Motor kenteken op brommer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gijs2k
Infopolitie Gast

Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Gijs2k »

Hallo leden en beheerders,

Ik zag laatst een brommer voorbij komen op marktplaats waar ik zeer geïnteresseerd in ben. De brommer lijkt alleen enorm op een motor en de eigenaar heeft op de brommer een motor kenteken gezet omdat de eigenaar dat mooier vindt staan.

Stel je voor ik word een keer aangehouden en zien dat de brommer een motor kentekenplaat heeft zou ik hier dan een bekeuring voor krijgen? Ik weet nog niet of de brommer zwaar is opgevoerd of zoiets. Want ik vind het ook wel mooi staan, zo ja welke boete('s) zou ik dan krijgen en wat zou de hoogte zijn daarvoor.

PS: hij heeft geen NL sticker op zijn brommerkenteken geplaatst hij heeft echt een heel ander kenteken er op gezet.

Met vriendelijke groet,
Gijs
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Pim »

Een kentekenplaat heeft vaste afmetingen en vormen en lettertypes en indelingen. Google maar eens op "GAIK kentekenplaat".

Het is dus niet toegestaan om op een bromfiets een motorkentekenplaat te voeren en vice versa.

Dat het geen échte motorkentekenplaat is verbaast me niet omdat een RDW gecertificeerd (erkenning) bedrijf hier niet aan mee meewerkt. Die moet en mag alleen een plaat maken op vertoon van en overeenkomstig een kentekenbewijs.

Een als bromfiets toegelaten fiets moet een bromfietskentekenplaat voeren.
En een als motor toegelaten fiets een motorkentekenplaat.

Vormen en afmetingen van kentekenplaten staan in de regeling kentekens en kentekenplaten.

Voeren van een onjuiste model kenteken is een boete. Ook een ongeldige kentekencombinatie is een boete.

Ik zou voorzichtig zijn met de aankoop van dit voertuig en kentekenbewijs en framenummer controleren. Etc. Alvorens tot koop over te gaan.

Wat geeft de huidige eigenaar op als reden voor een niet originele kentekenplaat?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Wetstekst

Het is verboden:

a.op een motorrijtuig of een aanhangwagen enig teken of middel aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken te bemoeilijken;

b.een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen enig teken of middel is aangebracht, waardoor de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken wordt bemoeilijkt;

Wetstekst

Overtreding van artikel 41, eerste lid, onderdelen c tot en met f, wordt gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden en geldboete van de derde categorie, hetzij met een van beide voormelde straffen.
U pleegt een misdrijf waar tot wel 6 maanden gevangenisstraf op kan staan. U mag niet eigenhandig ook maar iets aan een kenteken veranderen. Daarnaast zal dit ook een zgn strafblad opleveren wat weer gevolgen kan hebben voor uw toekomst. Ook de kentekenplaat en de bromfiets zal in beslag genomen worden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
brommert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid sinds: 24 mar 2019, 11:51
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door brommert »

U zegt dat de eigenaar er een "motorkenteken" op heeft gezet, met de daarbij behorende plaat.
als dat via de rdw gebeurd is, is er toch geen enkel probleem?
Veel mensen laten hun brommer omkeuren tot motorfiets.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@brommert ALs hij op kenteken is gezet, dan is het geen brommer meer, maar een motor.
Er wordt volgens TS een brommer aangeboden met een motorkentekenplaat. Dat is dus strafbaar zoals hier voor is uitgelegd. In principe zal er dan ook geen verzekering op zijn en als deze er wel is, dan is dat moeilijk te controleren omdat de verzekering niet kan op het kenteken van de motorplaat en uitsluitend op de bromfietsplaat.
Verder zal mogelijk de brommer opgevoerd zijn omdat hij als langzame motor natuurlijk opvalt. Dus daar heb je dan ook weer problemen mee.
Kortom: Voordat TS de brommer koopt, zal hij eerst goed moeten controleren of de juiste papieren erbij zitten, de juiste kentekenplaat heeft en niet opgevoerd is.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Belangrijk is het om te weten wat er nu exact aan de hand is. Heeft de eigenaar er een formaat-motorplaat op gezet met het bromfietskenteken, (dat kan zolang er geen GIAK-merkje opzit; er rijden de wereld aan vrachtauto's rond met een kentekenplaat achter het raam met de naam van vrouw en kinderen). Dan is er sprake van een 'valse' kentekenplaat, dus strafbaar.
Heeft de eigenaar een lege motorplaat onder het originele bordje geschroefd, niet direct verboden, vraagt wel aandacht en dat krijgt hij wrs ook.

Omkeuren van bromfiets naar motor kan theoretisch, maar komt in de praktijk eigenlijk niet voor. De nadelen zijn groter dan de voordelen.

Jaap
brommert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid sinds: 24 mar 2019, 11:51
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door brommert »

@rijschool, ik ken veel mensen die hun oude klassieke brommertjes om hebben gekeurd,
oud en wijs geworden door hun door bekeuringen versierde jeugd!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Pim »

Maar dan hebben zij geen reden om geen originele GAIK kentekenplaat te voeren.

Iets wat nu wel gebeurt en dat geeft te denken.
brommert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid sinds: 24 mar 2019, 11:51
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door brommert »

Pim, ik heb de beginpost anders opgevat dan jullie denk ik,
"hij heeft geen NL sticker op zijn brommerkenteken geplaatst hij heeft echt een heel ander kenteken er op gezet"
Daaruit concludeerde ik dat er nu een motorkentekenplaat op het ding zit, ik ga ervan uit dat dat een normale motorplaat is.
"de eigenaar heeft op de brommer een motor kenteken gezet omdat de eigenaar dat mooier vindt staan"
Ts is hier ook wat onduidelijk, heeft die eigenaar nu een motorkenteken op dat ding verkregen of heeft Ts het enkel over de plaat?
Gebruikersavatar
Gijs2k
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 07 nov 2019, 21:46
Roepnaam: Gijs2k
Geslacht:
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Gijs2k »

Maar ik begrijp nu van de één dat ik in de gevangenis kan belanden en een strafblad kan krijgen hierdoor en de ander dat het alleen een boete oplevert, Hij beweerd het originele kenteken te hebben over geprint op een motorkenteken en die vervolgens te hebben gemonteerd, op de foto's heeft hij de laatste 2 letters/cijfers weg zitten blurren dus ik kan dit niet controleren. Maar stel het is wel het echte kenteken maar dan gewoon op een vergroot bordje, Geldt het dan alsnog dat ik vervolgd kan worden met een strafblad en de gevangenis?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat laatste acht ik niet waarschijnlijk maar het blijft natuurlijk verboden..en het valt iedere politieagent binnen 2 km afstand ook onmiddellijk op..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gijs2k
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 07 nov 2019, 21:46
Roepnaam: Gijs2k
Geslacht:
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Gijs2k »

En als ik een plus som kan krijgen? Het klinkt waarschijnlijk best dom maar ik vind het zoals het nu staat verschrikkelijk mooi maar stel ik zou boete's van 90,- krijgen vind ik het het uiteraard niet waard dus welke boete('s) zou ik waarschijnlijk krijgen dan, en met welke waarde?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De meest waarschijnlijke boete is K405 (kentekenplaat voldoet niet aan de gestelde eisen) voor een bedrag van €140,- en het inleveren van de kentekenplaat.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gijs2k
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 07 nov 2019, 21:46
Roepnaam: Gijs2k
Geslacht:
Contact:

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Gijs2k »

Hartstikke bedankt voor je snelle reacties!

Het is een brommer net zoals hier in de bijlage, hier is ook een 125cc variant van daarom is deze eigenaar er zo'n fan van, maar hij beweerd dat de politie hem nog nooit staande heeft gehouden omdat zij er wel van uit gingen dat het een motor zou zijn
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor kenteken op brommer

Ongelezen bericht door Pim »

Speltip 17: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

U bent straks verantwoordelijk als u wél bekeurd wordt vanwege het niet voeren van de GAIK kentekenplaat. Dan helpt het excuus van de huidige eigenaar u niets.

Zoals inmiddels verteld is heeft een bromfiets een eigen model kentekenplaat en een motor ook. Een motorkentekenplaat heeft het blauwe vlakje met NL. Zonder dat val je sowieso op.
Als dan blijkt dat het een bromfiets is loop je ook het risico dat je of: opvalt door je plaats op de weg, of een boete daarvoor krijgt. Bij veel provinciale wegen moet je met een bromfiets op het fietspad ipv de rijbaan. Dan kan zo'n motorplaat een camouflage zijn. Maar als je dan niet harder dan 50 km/u. rijdt valt dát juist weer op. Andersom: in steden soms weer niet.

En toch zeg ik: hou er rekening mee dat er misschien toch iets niet klopt.
Dat hoeft niet, maar als je geen originele documenten hebt kan dat óók een reden zijn voor een GAIK kentekenplaat.

Wees gewoon alert bij de aankoop.
Check framenummer en kentekendocimenten.
ovi.rdw.nl
Gesloten