Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
M. Steeman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 okt 2019, 18:51
Roepnaam: Mik
Twitter: Sint_Michel
Geslacht:
Contact:

Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door M. Steeman »

Om te voorkomen dat de doorgaande weg door mijn dorp als sluiproute wordt gebruikt heeft men aan weerszijde van het dorp een 'gesloten voor voertuigen'bord (C06) geplaatst met een bordje 'Uitgezonderd bestemmingsverkeer' eronder voor de bewoners.
Men gebruikt het bord C06 om autoverkeer te ontmoedigen maar dat heeft weinig succes want iedereen die door het dorp wil is bestemming.
Mijn vraag is: mogen verkeersborden voor dit soort doeleinden gebruikt mogen worden.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord?

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, dat mag wel moet aan het gebruik een verkeersbesluit ten grondslag liggen.
Ik geef direct toe dat handhaving van dit verbod erg lastig is omdat inderdaad lastig zal zijn om vast te stellen wat geen bestemmingsverkeer was. Voor het vaststellen van de overtreding zal elke bestuurder staande gehouden moeten worden om te kunnen bepalen of hij wel of niet een bestemming in het dorp heeft.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb de wetgeving er even op nageslagen, maar ik vind nergens dat een dergelijke combinatie verboden zou zijn.

Uw opmerking is op zich wel bijzonder, want dat zou betekenen dat er geen sprake is van ‘sluipverkeer’ omdat iedereen het dorp zelf als bestemming heeft. Maar waarom zijn die borden dan überhaupt geplaatst terwijl er geen probleem is?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
M. Steeman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 okt 2019, 18:51
Roepnaam: Mik
Twitter: Sint_Michel
Geslacht:
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door M. Steeman »

Beste Zijlvaart67,
Er is een rondweg aangelegd om het dorp heen, juist om het dorp te ontlasten.
Óf men kiest het dorp als bestemming, óf de route erdoorheen is de bestemming. Kortom, het verbodsbord heeft geen enkel effect.
Ik was namelijk in de veronderstelling dat een verbodsbord enerzijds niet 'misbruikt' mag worden, en anderzijds alleen m.b.v. een ontheffing gepasseerd mag worden.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Dat verkeersbord heeft wel degelijk effect, alleen is het vaststellen van een overtreding lastig. Als een (onopvallende) politieauto, bij binnenkomst van het dorp aanhaakt, is bij het verlaten van het dorp de overtreding vastgesteld. Ontheffing in deze is vrij zinloos, omdat je dan toch blijkbaar je bestemming op of aan de betreffende weg hebt. Is de betreffende rondweg wél toegankelijk voor brommobielen? Zo niet, zouden deze een probleem hebben. Zij vallen namelijk ook onder het verbod C06, en zijn dan evengoed géén bestemmingsverkeer.

Jaap
brommert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid sinds: 24 mar 2019, 11:51
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door brommert »

@rijschool, ik merk gelukkig dat agenten met het brommo-probleem coulant omgaan,
i.i.g. rond Houten.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Toch nog maar even de definitie, want ik vrees dat die niet bij iedereen bekend is; een route door het dorp heen kan nooit als bestemmingsverkeer gelden:

Wetstekst

bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;

Met andere woorden; het bord is niet verkeerd, zeker niet als er tegelijkertijd een alternatief wordt aangeboden (de rondweg), maar de handhaving is en blijft ‘ingewikkeld’..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
M. Steeman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 okt 2019, 18:51
Roepnaam: Mik
Twitter: Sint_Michel
Geslacht:
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door M. Steeman »

Nou, ik ben weer een stuk wijzer.
Vriendelijk dank voor het opzoeken en de informatie!!
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door speedo »

zijlvaart67 schreef: 24 okt 2019, 14:34 Toch nog maar even de definitie, want ik vrees dat die niet bij iedereen bekend is; een route door het dorp heen kan nooit als bestemmingsverkeer gelden:

Wetstekst

bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;

Met andere woorden; het bord is niet verkeerd, zeker niet als er tegelijkertijd een alternatief wordt aangeboden (de rondweg), maar de handhaving is en blijft ‘ingewikkeld’..
en toch snap ik hem nog niet hoor?? het bord staat toch aan weeszijde van het dorp?? :?
Never change a winning team
Gebruikersavatar
Svijf
Toplid
Toplid
Berichten: 329
Lid sinds: 17 jun 2009, 23:04
Roepnaam: Stephan
Locatie: Tussen Gouda en Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Svijf »

zijlvaart67 schreef: 24 okt 2019, 14:34 Toch nog maar even de definitie, want ik vrees dat die niet bij iedereen bekend is; een route door het dorp heen kan nooit als bestemmingsverkeer gelden:

Wetstekst

bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;

Met andere woorden; het bord is niet verkeerd, zeker niet als er tegelijkertijd een alternatief wordt aangeboden (de rondweg), maar de handhaving is en blijft ‘ingewikkeld’..
Even advocaat van de :twisted:

BRON: Wikipedia
Een perceel is een stuk grond waarvoor één rechtsorde geldt, dat wil zeggen dezelfde eigenaar en hetzelfde eigendomsrecht.
Heeft iemand een stuk grond waarvoor hij voor een deel een ander eigendomsrecht heeft, bijvoorbeeld eigendom van het ene deel en vruchtgebruik van het andere deel, dan zijn dat twee percelen.
De percelen worden geregistreerd bij het Kadaster. Een perceel heeft een uniek kenmerk, bestaande uit kadastrale gemeente, sectie en een perceelsnummer. Dit kenmerk wordt kadastrale aanduiding genoemd.

Als er op een perceel een eend zit te broeden en ik daar dagelijks even bij ga kijken omdat ik zo enorm van de natuur geniet... De rest is wel in te vullen :wink:

Dat de handhaving moeilijk is, is wel een understatement.
BBQ Freak
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Frans »

Svijf schreef: 25 okt 2019, 22:18 Als er op een perceel een eend zit te broeden en ik daar dagelijks even bij ga kijken omdat ik zo enorm van de natuur geniet... De rest is wel in te vullen :wink:

Dat de handhaving moeilijk is, is wel een understatement.
Dat mag, maar dan mag je toch ook élke dag kijken of zijn auto nog voldoet aan álle permanente eisen uit de regeling voertuigen? 🤔
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Svijf
Toplid
Toplid
Berichten: 329
Lid sinds: 17 jun 2009, 23:04
Roepnaam: Stephan
Locatie: Tussen Gouda en Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Svijf »

Frans schreef: 25 okt 2019, 22:28
Svijf schreef: 25 okt 2019, 22:18 Als er op een perceel een eend zit te broeden en ik daar dagelijks even bij ga kijken omdat ik zo enorm van de natuur geniet... De rest is wel in te vullen :wink:

Dat de handhaving moeilijk is, is wel een understatement.
Dat mag, maar dan mag je toch ook élke dag kijken of zijn auto nog voldoet aan álle permanente eisen uit de regeling voertuigen? 🤔
Gelukkig hebben "we" vaak het laatste woord 😉
BBQ Freak
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Frans »

Svijf schreef: 25 okt 2019, 22:40Gelukkig hebben "we" vaak het laatste woord 😉
:)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Vent »

Frans schreef: 25 okt 2019, 22:28 Dat mag, maar dan mag je toch ook élke dag kijken of zijn auto nog voldoet aan álle permanente eisen uit de regeling voertuigen? 🤔
Uitkijken wel, op zich verzet artikel 5.13 van de Algemene wet bestuursrecht zich tegen dit soort trucjes.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Misbruik verkeersbord? (bestemmingsverkeer)

Ongelezen bericht door Frans »

Natuurlijk @Vent, maar je weet drommels goed of iemand echt elke dag naar het broeden van de oranje gespikkelde surinaamse snelzwemeend gaat kijken omdat die met uitsterven wordt bedreigd OF dat het iemand is die een sluiproute neemt... Het filtert zich vanzelf... 😉
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten