Vraag Duits Exportkenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Frans »

Een ingezonden vraag via mail:
Er is wat mij betreft nog steeds onduidelijkheid m.b.t. het Duitse exportkenteken met rood vakje.

Op het forum staat een bericht van Botje dd 4 dec. 2018. Daar staat volgens mij dat je wel als Nederlander met een dergelijk kenteken in nederland mag rijden als dit niet botst met de BPM wet. Voor deze wet is een ontheffing van 14 dagen mogelijk als je die maar hebt aangevraagd voor je de Nederlandse weg op rijdt.

Later in dit stuk staat de slot conclusie dat het niet mag. Hoe zit dit nu. ook het filmpje van Blik op de weg neemt de onduidelijkheid niet weg. De overheid spreekt elkaar tegen. Ik heb deze week nog een mail gestuurd naar het RDW omdat op hun website staat dat het mag. Hun antwoord was dat de tekst op de website juist is. Wat moet een burger uit de kast halen om een eenduidig en goed met feiten en wetsartikelen onderbouwd verhaal te krijgen. Ik ben al meer dan een maand bezig maar bij de overheid is er niemand die expliciet antwoord geeft op mijn vragen. men draait er omheen bang om voor het blok gezet te worden. Dit kan toch niet.desnoods maar eens een brief aan de staatssecretaris schrijven. 
We hebben, ook in het besloten deel, nog niet zo lang geleden al gediscussieerd over de exportkentekens vanuit Duitsland.

Er veel betere experts dan ondergetekende hier v.w.b. deze materie, (@Botje o.a.) die deze vraag kunnen beantwoorden, wellicht dat we op basis daarvan dan meteen een goede "veelgestelde vraag" als antwoord kunnen formuleren.

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Botje »

Het uitgangspunt is dat iemand die in Nederland woont, niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Dit mag alleen met toestemming van de belastingdienst of als de kentekenhouder in de auto zit. Die toestemming van de belastingdienst komt in de vorm van een werkgeversvergunning, een werknemersvergunning, of toestemming kortdurend gebruik die je vooraf digitaal moet melden (bijvoorbeeld bij huur). In alle andere gevallen mag je dus NIET in een buitenlandse auto rijden.

Dat staat even los van de diverse soorten kentekens die men in Duitsland heeft. Dat zijn namelijk veel meer soorten dan wij in Nederland hebben. Met uitzondering van het KKZ of kurzzeitkennzeichen (het kenteken met het gele datumvlak aan de rechterzijde op de kentekenplaat) worden al die kentekens in Nederland probleemloos erkend.

Voor het geval TS op zoek is naar hoe te handelen wanneer hij een auto uit Duitsland wil gaan invoeren is het simpel. Het gemakkelijkste een de auto op een aanhangwagen vervoeren. Als je dat niet kunt of wilt, maak je eerst een keuringsafspraak bij de RDW en vraagt daarbij een eendagskenteken aan. Op de dag dat je naar de keuring gaat haal je de auto in Duitsland op en laat je deze voorzien van een Duits exportkenteken. Dat kenteken is te herkennen aan het rode datumvlak rechts op de kentekenplaat. Rood dus, niet de goedkopere gele variant.

Als je vooraf gemeld hebt bij de belastingdienst kun je zo naar het keuringsstation rijden. Heb je dat niet gedaan dan moet je aan de grens even de Duitse kentekens wisselen voor het Nederlandse eendagskenteken om daarna door te rijden naar de RDW.

Bij de RDW wordt het buitenlandse kenteken ingenomen en zal de auto gekeurd worden. Ik weet even niet hoe snel de auto een Nederlands kenteken krijgt maar na de keuring kun je in ieder geval niet meer met het buitenlandse kenteken rijden. Vandaar dat eendagskenteken want je zult na die keuring ook weer naar huis moeten...
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Pim »

Hoe zit het bij Duits gekentekende huurauto's voorzien van een 'gewoon' Duits kenteken en bestuurd door in Nederland ingeschreven jeugd?

Het huurbedrijf zit fysiek in Duitsland.
De voertuigen gaan nooit naar Duitsland terug en worden via een contactpersoon in Nederland ter hand gesteld evenals de nieuwe huurcontracten.

Dan moet de Nederlandse bestuurder zelf de belastingdienst inlichten?
En wij (politie) melden het aan treffen van een in Nederland ingeschreven bestuurder via het M147 of M174 (uit mijn hoofd) formulier aan de belastingdienst?

Meer is er niet te doen voor de politie bij staandehouding?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Frans »

Botje schreef: 19 dec 2019, 10:06Als je vooraf gemeld hebt bij de belastingdienst kun je zo naar het keuringsstation rijden. Heb je dat niet gedaan dan moet je aan de grens even de Duitse kentekens wisselen voor het Nederlandse eendagskenteken om daarna door te rijden naar de RDW.
Dank je @Botje, vraagsteller heeft een aantal (4) mails gestuurd kort achter elkaar. Ik haal er nog 1 belangrijke vraag uit, hij heeft contact gehad met de belastingdienst die zegt dat de informatie op deze pagina klopt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben

Nu begrijp ik het ook niet zo goed want jouw antwoord was ook mijn antwoord, een vrtg wordt geïmporteerd, moet geen probleem zijn, echter het lijkt erop dat vraagsteller een korte periode wil blijven rijden met dat (rode) exportkenteken en daarvoor vrijstelling aan wil vragen bij de belastingdienst. Dat is tegenwoordig toch geen optie meer?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Frans »

Intussen heeft vraagsteller mij zelf gemaild, met excuses voor onbekendheid met forums en reageren, met de volgende reactie:
Geachte specialisten,
Het gaat langzamer duidelijker worden.
Ik probeer in mijn worden weer te geven hoe ik het begrijp met nog wat opmerkingen e/o vragen die er toch nog leven.
Mits ik, voordat ik, met een Duitse importauto voorzien van een rood tijdvak kenteken op de Nederlandse wegen ga rijden een ontheffing voor de motorrijtuigenbelasting en de BPM heb aangevraagd zou er niets in de weg moeten staan om als Nederlandse burger legaal Nederland binnen te rijden.
Wat nog niet duidelijk is dat Frans nog ter discussie stelt dat het volgens hem niet is toegestaan om langere tijd in Nederland rond te rijden met het bedoelde kenteken.
In mijn beleving geeft de belasting dienst niet aan dat de ontheffing specifiek gebruikt moet worden om naar een keuringsstation van het RDW te rijden.
Daarom lijkt het mij dat ik maximaal 14 dagen na aanmelding voor de voorgaande aangehaalde ontheffing gewoon op de Nederlandse wegen zou moeten kunnen blijven rijden zonder een proces-verbaal of naheffing in de bus te krijgen.

Maar stel voor dat iedereen die deel heeft genomen aan deze casus het met het bovenstaande eens is dan kan ik deze casus niet aanvoeren bij een rechter als we toch worden afgesleept door een van jullie collega's. Hoe krijg ik het nu hard gemaakt?
Overigens is het top hoe snel en begrijpelijk jullie reageren.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Vent »

Botje schreef: 19 dec 2019, 10:06 Bij de RDW wordt het buitenlandse kenteken ingenomen en zal de auto gekeurd worden. Ik weet even niet hoe snel de auto een Nederlands kenteken krijgt maar na de keuring kun je in ieder geval niet meer met het buitenlandse kenteken rijden. Vandaar dat eendagskenteken want je zult na die keuring ook weer naar huis moeten...
Volgens de website van de RWD hebben ze tot wel 5 werkdagen nodig om het kentekenbewijs te maken, wat je nodig hebt om kentekenplaten te laten drukken. Dus eigenlijk moet je ook nog een garagebox regelen om je auto 4 dagen te verstoppen :) Leuker kunnen we het niet maken...
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Botje »

Frans schreef: 21 dec 2019, 00:54 Intussen heeft vraagsteller mij zelf gemaild, met excuses voor onbekendheid met forums en reageren, met de volgende reactie:
Geachte specialisten,
Het gaat langzamer duidelijker worden.
Ik probeer in mijn worden weer te geven hoe ik het begrijp met nog wat opmerkingen e/o vragen die er toch nog leven.
Mits ik, voordat ik, met een Duitse importauto voorzien van een rood tijdvak kenteken op de Nederlandse wegen ga rijden een ontheffing voor de motorrijtuigenbelasting en de BPM heb aangevraagd zou er niets in de weg moeten staan om als Nederlandse burger legaal Nederland binnen te rijden.
Wat nog niet duidelijk is dat Frans nog ter discussie stelt dat het volgens hem niet is toegestaan om langere tijd in Nederland rond te rijden met het bedoelde kenteken.
In mijn beleving geeft de belasting dienst niet aan dat de ontheffing specifiek gebruikt moet worden om naar een keuringsstation van het RDW te rijden.
Daarom lijkt het mij dat ik maximaal 14 dagen na aanmelding voor de voorgaande aangehaalde ontheffing gewoon op de Nederlandse wegen zou moeten kunnen blijven rijden zonder een proces-verbaal of naheffing in de bus te krijgen.

Maar stel voor dat iedereen die deel heeft genomen aan deze casus het met het bovenstaande eens is dan kan ik deze casus niet aanvoeren bij een rechter als we toch worden afgesleept door een van jullie collega's. Hoe krijg ik het nu hard gemaakt?
Overigens is het top hoe snel en begrijpelijk jullie reageren.
Het is toegestaan om een keer per jaar voor een periode van twee weken in een auto met buitenlands kenteken te rijden als je vooraf bij de belastingdienst digitaal een formulier hebt ingevuld. Langer dan twee weken mag het alleen als je een schriftelijke vergunning van de belastingdienst hebt EN die kunt tonen bij een controle. Deze vergunning krijg je alleen onder bepaalde voorwaarden wanneer je werknemer of eigenaar bent van een bedrijf in het buitenland. Langer rijden zonder dit via de belastingdienst geregeld te hebben kan aardige gevolgen hebben op financieel gebied.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Botje »

Pim schreef: 19 dec 2019, 10:14 Hoe zit het bij Duits gekentekende huurauto's voorzien van een 'gewoon' Duits kenteken en bestuurd door in Nederland ingeschreven jeugd?

Het huurbedrijf zit fysiek in Duitsland.
De voertuigen gaan nooit naar Duitsland terug en worden via een contactpersoon in Nederland ter hand gesteld evenals de nieuwe huurcontracten.

Dan moet de Nederlandse bestuurder zelf de belastingdienst inlichten?
En wij (politie) melden het aan treffen van een in Nederland ingeschreven bestuurder via het M147 of M174 (uit mijn hoofd) formulier aan de belastingdienst?

Meer is er niet te doen voor de politie bij staandehouding?
Dat is mijn favoriete aanpak omdat het ons weinig werk oplevert. In principe formuliertje invullen en klaar. Helaas is de belastingdienst niet zo goed in het terugkoppelen van resultaten. De terugkoppeling door de jeugd daarentegen is fantastisch.

Het klopt dat onze jeugd vaak rijdt in dure huurauto's met Duits kenteken. Hoe duurder hoe liever. Is ook logisch want huren in Duitsland is een stuk goedkoper dan in Nederland. Ik ga altijd graag met ze in gesprek. Zit de huurder niet in de auto dan rijdt de auto geen meter meer, ik bel de verhuurmaatschappij en een grote gele takelwagen komt de auto halen. Dat zijn afspraken die, volgens mij zelfs landelijk, gemaakt zijn met de grote verhuurders zoals bijvoorbeeld Hertz. zij ontbinden het contract ter plekke en komen de auto later zelf ophalen bij het takelbedrijf. Verder wordt bij een huurauto voor de bestuurder sowieso altijd een formuliertje van de belastingdienst ingevuld. Volgens mij M73 of M74 maar we bedoelen hetzelfde. Dat gaat in een envelopje naar de belastingdienst en klaar.

Zoals gezegd is de belastingdienst slecht in het terugkoppelen wat ze met informatie doen. Aan de andere kant heb ik al een keer een jeugdige uit mijn wijk huilend met zijn begeleider aan de balie gehad. Die had, nadat hij al een aantal keren aan de kant was gezet in dure Duitse auto's, een schikking van 10 ruggen gekregen van de belastingdienst en vroeg of er nog iets te regelen viel... Dat is eigenlijk een veel mooiere terugkoppeling die zich rondpraat binnen de jeugdgroepen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Botje,
Duidelijk verhaal, thanks!

Even een heel klein zijstapje; mijn motor gaat bijv defect in Duitsland en ik krijg van de 'pechhulpdienst' een vervangende auto mee om mijn vakantie af te maken en terug naar Nederland te rijden. Hoe moet ik dan met bovenstaande belastingregels omgaan of is dat een kwestie van 'coulance' van de zijde van de diender?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Botje »

Ook in jouw pechgeval even on-line melden bij de belastingdienst. Dat kan zelfs met een gsm. Maar het zou ook zomaar kunnen dat je vervangend vervoer een gele plaat met zwarte letters heeft die helemaal vanuit Nederland gebracht wordt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Frans »

Top @Botje ! Ik probeer (of jij moet genegen zijn ;) ) van dit geheel een mooi kant-en-klaar verhaal te maken wat we in de veelgestelde vragen kunnen plaatsen, ik zit op dit moment helaas even klotsvol met wat andere zaken dus moet echt wachten tot na de jaarwisseling. Als dus een van de collega's zich geroepen voelt, heel erg graag!

Dank je wel voor het duidelijke verhaal, ik denk dat vraagsteller hier zeker alle antwoorden heeft gekregen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Vent »

Met enige verbazing lees ik de huidige gang van zaken. Jaren geleden heb ik zelf, na autopech, een franse huurauto naar nederland gebracht. Met mijn hoofd nog bij het achterlaten van mijn grote liefde bij de garage, geen moment aan de BPM gebracht. Achteraf heb ik het uitgezocht, en geleerd dat destijds het gebruikelijk was om bij 1e constatering geen naheffing of boete op te leggen, maar met een "Informatieformulier buitenlandse kentekens" de burger te informeren over de mogelijkheden. Geen coulance van diender maar een besluit van directeur-general van de belastingdienst (13 december 2002, nr. CPP2002/1574M). Begrijp ik goed dat tegenwoordig, onwetende pechvogels flink zuur kunnen zijn ?
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Vent »

Toevoeging, herstelbeleid is (was) er nog steeds: Zijlvaart kan eenmalig vergeten zijn vervangend vervoer te registeren...
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037265/ ... .divisie12

(echter zijn er recent veranderingen geweest, en bovenstaande circulaire geldt niet meer)
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Vraag Duits Exportkenteken

Ongelezen bericht door Botje »

Vent schreef: 22 dec 2019, 19:39 Met enige verbazing lees ik de huidige gang van zaken. Jaren geleden heb ik zelf, na autopech, een franse huurauto naar nederland gebracht. Met mijn hoofd nog bij het achterlaten van mijn grote liefde bij de garage, geen moment aan de BPM gebracht. Achteraf heb ik het uitgezocht, en geleerd dat destijds het gebruikelijk was om bij 1e constatering geen naheffing of boete op te leggen, maar met een "Informatieformulier buitenlandse kentekens" de burger te informeren over de mogelijkheden. Geen coulance van diender maar een besluit van directeur-general van de belastingdienst (13 december 2002, nr. CPP2002/1574M). Begrijp ik goed dat tegenwoordig, onwetende pechvogels flink zuur kunnen zijn ?
Bij een eerste constatering krijg je niet meteen het vel over de oren getrokken. Bij volgende constateringen loop je de kans helemaal te worden uitgewrongen. Bij de politie rust echter alleen de taak om te melden na constateren. Wat de belastingdienst er verder mee doet wordt zoals gezegd, niet teruggekoppeld.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten