Betreden bouwplaats waar eigen woning wordt gebouwd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ibrahim
Infopolitie Gast

Betreden bouwplaats waar eigen woning wordt gebouwd

Bericht door Ibrahim » 12 dec 2019, 01:12

Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning, de bouwplaats is afgesloten met hekken met boorden van verboden toegang voor onbevoegden. Vaak staan deze hekken ook open.

Verder geeft de aannemer erg weinig update over het project en blijven erg vaag over doen wbt opleverdatum etc... daarnaast heeft de aannemer echter maar twee kijkmomenten beschikbaar gesteld om het progress van de bouw te zien. Dit lijkt ons erg weinig gezien het feit dat een nieuwbouw woning ~ 1 jaar duurt.

Nu doet de aannemer erg moeilijk over het maken van een afspraak om de woning te zien, afmetingen op te nemen etc.... en als wij de bouwplaats proberen te betreden als hekken open zijn beroept de aannemer de een keer zich op de veiligheid, de andere keer op verboden toegang voor onbevoegden.

De vraag is hoe zit dit juridisch? De grond staat op onze naam bij het kadaster, de facturen voor de bouw zijn voor meer dan 90% al betaald aan de aannemer.
Wij komen onze grond bekijken...
Geldt dit boord ook voor de toekomstige bewoners? Zijn wij ook onbevoegden of gebruikt de aan ment deze smoes onterecht om ons buiten te houden?
Graag willen wij weten hoe dit juridisch in elkaar steekt.
Alvast bedankt.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Betreden bouwplaats waar eigen woning wordt gebouwd

Bericht door zijlvaart67 » 12 dec 2019, 09:28

Hoewel de vraag niets met politiezaken te maken heeft, heb ik wel een antwoord omdat ik in dezelfde situatie heb gezeten.

Twee kijkmomenten is heel normaal, dat was bij de oplevering van mijn woning ook zo. Er was 1 kijkmoment voor de nieuwsgierigheid en 1 kijkmoment om 'de maten op te nemen'. De reden is dat een (hoofd)aannemer/uitvoerder verantwoordelijk is voor iedereen die zich op de bouwplaats bevindt en bouwplaatsen staan bekend om hun vele ongevallen. Vandaar dat bouwplaatsen (juridisch) beveiligd worden tegen pottenkijkers, of dat nou toekomstige eigenaren zijn of niet, met de nadruk op het woord 'toekomstige'..

Samengevat: Ik lees niets raars..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 12 dec 2019, 21:07

I.v.m. de veiligheid ben je inderdaad onbevoegd je toekomstige woning te betreden, of zelfs maar de bouwplaats te betreden.
Dit heeft alles met veiligheid en aansprakelijkheid te maken.
Eigenlijk ook logisch. De uitvoerder heeft geen tijd/zin om continue met gasten over het terrein te lopen.
Er rijd en valt regelmatig iets. Als je daar slachtoffer van word wie is dan verantwoordelijk? Ja, het bouwbedrijf.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 dec 2019, 22:01

Ter aanvulling: als de controle komt op de bouwplaats en er lopen mensen rond die er niet thuishoren (lees: mensen die niet op de lijst met werknemers staan die met de bouw bezig zijn) kan het bouwbedrijf een boete krijgen ivm het overtreden van de veiligheidsregels.

Verder sluit ik me, als ervaringsdeskundige als koper van een nieuwbouwwoning, volledig aan bij bovenstaande schrijvers.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 13 dec 2019, 16:31

Even een kleine aanvulling: Als verkeersregelaar heb ik niets op de bouwplaats te zoeken. Hoogstens de keet voor koffie.
Echter er wordt van mij verwacht door sommige bedrijven (hilarisch voor de voorbijgangers) dat ik op een kruispunt waar niets kan gebeuren met een helm op sta, een VCA-certificaat heb en vaak nog een interne training van het bedrijf moet doen op de computer voordat ik daar mag werken.
Op een gegeven moment had ik 26 pasjes van bouwbedrijven in mijn zak, terwijl ik niet eens op het bouwterrein zelf werk.
Klein voorbeeld: Ik sta op een overweg bij Hilversum. Treinen rijden niet, maar ik mag niet op het rangeerterrein komen zonder sticker op mijn helm. Toen er een inspecteur kwam, werden wij allemaal gecontroleerd op schoenen, kleding, helm en pasjes.Een kraanmachinist kreeg een uitbrander omdat hij zijn helm in zijn kraan had laten liggen. Iemand met helm moest toen zijn helm gaan halen.
Dat zelfde geldt voor alle bouwterreinen. Iets niet in orde? Niet verzekerd

Gesloten