Piaggio MP3

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Piaggio
Infopolitie Gast

Piaggio MP3

Bericht door Piaggio » 10 dec 2019, 14:21

Hallo,

Ik heb een vraag, ik denk aan een Piaggio MP3, maar heb mijn rijbewijs ongeveer in 2015 gehaald, mag ik hiermee de straat op?

Groeten.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Piaggio MP3

Bericht door Jan » 10 dec 2019, 14:35

op je rijbewijs zal een code staan voor welke categorie motoren deze geldig is.

A1: maximaal 125 cc en maximaal vermogen van 11kw, vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kw per kg massa.
A2: vermogen van ten hoogste 35kw, vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kw per kg massa.
A-code 80 : driewielig motorrijtuig vanaf 15kw, A1 plus A2 categorie
A : onbeperkt.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 10 dec 2019, 14:36

In januari 2013 is juist op het gebied van rijbewijzen en het type voertuigen dat je er mee kunt besturen een en ander veranderd. Met name voor motorvoertuigen als de Piaggio MP 3.

Had je een B rijbewijs dat voor eerst uitgifte dateerde van voor 1 januari 2013, dan mocht je een bepaald type MP3 (met brede spoorwijdte) besturen. Het besturen van een MP 3 is voor personen die na 1 januari 2013 hun B-rijbewijs hebben behaald, alleen nog maar toegestaan als zij daarnaast in het bezit zijn van een geldig A of A1 rijbewijs. Anders gezegd, je moet dan ook een motorfiets rijbewijs hebben.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 10 dec 2019, 14:45

Mensen die hun rijbewijs B voor 19 januari 2013 hebben behaald mogen driewielers als de Piaggio MP3 met alleen een rijbewijs B besturen. Als je na 19 januari 2013 je rijbewijs hebt gehaald, heb je hier een rijbewijs A voor nodig. Als je het motorrijbewijs wilt halen zal je even op moeten letten: afhankelijk van je leeftijd zal je eerst alleen nog de MP3-LT mogen besturen.

Gesloten