Waarschuwing wijkagent (EMG en CBR)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Onbekend
Infopolitie Gast

Waarschuwing wijkagent (EMG en CBR)

Ongelezen bericht door Onbekend »

Geachte heer / mevrouw. Vandaag had ik een wijkagent aan de deur naar aanleiding van diverse klachten over mijn rijgedrag. Deze wist mij te vertellen dat als er meer klachten zouden komen (door burgers) hij een mededeling naar het CBR zou versturen om te onderzoeken of ik nog wel de mentale en fysieke eigenschappen zou hebben om een motorvoertuig te kunnen besturen.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Mag een agent op basis van klachten van burgers een mededeling doen naar het CBR om te onderzoeken of ik nog wel geschikt ben om een motorvoertuig te besturen?
- Welk bewijs wil men aandragen voor mijn rijgedrag? Burgers hebben geen eed afgelegd, zullen deze klachten dan ook stand houden binnen het CBR?
- Hoe kan ik verweer bieden tegen deze klachten? In mijn directe omgeving zijn er diverse mensen die een hekel aan mij hebben en zodoende ongegronde klachten indienen met betrekking tot mijn rijgedrag.
- Kan een agent mijn rijbewijs vorderen op basis van artikel 130 WVW op basis van klachten, dus zonder staandehouding, zonder zelf de feiten te hebben gezien.

Deze vragen stel ik om duidelijkheid te vergaren over deze situatie. Niet om dat ik denk het beter te weten en zodoende een vrijbrief te hebben om asociaal te rijden.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarschuwing wijkagent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Duidelijke vraag. Het antwoord is beschreven in een regeling waar het CBR mee moet werken. Voor wat de infovergaring betreft kan men kiezen uit deze bronnen:

Wetstekst

Artikel 3 RMRG
1 Feiten of omstandigheden als bedoeld in artikel 2 kunnen blijken uit:
a. eigen waarneming en gegevens afkomstig van de politie;
b. gegevens afkomstig van de officier van justitie, of
c. door de politie nagetrokken gegevens uit andere bron.

2 Feiten of omstandigheden als bedoeld in artikel 2 kunnen voor zover het de geschiktheid betreft bovendien blijken uit:
a. gegevens door de directeur verkregen in het kader van aanvragen van verklaringen van geschiktheid als bedoeld in artikel 97 van het Reglement rijbewijzen;
b. gegevens, door de directeur van een arts verkregen, of
c. gegevens, door de directeur uit andere bron verkregen.

Samengevat:
Als mensen de politie bellen en deze verifieert het verhaal, dan kunnen deze 'getuigenverklaringen' gewoon gebruikt worden door het CBR.
Logisch wel, want zo worden veel moorden, inbraken en steekpartijen ook opgelost..

Ps:
Een rijbewijs invorderen is bij de politie niet aan de orde. Eea wordt bij het CBR gemeld en zij kan wel tot deze maatregel overgaan..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Waarschuwing wijkagent

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

RMRG betekent Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Waarschuwing wijkagent

Ongelezen bericht door Proost »

Onbekend schreef: 20 apr 2020, 12:01 - Hoe kan ik verweer bieden tegen deze klachten? In mijn directe omgeving zijn er diverse mensen die een hekel aan mij hebben en zodoende ongegronde klachten indienen met betrekking tot mijn rijgedrag.
In aanvulling op bovenstaande wil ik wel even opmerken dat het op zich wel bijzonder is, als het klopt wat u zegt, dat alle klachten hier gaan over het rijgedrag. Als het dus daadwerkelijk om 'buurtje pesten' gaat zie je vaak dat er diverse uiteenlopende klachten voorbij komen.

Tip: probeer op het rijgedrag te letten. Wellicht valt daar een hele boel te winnen en is iedereen er beter mee af.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Waarschuwing wijkagent (EMG en CBR)

Ongelezen bericht door Skipperje »

Schaf een dashcam aan en bewaar alle beelden. Dan kun je bij klachten met recht tegengas :shock: geven.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Onbekend
Infopolitie Gast

Re: Waarschuwing wijkagent (EMG en CBR)

Ongelezen bericht door Onbekend »

Heren, dames.

Dank voor jullie reacties en excuus voor het laten uitblijven van mijne. Ik zal desbetreffende antwoorden tot mij nemen en ook een dashcam aanschaffen. Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarschuwing wijkagent (EMG en CBR)

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Waarvan akte. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten