Waarom rijd de Politie en Brandweer behalve de Ambulances s'nachts met optische signalen en geluidsignalen over de weg terwijl er geen ander verkeer op dat moment aanwezig zijn op de weg ?? Dan heb ik over de tijd tussen 02.00 en 04.00 uur s'nachts, en juist de Ambulances die wel rekening houd met slapende mensen in de wijk..??
Als ik een berichtje stuurt naar de Brandweer reageren ze niet in de media maar wel het gebruik van de geluidsignalen die laten zij dan ook uit helaas niet al te lang want na een paar dagen gaat het weer voluit die geluidsignalen...…
Optische en geluidsignalen
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14386
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
- Contact:
Re: Optische en geluidsignalen
Ze hebben 100% gelijk en het is ook heel logisch; als er een fietser (zonder licht) oversteekt (of een stomdronken voetganger), dan scheelt het een hoop in de aansprakelijkheid als je alle ‘toeters en bellen’ aan hebt staan..
Daarnaast is dwingend voorgeschreven dat de ’toeters en bellen’ tijdens de hele rit worden gevoerd, zonder uitzondering..
Dat is het korte antwoord..
Daarnaast is dwingend voorgeschreven dat de ’toeters en bellen’ tijdens de hele rit worden gevoerd, zonder uitzondering..
Dat is het korte antwoord..
'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'
- DiNozzo
- OnTroerend goed
- Berichten: 3704
- Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
- Geslacht:
- Leeftijd: 36
- Contact:
Re: Optische en geluidsignalen
Het is heel simpel. Daarvoor moet u niet bij de brandweer zijn maar bij de wetgever. Alleen met optische en geluidssignalen ben je een voorrangsvoertuig. De politie heeft nog zijn algehele ontheffing voor het RVV waardoor zij een heleboel overtredingen mogen plegen zonder geluidssignalen te voeren. Bij de ambulance en bij de brandweer is dat niet toegestaan en mogen ze niet te hard rijden, geen roodlicht negeren etc.. Krijgt een chauffeur een aanrijding terwijl hij alleen met blauw zwaailicht rijdt dan zal hij of zij daar heel veel narigheid om krijgen.
Naar mijn idee is het juist de politie die het meest zonder geluidssignalen rijdt, gevolgd door de ambulancedienst. Bij de brandweer rijdt men veel vaker met geluid er bij. Om bovenstaande reden.
Naar mijn idee is het juist de politie die het meest zonder geluidssignalen rijdt, gevolgd door de ambulancedienst. Bij de brandweer rijdt men veel vaker met geluid er bij. Om bovenstaande reden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- Dusty
- Deskundige
- Berichten: 2125
- Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
- Locatie: Achterhoek
- Geslacht:
- Contact:
Re: Optische en geluidsignalen
Er kúnnen meerdere redenen voor zijn.....
Zo zijn er situaties waarbij men er bewust voor kiest om met een politie-auto (een deel van de spoedrit....) alleen met zwaailichten te rijden; denk daarbij aan een inbraakalarm waarbij mogelijk inbrekers op de uitkijk staan.
Daarnaast zijn er genoeg zaken in de jurisprudentie te vinden waarbij een bestuurder van een voorrangsvoertuig de fout in ging door zélf de keuze te maken om geen zwaailichten/sirene te gebruiken.
Dat liep niet altijd goed af en zo kan het dus gebeuren dat deze bestuurders zich moesten verantwoorden voor de rechtbank en in een aantal gevallen zelfs het rijbewijs enige tijd kwijt waren.
Dus dat kán ook nog gebeuren.........
Zo zijn er situaties waarbij men er bewust voor kiest om met een politie-auto (een deel van de spoedrit....) alleen met zwaailichten te rijden; denk daarbij aan een inbraakalarm waarbij mogelijk inbrekers op de uitkijk staan.
Daarnaast zijn er genoeg zaken in de jurisprudentie te vinden waarbij een bestuurder van een voorrangsvoertuig de fout in ging door zélf de keuze te maken om geen zwaailichten/sirene te gebruiken.
Dat liep niet altijd goed af en zo kan het dus gebeuren dat deze bestuurders zich moesten verantwoorden voor de rechtbank en in een aantal gevallen zelfs het rijbewijs enige tijd kwijt waren.
Dus dat kán ook nog gebeuren.........