Wanneer vervolg na aanhouding drugs achter stuur?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Driver99
Infopolitie Gast

Wanneer vervolg na aanhouding drugs achter stuur?

Bericht door Driver99 » 11 feb 2020, 14:59

Hallo,

Half nov. 2019 ben ik aangehouden op verdenking van rijden onder invloed van drugs. Een maand later volgde de uitslag van het bloedonderzoek, deze was positief. Sindsdien bleef het stil: geen brief van de Officier van Justitie, geen brief van het CBR dat er onderzoek naar mijn rijgeschiktheid zou worden gedaan. Binnen hoeveel tijd zou ik iets van deze partijen moeten horen?

Groeten, Driver99

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Wanneer vervolg na aanhouding drugs achter stuur?

Bericht door zijlvaart67 » 11 feb 2020, 15:58

Een termijn van minimaal 3 maanden is voor beide instanties niet vreemd en het CBR krijgt momenteel al wat kritiek vanwege overschrijding van de redelijke termijn, dus dat kan nog wel wat langer duren..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 11 feb 2020, 16:20

Zou het niet kunnen zijn dat agent het proces-verbaal helemaal niet heeft doorgestuurd naar OM of helemaal geen melding heeft gedaan aan CBR? Ik heb auto nl. helemaal niet bestuurd en een van de agenten twijfelde daar ook zichtbaar aan.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 feb 2020, 17:33

Hoe moet ik me dat voorstellen ? Stond je geparkeerd terwijl je een jointje rookte achter het stuur of iets dergelijks ? Hoe dan ook, ik zou er niet op rekenen dat het met een sisser afloopt omdat je nog steeds niets hebt gehoord, zeker niet als er ook een bloedproef is afgenomen. Dingen gaan gewoon uiterst traag.

Enne, wat er ook zij van drugsgebruik achter het stuur, ik begrijp de frustratie dat je nog steeds geen bericht hebt gehad. Als het nou nog zou gaan om een boete die wat langer op zich laat wachten is het nog tot daar aan toe, maar het gaat mogelijk dus ook om een eventuele rijontzegging die je boven je hoofd blijft hangen de komende maanden..... En als er dan nog een dispuut is over het wel of niet besturen, en het zou daarom voor een rechter moeten komen, tel er dan nog maar wat maandjes bij op.

Heel misschien zou je aan de hand van een procesverbaalnummer informatie kunnen opvragen bij de politie om achter de status te komen ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 feb 2020, 18:03

Er wordt echt geen bloed afgenomen wanneer de agent twijfelt. Dat betekent namelijk dat je met twijfel bent aangehouden, voorgeleid, gehouden voor onderzoek en de politiearts is gevraagd om naar bureau te komen.

Dat geloof ik dus niet.

En waarom denkt u dat ?
Heeft de agent u dat meegedeeld, dat hij twijfelde?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 11 feb 2020, 18:12

Politie, OM en Rechtelijke macht worden geplaagd door capaciteitsproblemen dus dat u nog niet gehoord hebt is niet verwonderlijk. U wordt verdacht van een misdrijf dan heeft OM meer dan 2 jaar de tijd om u te vervolgen.
Het CBR is een bestuurlijk traject daar gaan OM en politie na de melding verder niet over. Termijnen in het bestuursrecht gaan pas lopen als u een beschikking hebt gekregen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 11 feb 2020, 20:18

U bedoelt dat er pas evt. mededeling naar CBR gaat nadat zaak door rechter is beoordeeld? Vermoed dat rechter wel zal oordelen dat ik ten onrechte als bestuurder ben aangemerkt (beelden van beveiligingscamera's, verklaring van degene die auto wel bestuurde) en CBR dan niet wordt ingeschakeld door OM. Ben echter bang dat politie al mededeling bij CBR heeft gedaan en rechtszaak pas later dient, als CBR mijn RBW al tijdelijk heeft geschorst.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 feb 2020, 20:30

Strafrecht (Politie en OM) en bestuursrecht (CBR) zijn twee gescheiden trajecten.

Ook een evt veroordeling of vrijspraak in het strafrecht staat geheel los van de stappen in het bestuursrecht.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 feb 2020, 20:35

Driver99 schreef:
11 feb 2020, 20:18
Vermoed dat rechter wel zal oordelen dat ik ten onrechte als bestuurder ben aangemerkt (beelden van beveiligingscamera's, verklaring van degene die auto wel bestuurde) en CBR dan niet wordt ingeschakeld door OM. Ben echter bang dat politie al mededeling bij CBR heeft gedaan en rechtszaak pas later dient, als CBR mijn RBW al tijdelijk heeft geschorst.
Beelden van camera's moeten dan wel al zijn veiliggesteld. Die worden niet zo lang bewaard en de rechter gaat ze niet meer opvragen.

Ik ben wel benieuwd waarom u bent meegenomen als bestuurder als zo zeker is dat u dat niet was.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 12 feb 2020, 08:10

Pim schreef:
11 feb 2020, 20:30
Strafrecht (Politie en OM) en bestuursrecht (CBR) zijn twee gescheiden trajecten.

Ook een evt veroordeling of vrijspraak in het strafrecht staat geheel los van de stappen in het bestuursrecht.
Maar mag toch hopen dat als in strafrechtprocedure vast komt te staan dat ik niet de bestuurder was, het CBR-traject dan ook niet start dan wel wordt gestaakt?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 feb 2020, 09:23

Nee, zo werkt dat niet..

Strafrechtelijk niet vervolgd worden wil nog niet zeggen dat u ook bestuursrechtelijk vrijuit gaat..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 12 feb 2020, 09:43

Bedankt. Ik zal dus eerst de strafrechter ervan moeten overtuigen dat ik niet de bestuurder was, en vervolgens in een separaat traject de bestuursrechter? De dienstverlening van de politie gaat niet zover dat als blijkt dat ik ten onrechte als bestuurder ben aangemerkt, ze het traject bij het CBR - dat de politie zelf ten onrechte heeft geïnitieerd - ook weer stoppen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 feb 2020, 10:21

Nee, want een veroordeling in het bestuursrecht behoort zeker nog tot de mogelijkheden. In het strafrecht gelden namelijk andere eisen voor een veroordeling dan in het bestuursrecht. Of het 'ten onrechte is geïnitieerd' is aan het CBR en niet aan de politie.

Voorbeeld:
Ik kan een wietplantage aantreffen in een gebouw. Vervolgens roep ik de brandweer erbij en iemand van de gemeente die verstand heeft van 'bouwkunde' oid.
Ik kan daarna wel roepen dat ik geen zaak heb en alles afblaas want ik krijg m'n veroordeling niet rond, maar dat wil niet zeggen dat de brandweer en de gemeente het erbij moeten laten zitten. Die jongens kijken anders naar een zaak en komen tot hele andere conclusies (en veroordelingen) dan de politieman. De gemeente en de brandweer kunnen er wel met gestrekt been ingaan en hele harde maatregelen treffen, waar de politie zich alweer terugtrekt..

Zo werkt het ook in de samenwerking tussen OM en het CBR. De ene seint de ander in en daar houdt de samenwerking ( en de verantwoordelijkheid voor elkaars processen) mee op. Ze hebben allebei hun eigen trajecten met verschillende uitkomsten. Het gebeurt ook regelmatig dat het OM de vervolging afblaast en het CBR de vervolging doorzet. Dat is helemaal niet bijzonder en ook al vaak goedgekeurd door een rechter. Logisch ook, want het een heeft niets met het ander te maken..

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 12 feb 2020, 10:59

Bedankt nogmaals. Ik wacht rustig af, topic kan worden gesloten.

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 12 feb 2020, 11:11

Het is voor ons nog steeds een onduidelijk verhaal wat er nu gebeurt is. Als je ter plekke de politie niet kon overtuigen van je onschuld, dan is er blijkbaar toch iets dat niet 100% naar je onschuld wijst en wat het CBR kan zien als reden om je te vervolgen. Uiteraard kan je bewijs uit de politiezaak wel meenemen naar het CBR, als het zo sterk en overtuigend is, maar zoals zijlvaart zegt, hoe zwaar zulk bewijs meegewogen wordt in de beslissing, dat kan geheel verschillend zijn tussen beide zaken.

Gesloten