Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door SWAT »

maestro schreef: 11 sep 2019, 15:31 De circulaire wapens en muntie https://wetten.overheid.nl/BWBR0041029/ ... divisie2.9 zegt het zo:

De airsoft vereniging moet onder meer een de volgende bepalingen hebben:

Wetstekst

een bepaling die eisen ten aanzien van de leden stelt voor plaatsen waar airsoft apparaten zowel bij het lid thuis, als ook elders opgeborgen dienen te worden. Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoft apparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoft apparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;
2.9.1 onder 3 sub g.

Ik kan niet anders concluderen dat het schieten in de tuin niet mag. OP zolder of in de kelder mag het wel.
De circulaire bepaalt slechts dat de vereniging regels moet opstellen voor het gebruik van de Airsoft apparaten elders maar dat levert geen strafbaar feit op. Alleen de Wetgever kan regels opstellen waarvan het overtreden strafbaar is.
In de circulaire wordt die verantwoordelijkheid bij de vereniging gelegd. Overtreding kan dan alleen royering van het lidmaatschap opleveren.
Dat is civiel en daarin heeft de politie geen rol.
Na royering moet de vereniging dit melden bij de politie en dan pas ontstaat een verdenking van een strafbaar feit.

In overleg met houdt niet automatisch in dat er ook toestemming moet zijn.
Lastige materie dus.

Een gevalletje rijdende rechter wellicht.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

De handhaving is inderdaad het lastige. Ten aanzien van de regels zegt de circulaire ook dat de vereniging moet handhaven op de regels. Overtredingen daarvan mogen niet worden genegeerd en zullen dus gevolgen moeten hebben. Het zegt niet welke, dus dat kan eerst een waarschuwing zijn. Vraag is wel hoe de vereniging de overtreding van de regels te weten komt. Zal/mag de politie hen dit vertellen? Mag de politie de wapens in beslag nemen bij overtreding van deze regels? Dat is iets waar ik niet helemaal over uit ben. Het laatste zou wel eens kunnen hangen op het feit of het een aangemeld evenement is of niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door speedo »

lastig als je naast een flat woont met 100 mensen die zicht hebben op je tuin.
Never change a winning team
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door SWAT »

In beslag name kan alleen bij verdenking van een strafbaar feit en dat heb je niet bij een overtreding van regels die een vereniging heeft gesteld, als die al bekend zijn bij de politie.
M.i. mag de politie geen informatie verstrekken aan de vereniging dat zal ongetwijfeld stuiten op de wet politie gegevens en de AVG zal dit ook wel niet mogelijk maken. Tenzij er een convenant is tussen de betreffende vereniging cq de nabv en de politie.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Pim »

Eerst een gesprek voeren en wijzen op de reacties van omwonenden/ overlast/ onnodige inzet politie (want die kan er niet van uitgaan dat het weer een airsoft wapen is) verstoring vd openbare orde (want die gaan er niet van uit dat het een airsoft wapen is).

Na een tweede of volgende melding het airsoftwapen inbeslagnemen?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

De circulaire stelt wel dat airsoftapparaten uitsluitend worden gedragen op plaatsen waar de door de een door een erkende airsoft vereniging georganiseerd(e) wedstrijd/evenement/bijeenkomsten plaatsvindt, maar een duidelijke wettelijke grondslag ontbreekt. De regeling WWM zegt in artikel 17 c lid 1:
"Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het dragen van airsoftapparaten op voor het publiek toegankelijke plaatsen, met uitzondering van de openbare weg." Dat zegt dus niets over een terrein dat niet voor anderen toegankelijk is. Ik moet het eens zijn met SWAT.

Maar ik denk dat Pim het bij het rechte eind heeft en het via de openbare orde aan te pakken is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door KaaDee »

Maar is er sprake van verstoring openbare orde als de betrokkenen (in dit geval, de buren) weten dat het om Airsoft gaat? Als wij weten dat iemand zijn sport beoefend en ook dat de melder hiervan op de hoogte is, dan is inzet eigenlijk niet nodig. Als de openbare orde dan al wordt verstoord omdat er politie aan de deur komt, hebben we dat feitelijk zelf veroorzaakt.

Wat mij betreft is het dan een onterechte melding en is men alleen uit op extra plusjes...
Oost-Nederland | GLM
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Mitch »

Misschien is dit iets voor buurtbemiddeling. Hoewel ik wel vind dat TS zich gewoon aan de regels moet houden. De sport ligt al onder het vergrootglas en dat maakt hij/zij alleen maar erger.

Verder zouden de buren zich misschien beter kunnen melden bij de nabv in plaats van de politie.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Pim »

KaaDee schreef: 13 sep 2019, 10:24 Maar is er sprake van verstoring openbare orde als de betrokkenen (in dit geval, de buren) weten dat het om Airsoft gaat? Als wij weten dat iemand zijn sport beoefend en ook dat de melder hiervan op de hoogte is, dan is inzet eigenlijk niet nodig. Als de openbare orde dan al wordt verstoord omdat er politie aan de deur komt, hebben we dat feitelijk zelf veroorzaakt.

Wat mij betreft is het dan een onterechte melding en is men alleen uit op extra plusjes...
Dat buren bellen toont hun bezorgdheid, wantrouwen, ongerustheid, geef het een naam.
Het toont aan dat ze er niet gerust op zijn.

En nu advocaat van de duivel:
Ik ben een wapenfreak en stuur, om de buurt in slaap te sussen, briefjes in de buurt rond dat ik airsoftwapens bezit en daarmee in mijn tuin schiet.
Maar in werkelijkheid heb ik meer wapens waaronder ook niet-airsoft wapens.

Ik vind niet dat de politie telefoontjes uit de buurt mag negeren en afdoen als: dat is die airsoft schutter en de buren zeuren.
Niet na één keer controleren, niet na tien keer controleren.
Ik zie de krantenkoppen al wanneer het 'n keer toch géén airsoftwapen bleek te zijn en hij dwars door de schutting schoot en iets of iemand raakte.
Of de kat van de buren (of van @Frans 8) ) En de politie wèl gebeld was maar besloot niet ter plaatse te gaan.

Hij weet dat de politie gebeld is of kan worden.
Hij weet (of dient te weten) dat de airsoftverenigingen in richtlijnen zorgvuldigheid voorschrijven en zichtbaar vanaf de openbare weg airsoftwapens te gebruiken/dragen. Dan is het suf om, als gebruiker/sportbeoefenaar, het standpunt in te nemen: ze zien het vanuit hun huis en niet vanaf de openbare weg.

Je brengt de airsoft-sport in diskrediet ten faveure van je eigen pleziertjes. Want ik geloof niet in het onderhoud-excuus.
Hoe vaak wil je je wapen onderhouden in de zin van ermee moeten schieten in je tuin.
Ik onderhoud mijn dienstwapen circa 4 keer per jaar edoch heb er daarna nooit mee moeten/hoeven schieten om te zien of ik mijn onderhoud correct heb uitgevoerd.

Ik vind het daarom een drogreden.
En als ik ernaast zit vraag ik mij af hoe al die andere airsoftbeoefenaars hun onderhoud uitvoeren.
En hoe doen de airsoftbeoefenaars die op een flat wonen dit.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Gister een kop koffie gedronken bij een goeie vriendin van me, fervent beoefenaar van de airsoft sport en lid van een club. Naar aanleiding van dit draadje vraag je dan eens hoe "echt" die wapens zijn...
20190912_135025-600x800.jpg
Geloof me, hiermee overval je elke winkel, benzinepomp of.... noem maar op. Dit ding maakt echt wel indruk en is een zo'n realistisch mogelijke metalen replica van het echte model. Nu kan ik er niet mee overweg, ik zou een linkshandige uitvoering moeten hebben maar toch.

Lang verhaal kort, ik begrijp nu dat elke nornale burger anno 2019 hier bang van wordt, ook als je er mee schiet want hoewel het geluid niet lijkt op het echt schieten met patronen ploft het wel... ken je het echte geluid niet dan...

Blijven buren zich dus zo druk maken dan, tja, is dat angst denk ik en ik begrijp het nu ook wel. Overigens, dit specifieke exemplaar is in een kleur gespoten, van origine zwart
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

Het begrip verstoring van de openbare orde mag in het kader van de wet wapens en munitie heel ruim worden uitgelegd. Bovendien is er welliswaar onduidelijk wie handhaaft, maar vast staat dat de TS het airsoftwapen niet gebruikt overeenkomstig de voorschriften. Zijn gebruik is verboden, want tegen de regelgeving m.b.t. airsoftwapens. Dat zou wel eens voldoende kunnen zijn om verstoring van de openbare orde aan te nemen.

De circulaire geeft veel informatie over it soort zaken, maar hebben heeft voornamelijk betterekking op vergunning/verlof houders, niet op de situatie van airsoft sport waarbij de vereniging min of meer het verlof geeft en een groot deel van het toezicht moet uitoefenen. Maar paparallen zijn wel te trekken. Zoals Frans laat zien, ze zijn voor een normale burger niet van echt te onderscheiden en worden in de praktijk ook voor misdrijven aangewend.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als de overheid dit sogesodemieter überhaupt niet toestaat, krijg je ook niet van dit soort toestanden..

We creëren onze eigen problemen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

Volkomen mee eens. De regelgeving omtrent airsoft wapens is niet erg doordacht en vraagd om problemen door de onduidelijke regels en handhaving.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door racefiets »

20 jaar geleden deed niemand hier moeilijk over. Bijna iedere man was in militaire dienst geweest en was bekend en getraind in gebruik van wapens. Ik heb bijvoorbeeld nog in de krant gestaan met de uitslagen van regionale schietwedstrijden. Tegenwoordig staan er regelmatig negatieve berichten in de krant als het om wapens gaat. Schietsport is eng geworden en met de uitslagen van wedstrijden hoef je al helemaal niet meer bij een krant aan te kloppen. Die weigeren dat vaak gewoon te plaatsen. Want wapens.... Tevens is eigen kennis van de wetgeving niet meer aanwezig of ze zijn te bedonderd om de juiste informatie bij een artikel over bijvoorbeeld in beslag genomen speelgoedwapens op een braderie erbij te zoeken. Zo maak je de mensen ook bang voor iets wat niet gevaarlijk is.

Jas van Driel heeft hier ook nog wel leuke stukjes over geschreven:
https://www.linkedin.com/pulse/nepwapen ... -van-driel
https://www.linkedin.com/pulse/speelgoe ... ofile_post
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 13 sep 2019, 14:13 Als de overheid dit sogesodemieter überhaupt niet toestaat, krijg je ook niet van dit soort toestanden..
Eens.
racefiets schreef: 13 sep 2019, 14:4620 jaar geleden deed niemand hier moeilijk over.
20 jaar geleden (langer nog wel hoor) dachten mensen nog na, kreeg je een lel tegen je oren als je het fout deed, ging je in Militaire Dienst om een beetje opvoeding te krijgen en was er op straat een beetje sociale controle. Als er nu iemand verzuipt staan er 300 man te kijken... met een iPhone in hun klauwen maar niemand die helpt.... want hun kleren zouden eens nat moeten worden en "mijn probleem toch niet". Overigens, wel aangifte doen als iemand ergens iets verkeerds roepts, en de kindertelefoon bellen als je vader goffer zegt...

racefiets schreef: 13 sep 2019, 14:46Zo maak je de mensen ook bang voor iets wat niet gevaarlijk is.
Wie maakt wie nu bang??

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ssenwapen/

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... jn-dienst/
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten