Aangifte doen of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
-LOTTE
Infopolitie Gast

Aangifte doen of niet?

Bericht door -LOTTE » 26 dec 2019, 14:31

Goedemiddag,

Ik stapte gister de bus uit om aldaar nog een half uur te wachten op de volgende bus. In het hokje zaten 2 meisjes, ze leken te knuffelen en er lagen kleren op de grond. Ik zette mijn spullen neer en lette er verder niet op. Er kwam een jongen naar me toe en deze gaf aan dat zijn vriend en hun vriendinnetjes dronken waren maar alles goed was. Hij gaf me 3 keer een hand en was overduidelijk ergens anders van onder invloed. Ik gaf aan alles prima te vinden en wenste hem succes.

Nog geen minuut later hoor ik een meisje heel hard huilen, ze was in paniek en aan het hyperventileren. Ik wilde naar haar toe maar werd tegengehouden door de 2 jongens. Ze begonnen me te duwen en in mijn gezicht te schreeuwen. Ik gaf aan alleen naar het meisje te willen om zeker te weten dat alles oké is. Hij bleef duwen en schreeuwen. Toen gaf ik aan de politie te bellen. Een pakte toen mijn telefoon en tas af. Door een voorbijganger kreeg ik deze weer terug en belde de politie. Ik was te erg in paniek en de mevrouw aan de telefoon moest me eerst rustig krijgen om me überhaupt te verstaan.

Ik mocht en durfde niet meer in de buurt van de bushalte te komen. Nadat ik had opgehangen (ik durfde bijna niet te praten omdat ik bang was dat de jongen me zou horen) en de politie onderweg was hoorde ik opeens een auto. De auto ging zonder lichten de weg op en de jongens schreeuwde nog een paar verwensingen uit de auto. Ik dacht dat het tegen mij was maar toen ik terugsnelde op zoek naar het meisje zag ik een ander meisje 112 bellen. Ik gaf aan al gebeld te hebben en dat de politie onderweg was. Terwijl we met de vrouw stonden te praten en ze mij melding opzocht kwam de auto weer terug. Hij pakte de rotonde en kwam weer richting de parkeerplaats waar wij stonden. Ik trok het meisje mee omdat ik bang was dat hij ons zou aanrijden. In de bocht verloor hij door de snelheid de controle over het stuur en klapte op een lantaarnpaal. Vrouw aan de lijn riep dat we moesten gaan kijken. Kwam er rook uit de auto, zaten ze bekneld en waren ze bij bewustzijn? Beide bleven we alleen stokstijf staan. We hoorde een hoop gescheld en ze kwamen beide uit de auto geklommen.

De politie kwam aan en beide jongens moesten gaan liggen. De agent gaf aan me thuis te brengen omdat ik mijn laatste bus zou missen en ik moest blijven als getuige. Hele verhaal gedaan en agent vroeg of ik aangifte wilde doen van diefstal. Jongen achter het stuur was gearresteerd maar de andere jongen die mijn spullen had afgepakt zou niet worden gearresteerd omdat hij bijrijder was. Los van het letsel kwam hij er mee weg. Het is alleen niet mogelijk om aangifte zonder naam te doen. Ondertussen was de betreffende jongen ons nog steeds aan het uitschelden. Ik durfde dus geen aangifte te doen omdat die gast echt was doorgedraaid. Van agent moest hij het gebied verlaten maar bij bleef doorgaan. Politie uitschelden, niet luisteren etc. Agent begon zich aan hem te irriteren en wilde hem aanhouden voor openbare dronkenschap maar andere agent hield hem tegen omdat de jongen dit juist wilde. 2 agenten kwamen naar me toe dat deze man bij mij zou blijven en nadat de berger was geweest hij me naar huis zou brengen. Agent nam me mee en ondertussen was die jongen nog aan het schelden. Agent liet me instappen en jongen deed nog een laatste poging maar werd weggeduwd door agent.

Vandaag heb ik spijt dat ik zo een schijterd was en geen aangifte heb gedaan. Kan ik dit alsnog doen? Ik blijf in dubio of het het waard is om mijn gegevens te geven en daarmee de kans dat hij nog verhaal komt halen tegenover de paar uur die hij misschien zal krijgen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aangifte doen of niet?

Bericht door Hilde » 26 dec 2019, 14:46

Natuurlijk kan je nog aangifte doen.
Hij heeft je telefoon en tas gestolen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

-lotte
Infopolitie Gast

Bericht door -lotte » 26 dec 2019, 15:48

Maar wel weer terug geven.
Is het zinvol om aangifte te doen en mijn gegevens op te geven tegenover de paar uur die hij misschien zal krijgen?

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 26 dec 2019, 16:14

Hij heeft je tas afgepakt, daarmee mogelijk gestolen en je hebt deze teruggekregen omdat een andere omstander hem weer heeft afgepakt en teruggegeven aan jou. Kans is groot dat wanneer die andere omstander er niet was geweest, je je spullen alsnog kwijt geweest.

Aangifte doen of niet is een persoonlijke keuze. Laat je leiden door de vraag of je wel of niet ooit nog met een soortgelijk situatie geconfronteerd zou willen worden. Vind je dat jij (of anderen) nogmaals met dergelijk gedrag geconfronteerd moet worden of niet...... Gelet op je reactie heeft een en ander je behoorlijk aangegrepen en wens je eigenlijk geen herhaling, maar vrees je de consequenties van het doen van aangifte. Wat weegt zwaarder voor je? Geef bij een eventuele aangifte ook je reserves aan en overleg met de politie hoe je moet reageren als de dader je toch ooit zou opzoeken.... Stoppen gebeurt alleen als iemand iets doet... Als niemand iets doet, stopt het niet en blijft het onzeker gevoel ook.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

-LOTTE
Infopolitie Gast

Bericht door -LOTTE » 27 dec 2019, 13:51

Zitten mijn gegevens al bij het dossier door het geven van de verklaring ? Agent scande mijn legitimatie, maar geen idee waarvoor eigenlijk.

-LOTTE
Infopolitie Gast

Bericht door -LOTTE » 27 dec 2019, 16:57

En was dit echt diefstal ? Hij pakte mijn telefoon af maar mij inziens niet om hem zichzelf toe te eigenen maar om mij te belemmeren om de politie te bellen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 dec 2019, 18:21

Dan wordt het wellicht vernieling.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

-LOTTE
Infopolitie Gast

Bericht door -LOTTE » 27 dec 2019, 23:40

Waarom vernieling?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 28 dec 2019, 01:07

Onder vernieling wordt verstaan:

Art 350 WvSr:
Wettekst
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie..
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Andrew89
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Andrew
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door Andrew89 » 02 jan 2020, 12:08

Je kan aangifte doen en het adres opgeven, een domicilie-adres, van bijvoorbeeld Slachtofferhulp Nederland. Dit is dan niet jouw huisadres. Je namen en geboortedatum komen er altijd wel op te staan.

Mogelijk heb je al wel een getuigenverklaring afgelegd? Je gegevens staan ook op een proces-verbaal van verhoor getuige.
V-Strom Rider

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new." (Albert Einstein)

Gesloten