LED Autoverlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Siësta
Infopolitie Gast

LED Autoverlichting

Ongelezen bericht door Siësta »

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe auto en wil hier graag witter licht in hebben.
Ik heb een aantal lampjes al vervangen door Philips WhiteVision, deze mag ik buiten voeren.
Voor de kentekenplaatverlichting zou ik graag LED lampen willen halen, volgens mijn leidinggevende was dit niet toegestaan omdat deze te fel zijn.
Ik heb op de websites van ANWB, rijksoverheid en wetten.overheid.nl niet kunnen vinden of dit mag of niet, het enige wat ik kon vinden was dat de verlichting wit moet zijn, niet naar achter mag stralen en ingeschakeld moet zijn als de lichten aan de voorkant ook branden.
Ik neem aan dat ik dus gewoon LED mag voeren in plaats van de originele W5W?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: LED Autoverlichting

Ongelezen bericht door Pim »

Nope.

Hoewel het nergens letterlijk staat dat LED-kentekenplaatverlichting verboden is staat er wel dat kenteken(plaat) goed leesbaar moet zijn RV 5.2.1

LED verlichting heeft een smalle felle lichtbundel waarbinnen de tekens van het kenteken niet leesbaar zijn en buiten de bundel is het zo donker dat daardoor de tekens ook niet leesbaar zijn.

En dat is m.i. precies waarom men LED- kentekenplaat verlichting toepast. Want zelf heb je er geen enkel profijt van. Je zit er niks méér/beter door als bestuurder. En het lijkt mij niet dat je het voor een ander neemt.

Vergelijk de leesbaarheid van een kentekenplaat tussen gewone kentekenplaat verlichting en LED-kentekenplaatverlichting
► Laat Spoiler zien
Gesloten