Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Daimler
Infopolitie Gast

Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

Ongelezen bericht door Daimler »

Hallo,

Ik heb vooraf wat rondgestruind op het forum, maar mijn situatie is door de sluitingstijden anders dan wat eerder ter sprake is gekomen.

Situatie
Ik woon in het centrum van een gemeente waar geen parkeergeld wordt geïnd. De parkeerplaatsen in mijn buurt zijn schaars en staan overdag vol met winkelend publiek. Om voor mijn eigen voordeur geen rondjes te hoeven rijden parkeer ik mijn auto al ruim een jaar in de parkeergarage van een naastgelegen supermarkt. Hier zijn altijd 50+ vrije parkeerplaatsen beschikbaar. Dit parkeerterrein is overdag van 8 tot 21 uur vrij toegankelijk, hierna gaan de rolluiken dicht en is toegang volstrekt onmogelijk. Er staan twee borden op het terrein: ''Privé parkeerterrein parkeren op eigen risico'' en ''Verboden toegang voor onbevoegden volgens art. 461 Wetboek v. Strafrecht''. Voor gebruik van de parkeergarage staan verder geen huisregels opgesteld.

Nu heb ik vorige maand een briefje op de ruit gekregen met de opdrukt dat ik voortaan elders mocht gaan parkeren. Omdat er helemaal geen afzender op het briefje stond weet ik niet goed wat ik ervan moet vinden.

Vraag
Nu heb ik begrepen dat een parkeergarage zonder toegangssysteem als openbare weg beschouwd moet worden. Nu sluit de toegang tot de parkeergarage zich echter om 21:00. Sta ik nog in mijn recht om na sluitingstijd mijn auto geparkeerd te hebben staan op dit terrein? Of zal ik mij voortaan weer moeten mengen tussen de klanten van de supermarkt die geen zin hebben de parkeergarage te benutten? Alvast bedankt!
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

Ongelezen bericht door Mitch »

Als de parkeerplaats van de supermarkt is, waarom stel je dan je vraag niet aan de manager of beheerder daar?

En check dit topic ook eens of het gaat om openbare weg:
viewtopic.php?t=37356
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

Ongelezen bericht door taxikemperman »

U weet dat dit een privégarage is van de supermarkt en bedoeld is voor de klanten.
Ongeacht of de klanten hier van gebruik maken of niet, het is niet uw parkeergarage of een plek welke u gehuurd heeft.
Dus als u niet bezig bent met boodschappen doen, dan gebruikt u dus de garage niet.
Niet zo zeer een kwestie van regels, maar van fatsoen
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind ’t wel een grappige casus:
‘Verboden toegang voor onbevoegden’.. Ja, maar wat is dan de kring van wel bevoegde personen? Als nergens een bord staat met ‘uitsluitend voor bezoekers winkelcentrum’ oid, kan je hier niet zoveel mee..

Het parkeren in de parkeergarage tijdens openingstijden lijkt mij echter geen enkel probleem. Een ‘voor het openbaar verkeer openstaande weg’ mag door iedereen en onbeperkt gebruikt worden.

Alleen nu de casus als, volgens een vast schema, de hekken sluiten. Dan betreft het geen ‘openbare weg’ meer en heeft u niet standaard meer het recht om daar te staan.. Ik kan me voorstellen dat men uw voertuig daar ’s nachts niet wil hebben en ik durf een bepaalde vorm van dwang (wegslepen ed) te verdedigen. In mijn ogen heeft u niet het recht om ’s nachts in de parkeergarage te staan. U heeft tenslotte ook niet het recht om ’s nachts in de Ikea te bivakkeren als die om 1800 uur sluit..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto parkeren in s'nachts afgesloten parkeergarage

Ongelezen bericht door Pim »

Nu heb ik vorige maand een briefje op de ruit gekregen met de opdrukt dat ik voortaan elders mocht gaan parkeren.
Uiterlijk nu weet u dat u onbevoegd bent.
Maar dat wist u allang.

U wilt het alleen niet snappen.

Als ik uw auto had laten wegslepen had ik u ook niks meer verteld waar u uw auto kunt terugvinden. Want die plicht staat ook nergens in de huisregels. Want die waren er niet, zoals u heeft uitgevonden.


Kom op zeg. Dus omdat het zonde is dat die garage leeg staat meent u daar rechten aan te kunnen ontlenen?
Of u meent "wisselgeld" te goed te hebben omdat overdag klanten van die supermarkt op 'uw' plek op de openbare weg staan?
Gesloten