Parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Pollie
Infopolitie Gast

Parkeren

Ongelezen bericht door Pollie »

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen.
1: Mijn buren hebben hun caravan al bijna het hele jaar op hun oprit staan, mag dat?
2:: MIijn buurman is invalide, dus ze hebben een invalideparkeerplaats (terecht natuurlijk), het is alleen zo dat hun 1 auto, 1 caddy en 1 bus hebben. De auto staat op de invalideparkeerplaats en die gebruiken ze nooit. Mag dat?
3: de bus en caddy gebruiken ze wel, alleen wonen wij aan een eenrichtingsstraat en en de parkeerhavens zitten aan de linkerkant ( dus bestuurderskant). Het gevolg hiervan is dat h7n hun caddy en de bus standaard buiten de parkeerhaven parkeren. Dit heeft tot gevolg dat er regelmatig mensen bij ons over de stoep moeten uitwijken voor fietsers. Wat kan ik hier aan doen?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Pim »

1. Ja
2. Ja. Negens staat dat je je auto moet gebruiken.
Als het een gehandicaptenparkeerplaats is met als onderbord een kenteken dan moet de auto op de parkeerplaats wel hetzelfde kenteken voeren.
Nergens staat dat de gehandicapte zich niet mag (laten) verplaatsen in een andere auto.
3. Voor het fout parkeren kunt u de gemeentelijke BOA's vragen te handhaven. Bijnaam contract op met uw gemeente.
Bij parkeerexcessen kunt u 0900-8844 bellen.
Vraag of uw wijkagent eens om de situatie komt beoordelen.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Dusty »

@Pim : Is het antwoord op 1 niet afhankelijk van de APV? :roll:
In veel gemeentes mag je een caravan maar gedurende 3 dagen aaneengesloten per jaar een caravan neerzetten en dit geldt in de regel óók voor de oprit.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Pim »

Bij mijn weten wordt er in de APV gesproken over "parkeren op de weg"..... wellicht niet in alle APV's???
...binnen de bebouwde kom maximaal drie aaneengesloten dagen op de weg mogen staan.
https://indebuurt.nl/rotterdam/gemeente ... dam~56420/
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14414
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zou een apv mogen beslissen over wat er geparkeerd wordt op privegrond? Heb ik mijn bedenkingen bij..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1887
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door maestro »

Gemeenten verbieden het plaatsen van voorwerpen, soms ook expliciet caravans op of aan de weg, wat leidt tot de vraag wat onder aan de weg moet worden verstaan. Uit oogpunt van de verkeersveiligehid en het overzicht op de weg kunnen beperkingen worden gesteld, ook aan de hoogte van de beplanting in je eigen tuin als die op een hoek het uitzicht belemmeren.
Veel gemeenten eisen in de APV dat een caravan op eigen terrein achter de zogenaamde achtergevelrooilijn staat, dus niet in de voortuin.

Vergis je niet in de ruime bevoegdheden van een gemeente ten aanzien van het aanzien van een straat. De gemeente kan via de welstandscommissie zelfs bepalen welke kleur de voordeur van je eigen koophuis moet hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16649
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Frans »

De term "op of aan de openbare weg van uitzichtbeperkende voertuigen" is denk ik waar jullie naar op zoek zijn. Als die buurman zijn caravan formaat trailer Dries Roelvink voor je deur plempt en het zo donker wordt in je huis dat je je licht aan gaat doen... 's middags om 12:30.... die.

Maar iemand die zijn caravannetje onder zijn eigen carport op zijn eigen oprit heeft staan... laat gaan, laat gaan.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Pim »

Kijk even naar het gequote deel in mijn laatste reactie.
Dat komt letterlijk uit een APV.
En daar staat alleen: "op de weg".
Niet: "op OF AAN de weg".

Daar mag je denk ik dan in dat geval en in die gemeente je conclusie uit trekken.

Al weet ik dat er ook gemeenten zijn die verbieden om en reclamebord aan je eigen gevel aan te brengen. En dus verder gaan dan op de weg en aan de weg...tot en met aan je huis 8)
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1887
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door maestro »

Het ligt helemaal aan de APV van de desbetreffende gemeente.

APV-Nijmegen:

Wetstekst

Artikel 5.1.6 Caravans en dergelijke
1. Het is verboden een kampeerwagen, een caravan of een ander voor de recreatie bestemd voertuig en aanhangwagens langer dan gedurende drie achtereenvolgende dagen op de weg of op een van af de weg zichtbare plaats te parkeren.
2. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
3. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover de Wegenverordening Gelderland 2010 van toepassing is.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft een model APV. Gemeenten nemen veel daarvan over maar passen deze naar eigen inzicht en behoefte aan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Dusty »

Wat @maestro (vetgedrukt) aanhaalt, daar doelde ik inderdaad op. :danku:

Weet dat dit hier in de gemeente een taak van de BOA's is; soms plakken ze een sticker op het voertuig met daarop een datum waarop het voertuig (caravan/camper) weg moet zijn en dat dit anders op kosten van de eigenaar gebeurt.....
Gesloten