Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mirko
Infopolitie Gast

Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

Ongelezen bericht door Mirko »

Hoi!
Vandaag reed ik stomweg door een rood licht! Stom stom, het was een afslag naar rechts en 1 naar links. Omdat ik aan het bellen was (carkit) had ik pas naderhand in de gaten dat ik op het verkeerde stoplicht had gelet. Beide staan namelijk rechts op de hoek, ik had ook de agenten al zien rijden achter me in een opvallende auto.

Dus “stop politie” waarna ik pas mijn vermoeden kon bevestigen dat ik echt zo dom was geweest om op het verkeerde stoplicht te rijden.
Nu werd ik staande gehouden en werd mij gevraagd of ik wist waarom: na even denken zei ik natuurlijk dat ik wist waarom.. echt ontzettend dom en een oprechte fout. Mijn rijbewijs werd gecontroleerd ( gescand denk ik?) waarna ik mijn weg mocht vervolgen. Nu is mij niet verteld dat ik een boete krijg( ook geen afschrift maar dat doet de politie ook niet meer?) eindelijk is er alleen maar dat het niet handig was dat ik mijn kop er niet bij had. Ook is mij niet verteld dat ik een waarschuwing kreeg oid. Nu is mijn vraag: krijg ik nu een boete? ( terechte boete uiteraard maar wel zonde) of ben ik enorm gematst ( nog nooit een bekeuring gehad)?
Moet er gemeld worden op dat moment dat ik een boete krijg of is het staande houden , rijbewijs scannen en een fijne dag wensen al voldoende? Wat is dus het minimum aan informatie die mij gegeven moet worden bij een staandehouding?

Het gaat dus niet om terecht of niet, dat staat buiten kijf.( spel je dat zo? Wat een raar woord eigenlijk)

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het ‘door rood rijden’ valt onder de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, populair de Wet Mulder genoemd.
In de wet Mulder zelf worden er eigenlijk geen eisen gesteld omtrent het mededelen van het opleggen van een sanctie ed.

Echter, in art 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is bepaald dat men het recht heeft om te weten waarvan men wordt verdacht en ook recht heeft op juridische bijstand alsmede de cautie. Eea mede uitgewerkt in de Algemene Wet Bestuursrecht.

Art 6 van het EVRM geeft oa navolgend aan:

Wetstekst

3 Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
b. te beschikken over de tijd en faciliteiten die nodig zijn voor de voorbereiding van zijn verdediging;
c. zich zelf te verdedigen of daarbij de bijstand te hebben van een raadsman naar eigen keuze of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan, indien de belangen van een behoorlijke rechtspleging dit eisen;
d. de getuigen à charge te ondervragen of te doen ondervragen en het oproepen en de ondervraging van getuigen à décharge te doen geschieden onder dezelfde voorwaarden als het geval is met de getuigen à charge;
e. zich kosteloos te doen bijstaan door een tolk, indien hij de taal die ter terechtzitting wordt gebezigd niet verstaat of niet spreekt.
Samengevat:
* U is medegedeeld over welk strafbaar feit het gaat,
* u bent daarover gehoord (met een cautie als het goed is en de mogelijkheid tot rechtsbijstand)

Is dit laatste niet het geval dan kunt u hier een heel feest van maken, maar dat doet niets af aan het strafbare feit, hoogstens mag uw verklaring dan niet verder worden gebruikt.
Ook is het geen vereiste meer dat u een schriftelijke bevestiging (bon) op straat krijgt uitgereikt.

Samengevat:
Het is slordig dat er twijfel bij u is of u wel of niet een bon krijgt, een goed argument om het eea kwijtgescholden te krijgen lees ik niet..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Mirko
Infopolitie Gast

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door Mirko »

Mijn vraag is niet of de boete wordt kwijt gescholden hoor. Als het zo is dan is het zo. Eigen schuld en gewoon niet zeuren.

Ik ben uiteraard best onder de indruk van het feit dat ik even aan de kant ben gezet en de agenten waren eigenlijk alweer weg voor ik het wist.
Het geheel heeft nog geen 2 minuten geduurd.
Ik heb echter alleen gehoord weet u waarvoor we u aan de kant zetten met daarna mijn uitleg. Daarna is me gevraagd om mijn rijbewijs en verder kon ik gaan. Er is nergens gezegd “ daar krijgt u een bekeuring voor” niets in die richting.
Ik heb dus werkelijk geen idee, en dat is niet omdat ik niet of slecht geluisterd heb.

Als ik dat wil weten, is dan de enige oplossing afwachten? Dat zou toch best raar zijn.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door DiNozzo »

U kunt binnen enkele dagen via www.cjib.nl zien of er een bekeuring is uitgeschreven. De acceptgiro volgt dan enkele dagen later.

Als ik uw verhaal lees lijkt het alsof een waarschuwing was maar zeker weten doen we hier niet.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Berichten: 31
Lid sinds: 04 jun 2019, 10:53
Geslacht:
Contact:

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door fietspomp »

Aan de andere kant is roodlicht een Helmgras-feit, in principe moet daar geverbaliseerd worden.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door Botje »

Helmgras is in 2016 al aangepast. Ik ben nog geen nieuwe afkorting tegengekomen maar de aandacht ligt sinds 2016 vooral bij veelplegers in het verkeer, afleiding in het verkeer, rood licht, alcohol en snelheid.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Volgens het OM zouden de punten die Botje aandraagt inderdaad de ‘aandachtspunten’ moeten zijn. De helm en de gordel zijn vervallen als aandachtspunt.

Prima, maar ik denk niet dat dit voor de diender op straat veel uitmaakt; die bekeurt wat hij ziet en de moeite waard vindt..

We dwalen af..sorry..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

Ongelezen bericht door Botje »

On topic dan, als er inderdaad op deze wijze bekeurd is dan is dat slordig en zeker niet mijn manier van bekeuren. Je kunt er alleen niets mee want de overtreding is gepleegd en de verklaring (met een eventuele cautie en overleg met een raadsman) is niet nodig voor de bewezenverklaring.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Staandehouding

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Botje schreef: 04 sep 2019, 10:32 Helmgras is in 2016 al aangepast. Ik ben nog geen nieuwe afkorting tegengekomen maar de aandacht ligt sinds 2016 vooral bij veelplegers in het verkeer, afleiding in het verkeer, rood licht, alcohol en snelheid.
De afkorting die je tegenwoordig hoort is dan ook VARAS. :wink:
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

heren collega's...
Een helmgras feit...??

We zitten in het gastendeel he?
We doen hier niet aan afkortingen, dus een uitleg zou handig zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16657
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Staandehouding (wel of geen bekeuring?)

Ongelezen bericht door Frans »

Helmgras was de afkorting die werd gebruikt voor een specifiek taakveld van vooral VHT (Verkeers HandhavingsTeam) en richtte zich vooral op de feiten: rijden zonder HELM, Gordel dragen, rijden door Rood licht, Afstand houden (bumperkleven dus), en tot slot Snelheid(sovertredingen).

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten