buurvrouw heeft de politie gebeld

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door Pim »

Allereerst is er geen avondklok voor (geluids)overlast. De vuistregel mag dan wellicht 22.00 uur zijn maar overlast is NIET tijdgebonden. We leven in een 24-uurseconomie, het kan goed zijn dat mensen door onregelmatige werktijden willen/moeten slapen wanneer buren overlast veroorzaken.

U geeft zelf aan dat de isolatie van de woningen slecht is. Dat is geen excuus maar daar dient u zelf rekening mee te houden.

Wanneer de politie overlast waarneemt na klachten mogen zij daarvoor bekeuren.
Doorgaans geldt dat er de eerste keer gewaarschuwd wordt (zoals nu), daarna bekeurd, en daarna inbeslagname van de apparatuur.

Een identiteitsbewijs vragen is normaal. Men moet vastleggen met wie er gesproken is, wie er gewaarschuwd is. Opdat een volgende keer niet gezegd kan worden "Ik wist van niks".

Wanneer u huurt van een woningbouwcorporatie kan deze bij herhaalde en langdurige overlast zelfs in actie komen. Dat begint bij schriftelijk waarschuwen maar kan zelfs leiden tot op,eggen van het huurcontract. Zover is het echter nog lang niet.
- en ik was tot 6 uur 's morgens bezig met het opstellen van brieven met oplossingen voor de verhuurder, voor haar, voor de woningbouwvereniging, voor de juridische loket en de politie.
Niemand verplichtte u natuurlijk om tot 6 uur 's morgens wakker te blijven.
De oplossing voor uw buurvrouw is dat u rekening houdt met de beperkte isolatie en gehorigheid van uw woning. En dat u samen afspraken maakt over rijden dat u muziek speelt. De buurvrouw hoeft echter geen overlast te accepteren, ongeacht de door u aangeboden tijdstippen. Als u muziek wilt spelen en de buurvrouw ervaart daardoor overlast mag zij de politie bellen en als die het constateert, en het als overlast kwalificeert, mag de politie bekeuren.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door maestro »

Oude huizen zijn een ellende wat betreft geluidsoverlast. Zoals Pim aangeeft. Het beste is gewoon naar uw buurvrouw stappen en haar uit to nodigen voor een kop koffie om de zaak uit te praten. Kan een hoop ellende in de toekomst voorkomen en u beiden alleen maar winst opleveren.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door Vent »

(De openingspost lijkt verdwenen)

De gebrekkige geluidsisolatie in oude woningen werkt trouwens wel twee kanten op. Het geeft ook aan dat de buren enige geluidshinder te dulden hebben. De geluidshinder van buren wordt geregeld in de APV. Voor Amsterdam is dit bv:

Artikel 2.18A Hinder in en om de woning
1. De gebruiker van een woning of daarbij behorend erf draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid daarvan geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
2. Voor de toepassing van dit artikel wordt in elk geval onder hinder verstaan:
a. vervuiling;
b.geluidsoverlast;

Met de volgende belangrijke toelichting:
Omdat in Amsterdam veel mensen op een kleine oppervlakte wonen is enige mate van hinder van omwonenden onontkoombaar. Zo kan een bewoner er last van hebben als andere omwonenden hard op de gemeenschappelijke trap lopen, jonge kinderen hebben die vroeg wakker zijn, overdag een instrument bespelen, kinderen die buiten spelen of een aantal keer per jaar een barbecue houden in de gemeenschappelijke binnentuin.

Voor dergelijke gevallen is deze bepaling niet bedoeld. Bij reguliere burenconflicten, conflicten die passen bij het dicht bij elkaar wonen van veel mensen, is het aan de bewoners om daarvoor een oplossing te vinden. In die gevallen is sprake van een normaal maatschappelijk risico: enige mate van hinder is, hoe vervelend dat ook kan zijn voor de betrokkenen, onvoldoende aanleiding voor de overheid om op te treden.

De nachtelijke uren gaan een rol spelen indien er opgetreden gaat worden van WvS ipv APV, waarbij artikel 431 zegt:
Artikel 431
Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.

Ik noem deze wettelijk kaders, omdat het mijn ervaring is dat de verschillende zachte vormen van buurtbemiddeling (via verhuurder,via gemeente, etc) zullen neigen naar een vorm van compromis. Dit lijkt leuk, maar als je erover nadenkt levert dit altijd meer beperkingen dan in de wet voorzien.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door Dusty »

Vent schreef: 03 aug 2019, 17:26 (Te openingspost lijkt verdwenen)
Dat idee had ik ook al. 8)
Bovendien zouden er 4 reacties (laatste zou van Zijlvaart moeten zijn.....) onder moeten staan, terwijl dat er maar 2 (nu uiteraard 3....) zijn. :roll: :roll:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Betreft een niet zichtbare ‘discussie’ tussen moderators hoe dit gebeurd kan zijn.. Niets bijzonders verder..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door speedo »

wat is de vraag eigenlijk ik zie geen TS namelijk??? Pim is bij mij de eerste posting in dit topic.
Never change a winning team
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door Pim »

Relaas was ongeveer als volgt:
(alle ruis weggelaten)

TS veroorzaakte begin vd avond overlast door gitaar spelen maar later rond 22.00 uur niet meer. Toen werd alleen nog jazzy gitaarspel gespeeld.
Politie kwam rond 22.00 uur bij TS aan de deur.
Politie meende evenwel om 22.00 uur nog steeds overlast vastgesteld te hebben.
Politie gaf TS een waarschuwing en verlangden een ID bewijs ter vastlegging in politiesystemen.

Vraag TS: mocht de politie dit doen.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: buurvrouw heeft de politie gebeld

Ongelezen bericht door thijeleo »

Opmerking van moderator thijeleo

Ik heb in het beheer gezocht waar de start van dit topic is gebleven. Deze is nergens terug te vinden, niet bij het beheer door de administrators en niet bij het beheer door de moderatoren. Ik heb dus even geen idee wat er mee is gebeurd.

Frans geniet momenteel van vakantie, ik ga hem hiervoor niet storen.
Gesloten