Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Anton3232
Infopolitie Gast

Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Anton3232 »

Beste mensen,

Politie hoort zich in Nederlandse dan wel Engelse dan wel een ander verstaanbare taal te legitimeren wanneer de situatie hierom vraagt.
Ook dient politie zich objectief te zijn.

Mijn vraag is dan ook mag een politieagent zich in het Arabische schrift legitimeren zeker als men in perfecte ABN communicatie om zijn naam in schrift vraagt in een situatie waarbij men onterecht als verdachte word aangemerkt? Dit schrift betreft een kladblaadje met Arabische geschrift dat werd verstrekt door zeer waarschijnlijke Arabische agent aan persoon wanneer persoon vroeg of agent zich wou legitimeren en zijn naam wilde opschrijven.

Punt is dat de persoon geen Arabier is, geen Arabisch kan lezen en dus ook niet weet wat er op dat kladje staat en wie die agent nu is. Politie heeft dus op basis van uiterlijk subjectief gehandeld en een verkeerde inschatting. Mag en kan een agent dit doen? Zijn hier wettelijke argumenten voor ?

Het is wel vreemd dat een Nederlandse agent zn naam in het Arabisch schrijft.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Pim »

De in Ambtsinstructie staat:
Artikel 2
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
En dat is wat ik doe: Ik toon mijn dienstlegitimatiebewijs.
Ik schrijf niks op voor je. Dat mag je evt zelf doen.
En je mag er naar kijken maar niet aankomen.
Je mag er ook geen foto's van maken.

Ik legitimeer me dus niet in "een taal".
Ik toon slechts mijn dienstlegitimatie.

En hoe zou je je naam in een andere taal moeten spreken.???

Verder vind ik het een bizar verhaal.
Was dit geüniformeerde politie?
Waren die met een herkenbaar dienstvoertuig (politieauto)?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Pim aangeeft, legitimeren is het tonen van het legitimatiebewijs en een politiefunctionaris is daartoe verplicht. Het gebeurd niet mondeling maar door het tonen van het officiële legitimatiebewijs. Je vriend had om het legitimatiebewijs moeten vragen en zelf de gegevens moeten overnemen.

Als het inderdaad een agent was is het gedrag niet correct en kan daarover een klacht worden ingediend.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Mitch »

Mijn voorgangers snappen blijkbaar wel wat je vraag is, ik niet echt.

Gaat het nou om legitimeren of om 'etnisch profileren' of een onterechte staandehouding? Voor wat betreft legitimeren ga ik mee met mijn voorgangers.

Als niemand Arabisch spreekt of leest en de agent waarschijnlijk Arabisch was, dan kan het dus ook om een zeer slecht handschrift gaan?

Verder ben ik benieuwd wat je doel precies is. De politie kan en mag van iemand een identiteitsbewijs vorderen als dagnodig is voor het werk. Jij bent niet degene die dan bepaald of dat terecht of onterecht is.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Pim »

Klein voorbeeld over wel of niet verdachte zijn:
Stel er wordt een verdachte gezocht.
En zijn uiterlijke kenmerken zoals signalement of kleding komt overeen met jou of jouw vriend, terwijl die wijze van spreken, vandaag voor het eerst in Nederland is.
Dan is hij voor de politie en verdachte. PUNT.
En daar kun je niks aan veranderen.
Dan heb je gewoon mee te werken en bepaalde handelingen te ondergaan.

Ga je weigeren of verzetten omdat "Ik weet het beter" dan graaf je je eigen graf, virtueel gesproken.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Frans »

Nou ja, het ging hier al mis. Het NLse legitimatiebewijs van de NLse politie is, je zult het misschien al raden, Nederlands.
Anton3232 schreef: 23 dec 2019, 04:28 Politie hoort zich in Nederlandse dan wel Engelse dan wel een ander verstaanbare taal te legitimeren wanneer de situatie hierom vraagt.
Ook dient politie zich objectief te zijn.
Als je al slecht Engels sprekende Afrikaan (bijvoorbeeld) al op de hoogte bent van het feit dat de politie zich moet legitimeren is het vreemd dat je niet weet dat dit zo is.

Maar het verhaal wordt vreemder, want ineens wil je het legitimeren dus juist niet in het Engels of een andere taal maar in het Nederlands:

Anton3232 schreef: 23 dec 2019, 04:28 Mijn vraag is dan ook mag een politieagent zich in het Arabische schrift legitimeren zeker als men in perfecte ABN communicatie om zijn naam in schrift vraagt in een situatie waarbij men onterecht als verdachte word aangemerkt.
Eerlijk gezegd, ik snap van het hele verhaal niet zoveel. Je hebt enkel om een legitimatie te vragen, wat u dus weet.

Het enige wat ik me kan voorstellen, omdat u stelt "ten onrechte als verdachte te zijn aangemerkt", dat u zo enorm aan het jengelen bent geweest om de naam van de agent dat hij die heeft gegeven. Het probleem is echter, bij de politie heet tegenwoordig, in het kader van de diversiteit, niet iedereen meer Kees van Best.

Dus wat is nu het probleem, dat u wel zijn naam kreeg of dat u hem niet kreeg?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Pim »

Klein voorbeeld over wel of niet verdachte zijn:
Stel er wordt een verdachte gezocht.
En zijn uiterlijke kenmerken zoals signalement of kleding komt overeen met jou of jouw vriend, terwijl die wijze van spreken, vandaag voor het eerst in Nederland is.
Dan is hij voor de politie een verdachte. PUNT.
En daar kun je niks aan veranderen.
Ook al zeg je 100x dat jij het niet, niet kunt zijn of wat ook.
Dan heb je gewoon mee te werken en bepaalde handelingen te ondergaan.

Ga je weigeren of verzetten omdat "Ik weet het beter" dan graaf je je eigen graf, virtueel gesproken.
Gebruikersavatar
Anton3232
Infopolitie Gast

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Anton3232 »

Beste Leden,

Bedankt voor al jullie reacties en belangstelling maar ik denk inderdaad dat er een miscommunicatie ontstaat. Of het grammaticaal is laat ik even achterwegen hehe :?

Los van de situatie en om mijn verhaal kort te maken:

Het gaat het om een Marokkaanse Politieagent in uniform en dienstauto. Deze toont niet zijn legitimatie bij het vragen maar spreek deze gewoon uit. Het is voor 'verdachte' ook logisch dat het Politieagenten zijn. Ook is nationaliteit niet aan orde gekomen. Dus 'verdachte' vraagt of Agent deze even kan opschrijven

Punt is wanneer verdachte vraagt of Agent zijn naam kan opschrijven, doet Agent dit in het Arabisch schrift terwijl de onderlinge communicatie in het Nederlands was. Agent strekt een blaadje uit met zijn 'naam'. Nogmaals nationaliteit was niet aan orde gekomen.

Wanneer 'verdachte' hierover een opmerking maakt dat hij dit niet kon lezen zegt Agent dat hij dit wel kon en 'scheurde' weg.

'Verdachte' weet tot op de dag van vandaag niet wat er op dat briefje staat. Daarnaast is hij geen Arabier maar een Nederlander met wellicht Arabische kenmerken.

Het vreemde is dus dat Agent onjuist op basis van uiterlijke kenmerken gaat handelen. Agent strekt een blaadje uit in het Arabisch omdat Agent denkt dat 'verdachte' Arabisch is. Heel vreemd

Dit lijkt me dus een goede voorbeeld van etnisch profileren. Is mijn mening dan ook terecht?

Is dan ook Agent zijn boekje te ver gegaan ?

Bij voorbaat dank

Opmerking van moderator Skipperje

Anton. Ik heb het 2e bericht verwijderd. Berichten worden pas geplaatst na goedkeuring, dus het duurt soms even voor je je bericht ziet
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door KaaDee »

Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Het gaat het om een Marokkaanse Politieagent in uniform en dienstauto.
Een Marokkaanse politieagent? Of een Nederlandse politieagent met een Marokkaans uiterlijk? En hoe weet u dat dit Marokkaans is en niet Algerijns, Tunesisch of zelfs Turks? En wat doet de afkomst van deze politieagent er eigenlijk toe? Ieder agent had iets in het Arabisch kunnen opschrijven. Waarom wilt u zo graag benadrukken dat de betreffende agent een Marokkaanse achtergrond heeft?

Want hoewel u er in de rest van uw post volledig naast zit (dit is geen etnisch profileren, hooguit een ongepaste aanname) maakt u zich hier kennelijk zelf ook schuldig aan...

Maar goed, we gaan verder:
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Het is voor 'verdachte' ook logisch dat het Politieagenten zijn.
Waarom dan toch vragen om een legitimatiebewijs? Is dat omdat er toch enige twijfel was over de legitimiteit van de politieagent? Want als een politieagent in politie-uniform uit een politieauto stapt, hoef je toch niet om een legitimatiebewijs te vragen?

Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Dit lijkt me dus een goede voorbeeld van etnisch profileren. Is mijn mening dan ook terecht?
Is de verdachte staande gehouden op basis van uiterlijke kenmerken? Is de verdachte anders behandeld op basis van uiterlijke kenmerken? Is verdachte in zijn rechten geschaadt op basis van uiterlijke kenmerken?
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32Is dan ook Agent zijn boekje te ver gegaan ?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit het geval is. Maar u kunt hierover uiteraard gewoon een klacht indienen bij de Politie. Succes daarmee!
Oost-Nederland | GLM
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Pim »

Het gaat het om een Marokkaanse Politieagent
Weet u dit of is dit een aanname?
Mensen die zelf veel met etnisch profileren bezig zijn hebben het vaakst de mond vol over etnisch profileren.
omdat Agent denkt dat 'verdachte' Arabisch is. Heel vreemd
Weet u dit of is dit een aanname?
U (of de verdachte) heeft de agent niet meer gesproken sindsdien maar u weet wat de agent dacht toen hij dat opschreef.... Dat is bijzonder. Heel bijzonder.

Ik spreek ook wel eens mensen aan in het Engels omdat ik om de en of andere reden dacht dat het toeristen waren maar het gewone Nederlanders bleken. Nog nooit dat er ook maar 1 van hen boos werd, een klacht wilde indien en en om mijn legitimatie gevraagd heeft. Nog nooit.
Integendeel, we lachen erom en gaan verder.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Frans »

Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Bedankt voor al jullie reacties en belangstelling maar ik denk inderdaad dat er een miscommunicatie ontstaat.
Dat denk ik intussen ook... ;)
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Het gaat het om een Marokkaanse Politieagent in uniform en dienstauto. Deze toont niet zijn legitimatie bij het vragen maar spreek deze gewoon uit. Het is voor 'verdachte' ook logisch dat het Politieagenten zijn. Ook is nationaliteit niet aan orde gekomen. Dus 'verdachte' vraagt of Agent deze even kan opschrijven
Tot hier. Er zit een agent IN een "politieauto". Intussen ben ik serieus bijzonder benieuwd waar deze persoon "verdachte" van is geweest als deze agent nog niet de moeite nam om uit de auto te stappen... Ik heb niet de indruk dat het een van de zwaardere delicten uit het Wetboek van Strafrecht zal zijn geweest... Maar dit is een gokje.

Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32Punt is wanneer verdachte vraagt of Agent zijn naam kan opschrijven, doet Agent dit in het Arabisch schrift terwijl de onderlinge communicatie in het Nederlands was. Agent strekt een blaadje uit met zijn 'naam'. Nogmaals nationaliteit was niet aan orde gekomen.
Punt is:

Ambstinstructie Politie, KMAR en andere Opsporingsambtenaren:

Artikel 2

Wetstekst


De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
  1. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
  2. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
Kijk, we hebben een tijdje gehad dat er een groep Jan Doedels was die bij de invoering van de ID-plicht dacht dat het lollig was om een agent om zijn legitimatie te gaan vragen... Helaas. Je schrijft ook "verdachte" al steeds tussen quotes, het feit dat de agent vervolgens....
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Wanneer 'verdachte' hierover een opmerking maakt dat hij dit niet kon lezen zegt Agent dat hij dit wel kon en 'scheurde' weg.
..."wegscheurde" dus volgens eigen zeggen zegt ook al weer veel. Kortom, ik heb enorm veel vragen want:
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 'Verdachte' weet tot op de dag van vandaag niet wat er op dat briefje staat. Daarnaast is hij geen Arabier maar een Nederlander met wellicht Arabische kenmerken.
Ah, op zich is een verwarring met een "Arabische achtergrond" ineens niet meer zo vreemd dus?

Maar hoezo weet hij niet wat er op het briefje staat? Een verdachte die om welke reden dan ook "verdacht is" krijgt OF met de politie te maken en wordt (bijvoorbeeld) aangehouden en daar een proces-verbaal van, met netjes een gedrukte naam van verbalisant erop OF hij was iemand met wie een simpele interactie is geweest en die, om welke reden dan ook, een te grote broek aan heeft willen hebben en heeft willen vragen om de naam van de verbalisant. Mijn naam had ie ook niet gekregen, zelfs niet in het Nederlands, niet mondeling en niet geschreven. Niet omdat ik het niet zou willen, niet omdat het geheim is maar omdat ik er geen zin in zou hebben, gewoon. Belangrijkste reden: je schrijft die term "verdachte" tussen quotes, een verdachte heeft rechten én plichten, zo werkt ons systeem. Voor die verdachte, óók voor de politie.

Stel even dat ik morgen bij je langs kom en zeg: Dag, ik ben "gerechtsdeurwaarder" en u moet mij 3100,- betalen.... ;)
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Het vreemde is dus dat Agent onjuist op basis van uiterlijke kenmerken gaat handelen. Agent strekt een blaadje uit in het Arabisch omdat Agent denkt dat 'verdachte' Arabisch is. Heel vreemd
Zoals gezegd, is dit zo? Je weet niet hoe de agent heet dus misschien is dit wel zijn naam...
Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Dit lijkt me dus een goede voorbeeld van etnisch profileren. Is mijn mening dan ook terecht?
Als een agent zijn eigen naam in het Arabisch op een briefje schrijft nadat je erom vraagt?

https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... leren.html

Nee

https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/them ... profileren

Nee

https://etnischprofileren.nl/etnisch-pr ... betekenis/

Nee


Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Is dan ook Agent zijn boekje te ver gegaan ?
Nee, maar hij had je geen briefje moeten geven met zijn naam, geen slimme actie.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Hilde »

Het maakt eea er niet duidelijker op..
Ik zal even mijn visie geven.. en ja.. daar staan ook vragen in..

Zie hieronder in het rood mijn opmerkingen/vragen

Anton3232 schreef: 03 jan 2020, 10:32 Het gaat het om een Marokkaanse Politieagent hoe weet je dat? in uniform en dienstauto.
Deze toont niet zijn legitimatie bij het vragen maar spreek deze gewoon uit. Het is voor 'verdachte' ook logisch dat het Politieagenten zijn. waarom werd dan legitimatie gevraagd? Ook is nationaliteit niet aan orde gekomen. Dus 'verdachte' vraagt of Agent deze even kan opschrijven

Punt is wanneer verdachte vraagt of Agent zijn naam kan opschrijven, doet Agent dit in het Arabisch schrift terwijl de onderlinge communicatie in het Nederlands was. Agent strekt een blaadje uit met zijn 'naam'. Nogmaals nationaliteit was niet aan orde gekomen.

Wanneer 'verdachte' hierover een opmerking maakt dat hij dit niet kon lezen zegt Agent dat hij dit wel kon en 'scheurde' weg.

was hij nou verdachte of niet? En wat is er nou precies gebeurd waarom hij de naam van de agent wilde hebben.
Er zit verschil tussen legitimeren en naam geven.


'Verdachte' weet tot op de dag van vandaag niet wat er op dat briefje staat.
met Google vertalen had hij het al lang geweten

Het vreemde is dus dat Agent onjuist op basis van uiterlijke kenmerken gaat handelen. Agent strekt een blaadje uit in het Arabisch omdat Agent denkt dat 'verdachte' Arabisch is. Heel vreemd
jij denkt dat hij dat heeft gedaan...
Overigens kan het ook in een andere taal geschreven zijn, zelfs in het Nederlands, mijn Nederlands lijkt soms ook op Arabisch....


Dit lijkt me dus een goede voorbeeld van etnisch profileren. Is mijn mening dan ook terecht?
nee, want dit heeft helemaal niets met etnisch profileren te maken, zie de post van @Frans hierboven waarin heel goed wordt uitgelegd wat etnisch profileren is.

Is dan ook Agent zijn boekje te ver gegaan ?
Als hij echt in het Arabisch zijn naam heeft geschreven is dat niet netjes. Echter hoeft de agent helemaal zijn naam niet op te schrijven, dus de 'verdachte' heeft al meer dan waar hij recht op had.. al is het dan in het Arabisch (Of Hebreeuws, of Nederlands doktershandschrift). Als hij moeite heeft met het gedrag van de agent kan hij daarover een klacht indienen. Als hij echt verdachte was, of een bon heeft gekregen, staan alle gegevens genoteerd dus heeft hij de naam niet nodig, die wordt dan wel uit de systemen gehaald.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door maestro »

Van een agent mag je verwachten dat deze zich controleerbaar opstelt, door onder andere zijn legitimatie te tonen. De agent had zijn naam niet hoeven op te schrijven, maar als hij dat toch doet dan dient dat in het Nederlands te zijn.

Vergelijk bijvoorbeeld artikel 2:6 van de Algemene wet bestuursrecht (die op dit geval overigens niet van toepassing is; de politie als zodanig is geen bestuursorgaan. Wel als het bijvoorbeeld gaat om het verstrekken of intrekken van een wapenvergunning).

Wetstekst

  1. Bestuursorganen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen gebruiken de Nederlandse taal, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
  2. In afwijking van het eerste lid kan een andere taal worden gebruikt indien het gebruik daarvan doelmatiger is en de belangen van derden daardoor niet onevenredig worden geschaad.
Het is een norm voor het handelen van de overheid die ook voor de politie geldt. Al is het in dit geval niet in de wet vastgesteld is het een norm waaraan de overheid inclusief politie uiteraard aan gehouden is. Als een agent daadwerkelijk zijn naam in een vreemde taal schrijft en kon vermoeden dat dit een belemmering voor de persoon in kwestie zou zijn zal de klacht toegewezen worden.
Laatst gewijzigd door Frans op 03 jan 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak lijst aangepast... ;)
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Frans »

maestro schreef: 03 jan 2020, 15:57 Van een agent mag je verwachten dat deze zich controleerbaar opstelt, door onder andere zijn legitimatie te tonen.
Ja, maar niet als elke passant daarom vraagt... da's eigenlijk mijn belangrijkste opmerking. Ik denk dat een of andere "goochemerd" naar een agent is gewandeld en heeft gezegd: "Ik wil dat u zich legitimeerd". Daarop heeft die agent, lekker snugger terug, zijn (toevallige) naam in het Arabisch op een briefje geschreven en dat overhandigt.

Zoals ik hierboven al aanhaalde, een agent in uniform hoeft zich enkel te legitimeren bij optreden in het openbaar, niet als hij in een auto zit en een passant komt langsgewandeld. Hilde zei al, het wordt er niet duidelijker op, nee, uiteraard niet, want het hele verhaal rammelt letterlijk aan alle kanten. Of er nu een verdachte of betrokkene was laat ik in het midden, dat neem ik TS niet eens kwalijk. In beide gevallen zal er meer zijn gebeurt dan wat er nu wordt verteld.

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Ongelezen bericht door Vent »

Pim schreef: 23 dec 2019, 12:58 Dan is hij voor de politie en verdachte. PUNT.
En daar kun je niks aan veranderen.
Dan heb je gewoon mee te werken en bepaalde handelingen te ondergaan.
Ga je weigeren of verzetten omdat "Ik weet het beter" dan graaf je je eigen graf, virtueel gesproken.
Even een zijsprong. Maar bovenstaande vindt geen basis in de wetgeving. Een verdachte heeft veel ruimte om de mate van medewerking te bepalen. Heel vaak is weigering of 'verzet' in zijn belang. Je kunt daar vanalles van vinden, dat is een andere discussie.
Gesloten