verduistering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ijpma
Infopolitie Gast

verduistering

Ongelezen bericht door ijpma »

Geachte heer/mevr
Afgelopen half jaar heb k een goede kennis geholpen met het verbouwen van de badkamer, onlangs was diegene het klussen zat en zou mij mijn gereedschap weer terug brengen,
Is langs geweest maar vergeten gereeedschap af te geven, op mijn vraag later via de whatsapp om bepaald gereedschap alsnog te brengen voor de vakantie, kreeg ik te horen.
ik heb kosten gemaakt en daarom al je gereedschap verkocht, het betreft voor meer dan 1000 euro professioneel gereedschap, ben aan de deur geweest, wordt niet open gedaan, op messenger en whatsapp wordt niet gereageerd , ik ben op het bureau geweest om aangifte te doen van verduistering, volgens diegene die me te woord stond kon dit niet omdat ik niet aan kon tonen wat mijn gereedschap was zodat zij het ook niet konden herkennen.
mij werd verzocht en factuur te sturen, dit heb ik gedaan en de wijkagent zou er langs om eventueel te bemiddelen
nu heb ik alle correspondentie waarin gereedschap bij naam wordt genoemd en ook door die partij welke aangeeft het te hebben verkocht, tja dan is er ook niets meer dan de verklaringen.
persoonlijk vindt ik de verklaringen aannemelijk genoeg om er van uit te gaan dat verduistering bewezen is.
ik ben gewoon particulier, geen bedrijf en hielp die persoon vaker uit de brandt door me hulp te geven wanneer die gevraagd werd.
veel van het gereedschap mocht ik lenen van mijn buurman die een installatie bedrijf heeft, ik zit nu met een dubbele strop, mijn gereedschap kwijt n naar hem toe zorgen voor nieuw gereedschap.
wat kan ik nu nog doen, ?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: verduistering

Ongelezen bericht door maestro »

U heeft altijd het recht om aangifte te doen. Of er ook daadwerkelijk wat mee gebeurt is een andere zaak. Dergelijke geschillen worden veelal via het civiel recht afgedaan. Belangrijk is wat u nu precies kunt bewijzen. Heeft u getuigen of zwart op wit dat degene die het gereedschap van u geleend heeft en verkocht heeft, dan heeft u een sterke zaak. U zou het met een advocaat kunnen bespreken. Maar bedenk daarbij wel dat van een kale kip niet valt te plukken en een juridische procedure veel tijd en geld kan kosten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Berichten: 31
Lid sinds: 04 jun 2019, 10:53
Geslacht:
Contact:

Re: verduistering

Ongelezen bericht door fietspomp »

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Misschien die even bellen.
Gebruikersavatar
ijpma
Infopolitie Gast

Re: verduistering

Ongelezen bericht door ijpma »

Dank voor de reactie's
Als aanvulling hier op.
ik heb alles zwart op wit en een rechtsbijstand verzekering heb ik niet,
wat ik nu begrijp is aangifte kan wel, geen garantie of men er iets mee doet. of is het zo dat er geen garantie is dat het voor de rechter komt?
civiel e procedure starten heb ik dan de aangifte ook nodig ?
wel heeft deze kip veren
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: verduistering

Ongelezen bericht door maestro »

In de eerste plaats zal de politie er een zaak in moeten zien en er tijd en geld in willen steken. Vervolgens zal het openbaar ministerie het zelfde moeten doen.

Voor een civiele zaak heeft u geen aangifte nodig. Een advocaat kan handig zijn, maar aangezien dit een eenvoudige kantonrecht zaak is hoeft dat niet.
Bedenk wel dat procedures geld kosten en u geen garantie heeft dat u de zaak ook wint, geheel of gedeeltelijk. Informeer u dus goed over de kosten en beoordeel dan of het risico het waard is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: verduistering

Ongelezen bericht door Hilde »

ijpma schreef: 06 aug 2019, 12:58 Dank voor de reactie's
Als aanvulling hier op.
ik heb alles zwart op wit en een rechtsbijstand verzekering heb ik niet,
wat ik nu begrijp is aangifte kan wel, geen garantie of men er iets mee doet. of is het zo dat er geen garantie is dat het voor de rechter komt?
civiel e procedure starten heb ik dan de aangifte ook nodig ?
wel heeft deze kip veren
Het is een kwestie van prioriteiten.
Is de zaak belangrijk genoeg om capaciteit in te steken. Triest dat het tegenwoordig zo moet gaan maar dat is nou eenmaal de realiteit bij te weinig capaciteit in de opsporing en bij de rechtbanken en teveel criminaliteit.

Als het u gaat om het geld begin dan een civiele zaak tegen hem.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
ijpma
Infopolitie Gast

Re: verduistering

Ongelezen bericht door ijpma »

Ik weet voldoende,
mijn dank hiervoor, zal overleg plegen met mijn advocaat.
tis verstand tegen emotie.
topic mag gesloten worden.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: verduistering

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb wel nog een vraag:
Als u al een advocaat heeft, waarom heeft hij of zij u deze informatie niet gegeven?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
ijpma
Infopolitie Gast

Re: verduistering

Ongelezen bericht door ijpma »

Ook al heb ik een advocaat,(kost al genoeg :wink: ) mijn idee was , ik doe aangifte, lever de bewijzen in en justitie handelt het af.
Dat was mijn zienswijze, zou dit niet zo werken was mijn achterliggende gedachte : moet ik een aangifte nodig hebben om er een civiele procedure te starten?
Ja idd het is jammer dat vervolging van prioriteit en capaciteit afhangt tegenwoordig, frustrerend voor de burger en uitvoerend orgaan.
Maar oke, daar hebben het maar mee te doen. hopend op betere tijden, bedankt voor je meedenken.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: verduistering

Ongelezen bericht door Pim »

Wat jammer is dat mensen zonder duidelijke afspraken spullen lenen of achterlaten.
Doe het niet. Het is 2019. De mentaliteit is veranderd.
Mijn ouders zeiden vroeger altijd al: wat je leent ben je kwijt, ga daar vanuit dan kan het alleen maar meevallen.
Zie recent topic over een geleend t-shirt. De politie is er niet om jouw spullen terug te halen.
Dat gezegd hebbende...

Strafrecht is tussen de overheid en een verdachte.
Civiel recht is tussen twee burgers.

Strafrecht (aangifte doen) leidt tot een straf (indien het tot een veroordeling komt). Meer niet.
Civiel recht (onderling/advocaat/deurwaarders) is de weg naar je spullen (of een vergoeding voor je verdwenen spullen). Meer niet.

Een aangifte uit strafrecht is niet van enige invloed op het traject van civiel recht.
Hooguit van negatieve invloed omdat de andere partij boos wordt vanwege de gedane aangifte.
In civiel kan een aangifte kan wel ter sprake gebracht worden maar dat is meer om te dreigen/bang te maken.
Omgekeerd: In strafrecht wordt niet zelden door een rechter gezegd: dat zoeken jullie onderling maar met elkaar uit.

Als iedereen zijn aangifte achterwege zou laten waarmee hij een weg in civiel probeert te voorkomen zou dat een hoop schelen.
Gesloten