Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het handigste is gewoon te wachten..maar ik verwacht er niet teveel van..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Mitch »

Zaken met betrekking tot dieren krijgen in sommige regio's best Wel een hoge prio
Een en ander onder druk van de politiek (partij voor de dieren) waaruit 114 en de dierenpolitie zijn ontstaan.
Gebruikersavatar
Patrickske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 26 sep 2018, 09:23
Geslacht:
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Patrickske »

Mitch schreef: 11 sep 2019, 21:56 Zaken met betrekking tot dieren krijgen in sommige regio's best Wel een hoge prio
Een en ander onder druk van de politiek (partij voor de dieren) waaruit 114 en de dierenpolitie zijn ontstaan.
Je bedoelt natuurlijk 144, red een dier.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Pim »

Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door SWAT »

Een kat en een vogel zijn zaken je kan dus geen noodweer plegen tegen een zaak.
Stay safe out there.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Vent »

Letterlijk noodweer is niet nodig aangezien lid 1 van genoemde artikel zich beperkt tot gevallen:

zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is

En daarover valt natuurlijk te discussiëren.

Gezien lid 6 zou je zelfs kunnen stellen dat ingrijpen verplicht is.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Jan »

Artikel 41 SR
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2 Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Ik ben uiteraard een leek, maar als een kat een zaak is denk dat een kat best wel eens onder dat "of goed" kan vallen.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door MarcH »

Dat goed is in de context van art. 41 Sr de vogel: die wordt verdedigd. De vraag is alleen of die verdediging zich kan richten tegen een goed (de kat) of dat het om een persoon moet gaan.

In ECLI:NL:GHSHE:2017:3050 heeft het hof Den Bosch dat probleem overigens vermeden middels overmacht in de zin van noodtoestand. In die zaak had de verdachte een Mechelse herder gedood ter verdediging van zichzelf en van zijn hond. Het hof oordeelde dat sprake was van een situatie van noodtoestand, zodat het doden van de hond niet wederrechtelijk was en sprak de verdachte vrij.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
BasS
Infopolitie Gast

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door BasS »

Frans schreef: 10 sep 2019, 20:48
zijlvaart67 schreef: 10 sep 2019, 18:12 Koen, de kat kon zich niet uitleven, volgens TS is de vogel in kooi aangevallen en konden ze deze gelukkig tegenhouden door de kat te schoppen.
:cry: Verschrikkelijk onhandig gebruik van de nederlandse taal, geen goede bron van advies, van wat voor soort dan ook.
@Frans lijkt ongefundeerd zijn mening te geven. "Gelukkig" wordt een kat geschopt, schrijft deze. Alsof het een aan te raden advies is in zo'n situatie. Of is het een mening? Of een slecht aangehaalde quote? Dit alles blijft onduidelijk, net zoals de daadwerkelijke juridische grond in dit verhaal. Ik lees een aantal agenten, die geen van allen de oplossing weten op een jurdisch vraagstuk. Zij kunnen hier ook geen duidelijk antwoord op geven, omdat ze agent zijn en geen advocaat of rechter, maar hun mening wel als zijnde rechtsgeldig doen presenteren.
Stopt U hier a.u.b. mee!
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door thijeleo »

@BasS
Het woord 'gelukkig' komt rechtstreeks uit het starttopic. Lees die eerst even.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Hilde »

BasS schreef: 27 okt 2019, 16:38
Frans schreef: 10 sep 2019, 18:12 Koen, de kat kon zich niet uitleven, volgens TS is de vogel in kooi aangevallen en konden ze deze gelukkig tegenhouden door de kat te schoppen.
:cry: Verschrikkelijk onhandig gebruik van de nederlandse taal, geen goede bron van advies, van wat voor soort dan ook.
@Frans lijkt ongefundeerd zijn mening te geven. "Gelukkig" wordt een kat geschopt, schrijft deze. Alsof het een aan te raden advies is in zo'n situatie. Of is het een mening? Of een slecht aangehaalde quote? Dit alles blijft onduidelijk, net zoals de daadwerkelijke juridische grond in dit verhaal. Ik lees een aantal agenten, die geen van allen de oplossing weten op een jurdisch vraagstuk. Zij kunnen hier ook geen duidelijk antwoord op geven, omdat ze agent zijn en geen advocaat of rechter, maar hun mening wel als zijnde rechtsgeldig doen presenteren.
Stopt U hier a.u.b. mee!
Sher schreef: 09 sep 2019, 20:38 Gelukkig hebben we de kat kunnen tegenhouden met een schop aan zijn onderbuik...
1) Frans zei dit niet maar de topic starter, maar ja, lezen blijft moeilijk....
2) "omdat de agent zijn en geen advocaat of rechter" : als je je goed had ingelezen dan had je geweten dat er ook wetenschappelijk juridisch geschoolde agenten tussen zitten... zoals ondergetekende. Als mijn mening in de rechtzaal door de rechter als rechtsgeldig wordt geaccepteerd, kan ik dat zeker hier op het forum.
3) Als je je verdiept had in de casus had je misschien ook wel geweten dat zelfs op de simpelste juridische vragen geen eenduidig antwoord gegeven kan worden. En als je je had verdiept in overige juridische casuïstiek dan had je ook geweten dat juist het niet simpel kunnen geven van een antwoord op een juridische vraag jurisprudentie oplevert.

4) "stopt u hier aub mee": ik zou niet weten waarom!!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Tjap12345
Infopolitie Gast

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Tjap12345 »

KaaDee schreef: 27 okt 2019, 20:07 Bedankt, Bas Schohaus :roll:
Goed politiewerk, rechercheur. :lol:
Ik heb dan ook niets te verbergen, mijn identiteit is geen geheim.

Wel frappant dat u meent mijn prive gegevens te moeten vrijgeven...
Uw naam zie ik zelf ook niet.. Heeft u iets van een politie legitimatie nummer, en een naam, om het plaatje wat completer te maken?

Heeft U iets te verbergen, en dat vraag ik u nadrukkelijk, nog voordat ik ga prijsgeven wat ik van U weet? ;-)

Met vriendelijke groet,

Bas Schohaus
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door maestro »

@BasS

Er zijn heel wat agenten met een juridische achtergrond, inclusief een universitaire rechtenstudie. Daarnaast hebben agenten heel veel ervaring en worden zij in hun opleiding ook juridisch geschoold. Ik heb een universitaire rechtenopleiding maar ik zou het bijvoorbeeld op het gebied van de verkeerswetgeving niet graag tegen de verschillende experts op dit forum die misschien geen juridische opleiding hebben niet graag willen opnemen.
De opleiding zegt wat over welk diploma men heeft, het zegt niets over iemands deskundigheid.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Hilde »

Tjap12345 schreef: 27 okt 2019, 22:11
KaaDee schreef: 27 okt 2019, 20:07 Bedankt, Bas Schohaus :roll:
Wel frappant dat u meent mijn prive gegevens te moeten vrijgeven...
Dat deed KaaDee niet, dat deed u zelf:
Tjilitjap1 schreef: 27 okt 2019, 17:14 Goedenavond,

Kortgeleden is mijn zelfgebouwde electrische step in beslag genomen. Ik bouw unieke, niet eerder gemaakte elektrische voertuigen, en verkoop deze ontwerpen door.
(...)
Krijg ik mijn bouwel terug, of zien we de beelden terug op tv?
Bent U voorbereid op het laatste,

Met vriendelijke groet,
Bas Schohaus
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Pim »

Gebruik de zoekfunctie maar en vind het bericht over de elektrische step. Van Bbas Schohaus alias tjap12345.

Een behoorlijke, of eigenlijk onbehoorlijke ondertoon: krijg ik mijn in beslaggenomen speeltje terug anders ga ik (illegaal) opgenomen beelden publiceren. Dat klinkt als afpersing. Dumb.

Daarbij verwijt hij iemand dat deze zijn identiteit bekend heeft gemaakt terwijl hij dat kennelijk zelf heeft gedaan. Dumber.

En dan hebben we het niet over gemotoriseerde voertuigen die niet door de RDW zijn gekeurd en toegelaten zonder WAM verzekering op de voor openbaar verkeer openstaande weg besturen. Dumbest.
Gesloten