Verstelbaar cdi scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
A C.
Infopolitie Gast

Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door A C. »

Stel op mn bromfiets zzet ik een verstelbare cdi (begrenzer) zodat ie 33 of 34 km/uur rijdt (toegestane max snelheid blauw kenteken) ipv 25 km/u en ik laat em zo zitten onder de buddy en ik zet em niet hoger, want ik wil natuurlijk geen bekeuring. Mag ik wel met dit verstelbare cdi rijden en de scooter rijdt onder de max toegestane snelheid. Bv op de rollerbank gaat ie 33 met die verstelbaar cdi, mag dat?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7447
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door SWAT »

Nee. De bromfiets moet permanent begrensd zijn en niet eenvoudig tijdelijk.
Het is net als, mijn bromfiets kan 80 km p/u maar ik rij niet harder dan 30 dan mag ik er toch op rijden?
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
A C.
Infopolitie Gast

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door A C. »

Ja maar mr de agent, de cdi zit ver onder de buddy daar kom je niet 1, 2 erbij, je moet echt gewoon 4 moeren, de accu de buddy e.d. losmaken. Dus de scooter gaat gewoon de toegestane snelheid op het moment van bijvoorbeeld controle en niet sneller dus hij blijft begrensd en niet opgevoerd. Kijk als je de cdi toch hoger afsteld naar bv 50kmu en dan kan je zeggen dat ie opgevoerd is boven de toegestane snelheid. Maar in mijn ogen dat ik em afstel op 33kmu is niet opgevoerd boven de toegestane snelheid.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Pim »

"Mr de agent" die heb ik al heel lang niet meer gehoord 8)

Last van nee-intolerantie ?

Je vraagt iets...
Je krijgt daarop je antwoord...
Dat antwoord bevalt je niet...
En dan reageer je met:"Ja maar..."?

We staan niet op de markt, er is niet te onderhandelen door met méér argumenten te komen. Eenmaal "Nee" blijft een "Nee".
Je hoeft óns niet te overtuigen, het mag of mag niet. En dit is er eentje uit de categorie "mag niet".

Je snorfiets was af-fabriek afgesteld.
Daar is geen verstelbare CDI voor nodig.
Dat ding hoort (in feite) niet (eens) op je snorfiets.
Niet vastgeschroefd, niet zonder afstandsbediening en niet mét afstandsbedieng en niet voorzien van elektrisch activeringsdraadje. (Bijv. aangesloten op je achterlicht en dan een soort Morse code met je remhandle geven om de CDI op 'snel' te zetten na het starten. Of met een los stekkertje verborgen in je kuip.)

Want die rommel bestaat ook. En dat spul kent de politie ook. Ik zeg het maar meteen alvast.

Nee is nee 8)
Als je gepakt wordt riskeer je een WOK-melding op je kenteken en moet je lopend naar huis en een afspraak maken voor een herkeuring (die je zelf moet betalen) bij de RDW.

Net als de WOK boete, maar die betaal je aan het CJIB.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het staat in artikel 5.6.8 van de Regeling voertuigen.

Wetstekst

Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden.
Omdat jouw begrenzer gewijzigd kan worden, is het mogelijk hem te beïnvloeden. Dus, zoals door mijn voorgangers al aangegeven, mag het niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Jan »

Ik heb weinig verstand van techniek of wetgeving, maar puur uit interesse :

Uitgaande dat je eigenlijk maar maximaal 25 km/uur mag rijden op een snorfiets , maar je krijgt pas een procesverbaal of WOK melding vanaf (ongeveer?) 35 km/uur
Mag je dan bijvoorbeeld wel een "niet-verstelbare" CDI plaatsen waardoor je scooter 33 km/uur rijdt ipv 25 km/ uur (en nooit harder) ? Of kun je ook procesverbaal krijgen voor het gebruik van die iets snellere (maar niet originele) CDI ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Skipperje »

Jan,

Op iedere (moderne) bromfiets zit een niet-verstelbare CDI. Alleen mag een snorfiets niet sneller kunnen dan 25 + 4, dus 29 km/h. Vanaf 30 km/h is het PV en een WOK melding voor de constructiesnelheid. Niet voor een verkeerde CDI.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Martijngamer
Lid
Lid
Berichten: 117
Lid sinds: 14 jan 2019, 01:53
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Martijngamer »

Volgens mij is die 34 kilometer per uur voor correcties e.d., waarmee je uiteindelijk op 29 kilometer per uur als max. uitkomt en WOK bij 35 voor/30 na correctie. Maar er kan al wel PV geschreven worden vanaf 26, toch?
Gebruikersavatar
A C.
Infopolitie Gast

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door A C. »

Voor zover ik het begrepen heb mag je geen verstelbaar cdi/begrenzer hebben, oke. En de blauw kenteken mag tot max 29 échte kilometers per uur rijden (dat zie je bv op n digitale gps meting bv ggle maps op je mobieltje die laat de echte snelheid ook zien? ) en dat is dus 33 à 34km/u op de teller van je bromfiets? Ik heb verschillende forums gelezen en niemand was echt duidelijk wat wel en niet mag qua snelheid daarom vraag ik het aan mr de agent 8)
Martijngamer
Lid
Lid
Berichten: 117
Lid sinds: 14 jan 2019, 01:53
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Martijngamer »

Er is geen standaard afwijking van de teller van je bromfiets. En GPS is inderdaad wel een goede inschatting, maar ook niet perfect. Ik had een vriend die had z'n scooter op precies 34 volgens de GPS van z'n telefoon gezet, maar die kwam op de rollenbank toch op 35 uit, en de rollenbank ik s geijkt en dus geldend.

Wat betreft de correcties: een rollenbank heeft een correctie van 5 kilometer per uur, vandaar de 'straatwijsheid' dat je scooter 34 echte kilometers kan rijden. Overigens heeft een flitser/meting vanuit de voertuig (tot 100kpu) maar een correctie van 3 kilometer per uur, dus zouden ze je zien rijden, dan kan het je al vanaf 33 'echte kilometers' een WOK-status opleveren.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Skipperje »

Martijngamer schreef: 04 dec 2019, 11:11 Wat betreft de correcties: een rollenbank heeft een correctie van 5 kilometer per uur, vandaar de 'straatwijsheid' dat je scooter 34 echte kilometers kan rijden. Overigens heeft een flitser/meting vanuit de voertuig (tot 100kpu) maar een correctie van 3 kilometer per uur, dus zouden ze je zien rijden, dan kan het je al vanaf 33 'echte kilometers' een WOK-status opleveren.
Nee, het display van de rollenbank mag maximaal 34 aangeven. Maar dat komt omdat hier een afwijking in kan zitten. Als de bromfiets op de gps 34 kan, dan is het mogelijk dat de rollenbank tot wel 39 km/h aan kan geven. Voor een flitser of meting gelden andere correcties. Geflitst worden op 35 is geen wok.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Jan »

OK, even resumerend :

34 km/u op de rollenbank is nog net geen WOK, en 35 km/u is wel een WOK.
Je zou in het ongunstigste geval dus een WOK kunnen krijgen als je "echte" snelheid slechts 30 km/uur is ? (want de rollerbank mag 5km/uur afwijken t.o.v. de "echte"snelheid , zowel naar boven als naar beneden)
Dus als je al gaat klooien met een CDI, mag die CDI ten eerste niet verstelbaar zijn, en ten tweede : je zou de scooter ook niet harder moeten laten lopen dan 29 "echte" kilometers per uur, andere loop je toch nog risico op een WOK.

Begrijp ik het zo goed ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Skipperje »

Jan schreef: 04 dec 2019, 14:04 Begrijp ik het zo goed ?
Ja, maar dan heb je het dus over de standaard instelling van een nieuwe bromfiets :D

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door Pim »

Er is maar 1 echte snelheid.
Dat is die die de politie vaststelt op de rollenbank.

Het is dan ook onzinnig om op welke wijze dan ook de marge weg te nemen van je tellerafwijking door de snelheid van bijvoorbeeld GPS aan te houden of met een andere CDI deze zo af te stellen dat je exact binnen de limiet blijft.

En dan bij een controle is het brullen geblazen omdat je een boete krijgt voor maar 1 of 2 kilometer overschrijding.

Dat zie je ook bij automobilisten die de maximum snelheid met hun cruise control vastzetten op de snelheid van de navigatie in plaats van die van hun snelheidsmeter. En als ze dan binnen het traject van de trajectcontrole 1x hun gaspedaal aanraken is het bingo. En twee weken later is het brullen. En de schuld van de overheid, natuurlijk.
Gebruikersavatar
A C.
Infopolitie Gast

Re: Verstelbaar cdi scooter

Ongelezen bericht door A C. »

En wat als de bromfiets 38 kan gaan op de teller zelf(33 op de GPS) riskeer ik dan een bekeuring en wok? Zo ja dan moet ik een andere cdi erop gooien...
Gesloten