Brief OM (ontbieding)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jan »

ZSM werkwijze , dan moet het Zo Snel Mogelijk. En wegens bezuinigingen bij het OM moet het ook zo goedkoop mogelijk.
Zie ook https://www.destentor.nl/flevoland/om-v ... ~a7ea5438/
Het gesprek zal niet over koetjes en kalfjes gaan onder het genot van een kopje koffie. Het OM komt met een voorstel die jij moet accepteren, anders ga je alsnog naar de kinderrechter.

Ik zet persoonlijk mijn vraagtekens bij deze werkwijze : de extra reiskosten is niet het ergste, kwalijker is dat je zo geen advocaat krijgt die jouw belangen behartigt, en er komt ook geen al geen onafhankelijke rechter aan te pas. Mijn inschatting is dat het voorstel van het OM (taakstraf/boete/sepot) al vast staat, ongeacht wat jij verder nog te zeggen hebt op die zitting.
Mijn mening is overig ernstig gekleurd nadat ik een vergelijkbaar "gesprek met de officier van justitie" heb gehad.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jesper »

Dus waar t op neer komt, een grote kans op een strafblad plus straf zonder dat ik er nog wat op in te brengen heb, Allen bedankt
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Frans »

Als ie onschuldig is Jan kan ie ook kiezen voor de dure en minder plezierige optie, een rechtzaak. Dat is zijn goede recht, hij heeft voldoende bewijs, dat mag geen probleem zijn, kortom, even aftikken... toch?

Of niet?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Martijngamer
Lid
Lid
Berichten: 114
Lid sinds: 14 jan 2019, 01:53
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Martijngamer »

Je kunt altijd van tevoren een advocaat raadplegen om een inschatting te vragen van je kansen in een rechtzaak. Justitie is niet verplicht om je een andere, mogelijk makkelijkere, uitweg te geven.
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jesper »

Gewoon een otp zitting dus ?
Betreft lichte mishandeling btw,
Mvg jesper
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jan »

Frans ik zeg niets over de schuld of onschuld van Jesper, Ik zeg alleen maar dat een buitengerechtelijke afdoening door het OM minder rechtswaarborgen voor de verdachte oplevert. Als je minderjarig bent zou je bij een echte rechtszaak in ieder geval een gratis advocaat toegewezen krijgen, en een rechtszitting lijkt me in dit geval ook niet veel onplezieriger dan een OTP zitting omdat een rechtszaak bij minderjarigen ook achter gesloten deuren plaatsvindt.

Er wordt vaak geopperd dat een verdachte meer baat heeft bij zo'n OM zitting dan bij een echte rechtzaak, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dat gezegd hebbende, meestal kun je alsnog naar de rechter als je het niet eens bent met de afdoening door het OM.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Kvandalen
Lid
Lid
Berichten: 147
Lid sinds: 05 dec 2008, 12:34
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Kvandalen »

Ik zet persoonlijk mijn vraagtekens bij deze werkwijze : de extra reiskosten is niet het ergste, kwalijker is dat je zo geen advocaat krijgt die jouw belangen behartigt, en er komt ook geen al geen onafhankelijke rechter aan te pas
Bij een minderjarige verdachte wordt standaard een advocaat toegewezen voorafgaand aan het verhoor. Kennelijk is het onderzoek door politie afgerond en gaat Jesper nu op gesprek met de ovj. Zoals al gezegd blijft de weg naar de rechter gewoon open staan.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jan »

Dat dacht ik voorheen zelf ook dat toegang tot de rechter altijd mogelijk was. In mijn eigen zaak was dat helaas niet zo, en ik heb werkelijk alle mogelijke wegen bewandeld...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jesper »

Als
Ik het er niet mee eens ben gaat het haar de kinderrechter toch ?

Mvg
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Frans »

Hoe oud was je toen je het feit gepleegd hebt (of zou hebben)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jesper »

16 en nu 17
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Vent »

Verbaas me over het gebrek aan toegewezen advocaat. Ik meen dat die automatisch zou worden toegewezen bij taakstraffen van meer dan 20 uur. Maargoed.

Betrek ook het feit dat de justitiele weg, (ofwel een 'strafblad'), afhankelijke van je persoonlijke toekomstplannen helemaal geen levenslange veroordeling is. Voor jeugdigen geldt vaak slechts een terugkijktermijn van 2 jaar.
https://watdevog.nl/
Kvandalen
Lid
Lid
Berichten: 147
Lid sinds: 05 dec 2008, 12:34
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Kvandalen »

Jesper schreef: 18 dec 2019, 09:36
Nee ik heb geen advocaat toegewezen gekregen, alleen een brief waar in staat dat ik naar Utrecht moet, om een gesprek te hebben met mijn ouders en dat ze met voorwaarden voorkomen willen dat ik naar de kinderrechter zou moeten, en de evt voorwaarden van 40 uur taakstraf, geldboete etc
Ik neem toch aan dat Jesper wel een advocaat toegewezen heeft gekregen voorafgaand aan het verhoor bij politie. Deze advocaat krijgt een vergoeding voor een x-aantal uren werk, niet alleen voor het verhoor maar ook voor het natraject. Mocht je nog vragen hebben dan zou ik deze advocaat gewoon even bellen.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jesper »

Ik heb geen advocaat toegewezen gekregen, k heb ook nog geen veroordeling gehad alleen een verhoor, dus ik heb nog geen taakstraf geldboete of iets, alleen een brief dat ik dus naar Utrecht moet om te praten over deze zaak, t kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze mij hard willen toespreken en het daarmee gedaan is maar daar ga ik niet van uit, maar Stel dat ik dus wel een straf toegewezen ga krijgen voor iets wat ik dus niet gedaan heb ga ik er niet mee akkoord en gaat het toch naar de kinder rechter ?, en dan kan ik er altijd nog bij halen dat ik geen advocaat toegewezen heb gekregen, het strafbare feit betreft mishandeling (eenvoudig) zonder enig letsel,



Mvg
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Brief OM (ontbieding)

Ongelezen bericht door Jan »

Als je een straf opgelegd krijg kun je in bezwaar gaan en dan komt het (uiteindelijk) voor de rechter.
Als de zaak wordt geseponeerd, krijg je geen boete of taakstraf, en komt het ook niet voor de rechter. De zaak is dan afgedaan maar er komt mogelijk wel een aantekening op je strafblad. En wellicht zitten er voorwaarden aan het sepot.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gesloten