Invalidevoertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Attic
Infopolitie Gast

Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door Attic »

Hoi,

Ik sta op het punt een invalidevoertuig aan te schaffen, maar het is nogal een bijzondere. Ik ben daarom op zoek naar wat de verplichtingen precies zijn.

Het betreft een Arola frame, waar naar mijn weten geen kenteken op hoeft. Nu wordt dat frame aangedreven door de betere helft van een Gilera Citta (snorfiets), waardoor het meer weg heeft van een snorfiets met een zijspan. Momenteel is het voertuig verzekerd middels een invalidevoertuigverzekering, op het Arola-frame, met een verzekeringsplaatje. Is dit voldoende?
De huidige eigenaar is blijkbaar vaak staande gehouden, maar heeft er naar eigen zeggen nooit problemen mee gehad. Hoe zou u dit beoordelen?

Hartelijk dank voor de medewerking!
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door KaaDee »

De politie gaat niet over de goedkeuring van voertuigen op de openbare weg. U kunt uw vraag het beste voorleggen aan de RDW.

Maar in het algemeen: Als u kiest voor een niet-standaard voertuig, kunt u inderdaad regelmatige controles verwachten ;)
Oost-Nederland | GLM
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door Yizu »

KaaDee schreef: 18 aug 2019, 22:37Maar in het algemeen: Als u kiest voor een niet-standaard voertuig, kunt u inderdaad regelmatige controles verwachten ;)
Maar je kan toch ook redeneren de de betreffende politieagent op de hoogte dient te zijn of het voertuig rechtmatig te weg op mag of niet?
De redenatie 'het niet standaard is dus laten we het maar staande houden' is volgens mij niet een juiste.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door KaaDee »

Yizu schreef: 19 aug 2019, 17:03 Maar je kan toch ook redeneren de de betreffende politieagent op de hoogte dient te zijn of het voertuig rechtmatig te weg op mag of niet?
De redenatie 'het niet standaard is dus laten we het maar staande houden' is volgens mij niet een juiste.
De laatste jaren is er een wildgroei ontstaan van soorten, merken, categorieën en variaties van alle denkbare voertuigen die op de weg mogen. En wat in de ene gemeente is toegestaan, kan 100 meter verderop ineens weer verboden zijn.

Het is zelfs voor materiedeskundigen bijna onmogelijk geworden om overal van op de hoogte te blijven. En dan hebben we het niet eens over collega's in de noodhulp die toevallig een vreemd voertuig voor zich zien rijden.

Dus, zorg dat je als bestuurder de zaakjes op orde hebt, dan duurt een eventuele controle niet langer dan nodig 🙂
Oost-Nederland | GLM
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door Pim »

Aan TS:
Mijn volgende vraag staat los van wat het technisch voor een voertuig is of straks blijkt te zijn...

Maar heeft u bij het aan gaan van de verzekering medegedeeld dat het een samenraapsel is van wat ooit een gehandicaptenvoertuig was (frame), een snorfiets (motorblokje) en dat het ding meer weg heeft van een snorfiets met zijspan?

Is het ding, want in mijn ogen heeft het niets meer met een gehandicaptenvoertuig te maken, door de RDW gekeurd. Ooit, sinds de aanpassingen?

Want laten we eerlijk zijn....
Als ik er straks een fietsbel op schroef, is het dan ineens een fiets?
Of als ik er een luchthoorn van een vrachtwagen op schroef, een vrachtwagen?
Dus als u een gehandicaptenvoertuig stript tot een frame, en dat aan een snorfiets schroeft is het dan nog een gehandicaptenvoertuig of een snorfiets?

Ik snap, in tegenstelling tot u, heel goed dat agenten het voertuig aan een nadere inspectie onderwerpen.

En 10x gecontroleerd zonder gevolgen biedt geen garantie dat u bij d e 11e controle een WOK-signaal op uw kenteken krijgt. En u lopend verder moet. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, ook bij de politie niet.

Aanpassingen zoals een motor/aandrijving vervangen door een niet identiek exemplaar horen gevolgd te worden door een keuring van de RDW. Zeker als u spreekt over een snorfiets met zijspan. Want waarom noemt u het de ene keer en snorfiets met zijspan en de andere keer een invalidevoertuig. Natuurlijk weet ik dat antwoord wel....

En vwb mijn openingsvraag:
Sta niet raar te kijken als de verzekering maandenlang premie van u incasseert, en als het onverhoopt op uitkeren aankomt men dan pas kritisch onderzoek doet.
En vervolgens alles wat zij moeten uitbetalen aan derden direct op u gaat verhalen omdat u geen eerlijke voorstelling van zake heeft gegeven door te doen alsof het een gehandicaptenvoertuig was en door niet RDW gekeurd te zijn en het ding niet meer aan enige typegoedkeuring voldoet.
Gebruikersavatar
Attic
Infopolitie Gast

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door Attic »

Pim,

Het apparaat is (nog) niet van mij hè, niet zo boos doen. Ik vraag hier juist om opheldering omdat ik het volgens de regels wil doen en op zoek ben naar mijn verplichtingen. Ik weet ook niet precies waar u het vandaan haalt dat ik controles niet snap, maar soit. Ik geloof dat ik bij het RDW moet zijn, bedankt.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik lees toch echt geen boze Pim, maar een Pim met een aantal vragen en opmerkingen.
Gebruikersavatar
Attic
Infopolitie Gast

Re: Invalidevoertuig

Ongelezen bericht door Attic »

Ik vond zijn bericht een nogal verwijtende toon hebben, maar goed. Omdat het ding niet van mij is, heb ik ook niets besproken met een verzekeringsmaatschappij of iets laten keuren bij het RDW. Iedereen bedankt voor de input (ook Pim).
Gesloten