AUTO IN BESLAG GENOMEN

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Mercedes2020
Infopolitie Gast

AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mercedes2020 »

Geachte heer/mevrouw,
Omdat ik niet bekend ben in dit straatje, maar wel duidelijkheid wil, richt ik mij tot u.
Ik ben 19 jaar, rijd een nieuwe mercedes a 200 en wordt al sinds februari 2018 etnisch geprofileerd door de politie in mijn woongebied. Ik ben tot op heden nu al 40 keer onterecht staandegehouden met een paar hoogtepunten:
2018 klemgereden door drie politiebusjes ivm negeren stopteken, die niet genegeerd was. Dat heeft de politie ook gelukkig netjes toegegeven.
2019 stelsematig met een undercover auto volgen van en naar school om mij te betrappen op een overtreding.
En als laatste, de reden waarom ik mij tot u wend, 6 juli 2019 kwam ik om 02:00 terug van het oppassen, ben ik naar huis gereden, werd ik opgejaard (stelselmatig gas geven, bumperkleven en gas loslaten) door een opvallende politiewagen. Ik heb toen, begrijp mij niet verkeerd, helemaal fout, 90 km binnen de bebouwde kom gereden omdat ik er klaar mee was en snel mijn bed in wilde. Ze hebben mij gelaserd. Auto is direct in beslag genomen, rijbewijs niet. Mijn vraag aan u is; is dit logisch? Als ik de wet bekijk is het logisch als er bij 100% overschrijding en bij gevaar of hinder op de weg een auto in beslag wordt genomen, maar dit was, in mijn ogen, totaal niet het geval, ook omdat het 02:00 snacht’s was. Ik ben erg benieuwd naar uw mening.
Handig om te weten dat ik geadopteerd ben, dus een kleurtje heb, ik in een witte buurt woon en mijn ouders nog nooit staande zijn gehouden.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Hilde »

Eerst een reactie op het etnisch profileren:
Ik wil je meegeven dat iedere 19 jarige in een nieuwe auto de aandacht trekt.
Of je nou een donkere 19 jarige bent in een Mercedes of een blanke 19 jarige in een Alfa.

Een 19 jarige in een nieuwe auto is nou eenmaal een uitzondering.

(En dat is uit privé ervaring.. met een heel blonde zoon in een nieuwe auto)

Dat uitgelegd kunnen de collega's antwoord geven op de daadwerkelijke vraag: het in beslag nemen van de auto.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mitch »

Als je auto in beslag is genomen weet je ook de reden daarvan. Is hij in beslag genomen puur door de te hoge snelheid?

Voor gevaar is het tijdstip trouwens totaal niet relevant. Je huidskleur ook niet want die is om 02 uur toch niet zichtbaar...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Pim »

Zoals gezegd: bij inbeslagname wordt aan u direct de grond van inbeslagname medegedeeld.

En, met alle respect, maar als de auto op 6 juli 2019 inbeslaggenomen is dan is dit ruim 4 weken geleden.
Dan had hierover allang een beslissing bekend bij u moeten zijn.

Na inbeslagname door een politieagent meldt hij dit bij een officier van justitie en deze beslist of de auto terecht inbeslaggenomen is.
De objectiviteit is hiermee extra geborgd.

Bij onterechte beslissing van de agent beveelt een officier de teruggave waarop u direct hierover ingelicht wordt.
U had de auto dan al terug gehad.
Ook bij een terechte inbeslagname had al iets vernomen over het verdere verloop.

Wat ontbreekt er in dit verhaal?
Binnen de bebouwde kom hoeft niet overal 50 km/uur te gelden.
Dus 90 km/uur kan nog steeds leiden tot 50 km/uur overschrijding.

Maar dan nog had u al iets moeten vernemen van de afloop.
Gebruikersavatar
Mercedes2020
Infopolitie Gast

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mercedes2020 »

Beste,

Sorry, mijn verhaal is niet duidelijk genoeg.
Februari 2018 heb ik een oude golf van mijn ouders gekregen. Toen begon het gezeur. Dus het ligt zeker niet aan de mercedes. In de auto van mijn ouders wordt ik ook staande gehouden.
In november 2018 heb ik de mercedes gekregen, en toen werd het alleen maar erger.
Maar om terug te komen op 6 juli, ik heb nu 2 voorlopige punten op mijn rijbewijs. Maar de eerste zaak moet nog behandeld worden. Het tweede punt, 6 juli natuurlijk ook.
De auto staat op mijn naam, niemand anders dan ik rijd erin. Dus de politie weet weldegelijk dat ik altijd de bestuurster ben.

Volgens mij is het disproportioneel om een boete van max 500 euro te laten vergelden voor een auto van 37.000 euro. Lijkt mij een beetje veel.

De officier heeft besloten dat het beslag gehandhaafd blijft, maar ik heb reeds ook nog geen strafbeschikking of uitnodiging gekregen.

Graag verneem ik van u
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Hilde »

Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 10:24 Februari 2018 heb ik een oude golf van mijn ouders gekregen. Toen begon het gezeur. Dus het ligt zeker niet aan de mercedes. In de auto van mijn ouders wordt ik ook staande gehouden.
In november 2018 heb ik de mercedes gekregen, en toen werd het alleen maar erger.
Wat ik al aangaf.. de auto doet niet ter zake, het is het feit dat een 19 jarige in een nieuwe auto rijdt.
En dat kan ook de reden zijn van het staande houden in een oude auto, een 19 jarige in een oude golf (die vermoedelijk geen 500 euro waard was, je kreeg erna een nieuwe Mercedes....) kan ook gewoon gecontroleerd worden.

Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 10:24 Beste,
Maar om terug te komen op 6 juli, ik heb nu 2 voorlopige punten op mijn rijbewijs. Maar de eerste zaak moet nog behandeld worden. Het tweede punt, 6 juli natuurlijk ook.
2 zaken.
2 punten nu op je rijbewijs.

Je trekt dus niet de aandacht door de auto, maar door je rijgedrag.
Je krijgt die punten niet zomaar.

Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 10:24 De auto staat op mijn naam, niemand anders dan ik rijd erin. Dus de politie weet weldegelijk dat ik altijd de bestuurster ben.
Dat de auto op jouw naam staat zegt niets over wie hem bestuurt.
Dat jij er alleen in rijdt weet jij, dat weet de politie niet.
Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 10:24 Volgens mij is het disproportioneel om een boete van max 500 euro te laten vergelden voor een auto van 37.000 euro. Lijkt mij een beetje veel.

De officier heeft besloten dat het beslag gehandhaafd blijft, maar ik heb reeds ook nog geen strafbeschikking of uitnodiging gekregen.
Hier heb je een punt.
Maar omdat de eerste zaak nog niet behandeld is, is daar dus ook nog geen boete van bekend, dus is het waarschijnlijk geen beslag om het boetebedrag te innen.
Wat is de reden van de officier om het beslag te handhaven?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Mercedes2020
Infopolitie Gast

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mercedes2020 »

Beste Hilde,

De boete van het eerste strafpunt is al netjes betaald. De boete van dit strafbare feit is nog niet binnen. Maar voor het eerste strafpunt zijn mijn ouders in hoger beroep gegaan.

Reden van ovj was hoog risico op recidive. Wat ik raar vindt, want mijn rijbewijs heb ik wel nog en de politie weet dat hier thuis nog drie auto’s staan waarin ik mag rijden.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door KaaDee »

Even een hele simpele vraag, waar u uiteraard geen antwoord op hoeft te geven: Kan het zijn dat u in het verleden aandacht van de politie heeft gevraagd? Opvallend rijgedrag of betrokkenheid bij misdrijven kan nog wel eens extra aandacht opleveren...
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Hilde »

Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 11:11 Beste Hilde,

De boete van het eerste strafpunt is al netjes betaald. De boete van dit strafbare feit is nog niet binnen. Maar voor het eerste strafpunt zijn mijn ouders in hoger beroep gegaan.

Reden van ovj was hoog risico op recidive. Wat ik raar vindt, want mijn rijbewijs heb ik wel nog en de politie weet dat hier thuis nog drie auto’s staan waarin ik mag rijden.
Dus de auto is niet in beslag genomen voor de boete.

Ik vind het recidivegevaar niet raar want als je op je 19e al 2x een punt weet te halen ben je al een recidivist. Het risico op een derde keer is dan hoog aanwezig.

Dat je je rijbewijs nog hebt is niet raar, voor het invorderen van een rijbewijs gelden andere normen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Hilde »

KaaDee schreef: 08 aug 2019, 11:17 Even een hele simpele vraag, waar u uiteraard geen antwoord op hoeft te geven: Kan het zijn dat u in het verleden aandacht van de politie heeft gevraagd? Opvallend rijgedrag of betrokkenheid bij misdrijven kan nog wel eens extra aandacht opleveren...
Daar had ze al antwoord op gegeven.
Dit is haar tweede zaak... :wink:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Mercedes 2020
Infopolitie Gast

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mercedes 2020 »

KaaDee schreef: 08 aug 2019, 11:17 Even een hele simpele vraag, waar u uiteraard geen antwoord op hoeft te geven: Kan het zijn dat u in het verleden aandacht van de politie heeft gevraagd? Opvallend rijgedrag of betrokkenheid bij misdrijven kan nog wel eens extra aandacht opleveren...
Alleen 4 boetes op mijn naam.
1 x niet stoppen stopbord -> hoger beroep
1 x 11 km overschrijding -> hoger beroep
1 x snelheidsovertreding + 30 km en bumperkleven
1 x snelheidsoverteding + 30 km (6 juli)
Gebruikersavatar
Mercedes2020
Infopolitie Gast

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mercedes2020 »

Hilde schreef: 08 aug 2019, 11:30
Mercedes2020 schreef: 08 aug 2019, 11:11 Beste Hilde,

De boete van het eerste strafpunt is al netjes betaald. De boete van dit strafbare feit is nog niet binnen. Maar voor het eerste strafpunt zijn mijn ouders in hoger beroep gegaan.

Reden van ovj was hoog risico op recidive. Wat ik raar vindt, want mijn rijbewijs heb ik wel nog en de politie weet dat hier thuis nog drie auto’s staan waarin ik mag rijden.
Dus de auto is niet in beslag genomen voor de boete.

Ik vind het recidivegevaar niet raar want als je op je 19e al 2x een punt weet te halen ben je al een recidivist. Het risico op een derde keer is dan hoog aanwezig.

Dat je je rijbewijs nog hebt is niet raar, voor het invorderen van een rijbewijs gelden andere normen.
Beste Hilde,

Maar het kans op hoog recidive staat los van het feit van de auto. Als er daadwerkelijk een hoge kans is, wordt dat probleem niet verholpen om de auto verbeurd te laten verklaren.

Dat bedoelde ik ook met het innemen van het rijbewijs.

Voor de rest laat onverlet dat er te hard is gereden, maar nogmaals, de reden waarom een auto verbeurd verklaart kan worden is om iemand in zijn vermogen te treffen. En voor dit strafbare feit, max 500 euro geldboete, vindt ik dat disproportioneel.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat laatste moet u dan ook bij de rechter aankaarten en niet bij de politie.
U kunt tegen het in beslag houden van uw auto beklag doen bij de rechtbank.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Pim »

19 jaar en al 4 boetes... zegt toch wel wat.

Waarvan 3x snelheidsovertredingen.
Waarvan 2 hele forse van +30km/uur.
En dan ook de schuld bij een ander plaatsen (opgejaagd worden en vanwege etnisch profileren).

En kom niet met hoger beroep geneuzel of kwijtschelding.
Feit blijft dat men je 4 keer in pak weg 1 jaar rijbewijsbezit heeft bekeurd.
En dat zal vast niet telkens dezelfde agent zijn geweest. En ook verdeeld over twee verschillende voertuigen.
Ik zie wel recidivegevaar.

Ik persoonlijk ben afgezien van snelheidsboete op de snelweg (geautomatiseerde trajectcontrole) nog nooit bekeurd.
En al helemaal niet staande gehouden door een agent.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: AUTO IN BESLAG GENOMEN

Ongelezen bericht door Mitch »

@TS regelen je ouders al je zaakjes (ook mbt het hoger beroep)?
Gesloten