zullen door Covid 19 achterstanden zijn ontstaan in de verwerking van zaken.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
SpiritGuards
Infopolitie Gast

Re: Officier van justitie.

Ongelezen bericht door SpiritGuards »

Dus het zou kunnen dat ik nog 3 jaar op de bekeuring zou moeten wachten?!? Op de site van het CJIB staat niks. En volgens u moet ik dus gewoon wachten totdat hij op de deurmat valt. Laten we hopen dat die dag nooit zal komen c: Ik denk namelijk niet dat hij goedkoop zal zijn...

N L
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Jan »

Ik vrees dat je te optimistisch bent als je denkt dat die dag nooit zal komen. Dingen gaan ongelofelijk traag (en nu vast nog trager vanwege corona). Die strafbeschikking zal ongetwijfeld nog volgen, en je krijgt daarmee ook nog eens een aantekening op je strafblad. Wel zou het bezopen zijn als het inderdaad 3 jaar zou duren, maar als dat de norm is kun je daar verder niet veel aan doen....
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als het langer dan een jaar duurt zou ik er een rechtszaak van maken; dat duurt dan weer 6 maanden en dan als argument aanvoeren dat we inmiddels 1,5 jaar verder zijn..

Krijg je vaak korting..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Officier van justitie.

Ongelezen bericht door KaaDee »

SpiritGuards schreef: 16 jun 2020, 18:56 Ik denk namelijk niet dat hij goedkoop zal zijn...
Goedkoper dan een volledige uitvaart, omdat je iemand hebt doodgereden met (gecorrigeerd) 32 km/u te hard.

En de hoogte van de strafbeschikking is wel het minste om je zorgen over te maken. Die aantekening in je justitiële documentatie blijft aan je hangen bij sollicitaties en aanvragen van een VOG.
Oost-Nederland | GLM
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Officier van justitie.

Ongelezen bericht door Yizu »

KaaDee schreef: 16 jun 2020, 22:22Goedkoper dan een volledige uitvaart, omdat je iemand hebt doodgereden met (gecorrigeerd) 32 km/u te hard
Overdrijven is ook een vak. We weten helemaal niet waar hij te hard heeft gereden. Is het op de A4 bij Schiphol om 18:30u of was het op een woonwerf.

Laten we iemand niet direct ‘beschuldigen’ zonder de hele casus te weten.
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Mir81 »

Is toch geen sprake van beschuldigen van onze kant? TS geeft zelf toe die snelheid te hebben gereden.
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Yizu »

Niemand betwist dat TS niet te hard heeft gereden (ik ook niet) want dat heeft hij inderdaad zelf geschreven.

Echter om direct de link te leggen met iemand eventueel dood te rijden vind ik wel heel erg ver gaan zonder het hele verhaal te kennen. Vandaar mijn ‘beschuldigen’.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door KaaDee »

Yizu schreef: 18 jun 2020, 07:23 Echter om direct de link te leggen met iemand eventueel dood te rijden vind ik wel heel erg ver gaan zonder het hele verhaal te kennen. Vandaar mijn ‘beschuldigen’.
De kans om bij een (dodelijk) verkeersongeval betrokken te raken, is nu eenmaal hoger wanneer de snelheid toeneemt. Dat is geen beschuldiging maar gewoon een gegeven. Op bijvoorbeeld de website van het SWOV kun je alle informatie hierover overzichtelijk terugvinden.

Daarnaast: De pakkans in Nederland echt bijzonder klein. Dus ofwel TS heeft pech gehad en die was zijn/haar eerste snelheidsovertreding, of hij/zij rijdt vaker te hard en ook dan neemt de kans om betrokken te raken bij een (dodelijk) verkeersongeval verder toe.
Oost-Nederland | GLM
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Yizu »

Mij reactie is niet om de TS te verdedigen. Mijn reactie komt op jouw, in mijn ogen, overdreven reactie om het te koppeling aan iemand dood te rijden.

Als bij (te) hard rijden de kan op een (dodedlijk) ongeluk toe neemt zeg ik dan gaan we allemaal 35km rijden, ook op de snelweg! Tussen 06:00u en 19:00u mag je op bepaalde snelwegen 100km rijden en daarbuiten 130km. Als ik om 18:59u 130 km rijd dan rijd ik inderdaad te hard en kan ik een boete ontvangen, maar om 19:01 niet meer maar het snelheid verschil tussen die 2 is nul. Wat is te hard?

Hoop dat je mijn punt snapt.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Pim »

Gezever over het niet accepteren dat aan een verbod en limiet vastzit. Dat kan zijn en tijdvenster of snelheidslimiet.
Altijd janken over: Ja maar zus, ja maar zo.

Wil je dan een verbod waarin staat: vanaf circa 19.00 uur kunt geflitst worden als u harder rijdt dan circa 100 km/u.?

En altijd alleen in je eigen voordeel beredeneren.
Deed je ook zo dom redeneren tijdens je rijexamen dan had je je rijbewijs nooit ontvangen. En als er mogen een wet komt waardoor blijkt dat jouw boete ongeldig is geworden omdat jij 1 minuut buiten de limiet viel dan sta je wel vooraan. Dan hoor je mensen zoals jij nooit met het excuus: wat is het verschil in snelheid ten opzichte van die minuut. Want dan scheelt het geld in jouw voordeel.

Accepteer je verlies. Rij niet op/over de limiet.
En we hebben het nog steeds overeen overschrijding van 32 km.
Dan hoef ik geen excuus of context.
Dat maakt het verkeer een stuk aangenamer en relaxter.
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Yizu »

Volgens mij zou je dit draadje even heel goed moeten doorlezen want je bent nu aan het raaskallen.

Allereerst ben ik niet degene die te hard heeft gereden. Volgens mij hoopt TS alleen dat hij geen boete ontvangst, hopen is geen misdaad.

Ten tweede wordt er gereageerd op een reactie van Kaadee.

Ten derde de wereld bestaat niet alleen uit jouw persoon. Anderen hebben wellicht wel behoeften aan de hele context van het verhaal zodat zij inhoudelijk kunnen reageren.

Als jij ook zo reageert tijdens je dienst snap ik heel goed dat er mensen de straat op gaan.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Officier van justitie (bericht van bekeuring)

Ongelezen bericht door Proost »

@Yizu Je bent wel lekker op dreef met je ongenuanceerde opmerkingen hé?
Yizu schreef: 18 jun 2020, 12:15 Mij reactie is niet om de TS te verdedigen. Mijn reactie komt op jouw, in mijn ogen, overdreven reactie om het te koppeling aan iemand dood te rijden.

Als bij (te) hard rijden de kan op een (dodedlijk) ongeluk toe neemt zeg ik dan gaan we allemaal 35km rijden, ook op de snelweg!
Ik denk niet dat het gaat over het snappen van jouw punt maar meer over jouw denkfout.

Het is precies zoals Kaadee het omschreef. De kans op een ongeval neemt niet toe naarmate de snelheid omhoog gaat (althans marginaal). De kans op een dodelijke afloop neemt exponentieel toe.
Om hier iets concreets over te zeggen is het wel handig om te weten of welk soort weg de betrokkene reed. De stelregel is, hoe lager de maximum snelheid, hoe groter de kans op dodelijke afloop naarmate de snelheid toeneemt. Daar zijn de weg omstandigheden dan ook naar. Denk aan tegenliggers, fietsers op de rijbaan, gelijkwaardige kruispunten of überhaupt kruisend verkeer.

Voorbeeld: Op een weg waar de maximum snelheid 50 is, is de kans dat een fietser een aanrijding met een auto (die veronderstelt de maximum snelheid rijdt) overleeft ongeveer 50%. Rij je daar 32 km te hard (na correctie) is de dood vrijwel onvermijdelijk. Dit hebben studies en rijtests al meermaals uitgewezen zoals hier al geopperd was.

Het is natuurlijk een drogredenatie om dan met je 'overal 35km/u' te komen.
Het is gewoon een feit dat op 30, 50, 60, 80, 100 wegen met oa. tegenliggers etc de kans enorm toeneemt op een slechte afloop. Hoe gevaarlijker de weg, des te meer er gehandhaafd wordt. Meestal maakt bovenstaande schets ook onderdeel uit van het verbaliseringsgesprek om bestuurders bewust te maken van de mogelijke gevolgen (bij mij wel tenminste).
Gesloten