ebike fiets snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
niks
Infopolitie Gast

ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door niks »

zag laats bordje staan bij fiets snelweg dus niet brommen

betekend dat speed ebike pech gehad
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Skipperje »

Nee, de E bike is een fiets en mag daar dus komen.
Ja, De speed pedelec is een bromfiets en die mag daar niet komen.
Gezien de vraag, waarin beide woorden voorkomen, maar een dubbel antwoord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Misschien even voor de duidelijkheid. Wordt hier een fietssnelweg bedoeld?

Fietsen, E-bikes en speedpedelec's lijken mij namelijk niet gewenst op een snelweg, toch?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11072
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat is een fietssnelweg?

Nu hebben we in Den Haag wel genoeg plaatsen waar je fiets-snel-weg is... 😂😂😂

Heel flauw... hihi.. sorry... 😂😂😂😂
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Mitch »

Tegenwoordig bestaan er fietssnelwegen. Aangeduid met de letter F en een nummer. Bijvoorbeeld de F35.
Die wegen zijn bedoeld voor onder andere speed pedelecs die op die manier een goed alternatief zijn voor de auto of OV

Alleen zijn de regels nog niet erg duidelijk omdat de zogeheten fietssnelwegen nog in de testfase zitten.
fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Berichten: 31
Lid sinds: 04 jun 2019, 10:53
Geslacht:
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door fietspomp »

Nu heb ik nog wel een interessante vervolgvraag hierop (waarvan ik mij zelf afvraag hoe dat te handhaven is), in mijn woonplaats staat op verschillende doorgaande routen een C13. Nu staat hierin dat er sprake moet zijn van een ingeschakelde motor. Als een speed pedelec zijn motor uit heeft zou deze daar mogen rijden (toch?), maar zou dit kunnen worden vastgesteld, een electro motor hoor je niet en als je (heel) hard trapt heb je ongeveer een zelfde snelheid (moet de snelheid wel vastgesteld zijn).

Bij Amsterdam CS wordt er met camera's gehandhaafd op de doorgang bij het station, maar ik geloof toch echt niet dat als er een pedelecer doorheen fietst hij geen verbaal krijgt.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Dusty »

fietspomp schreef: 24 jul 2019, 14:31 Nu heb ik nog wel een interessante vervolgvraag hierop (waarvan ik mij zelf afvraag hoe dat te handhaven is), in mijn woonplaats staat op verschillende doorgaande routen een C13. Nu staat hierin dat er sprake moet zijn van een ingeschakelde motor. Als een speed pedelec zijn motor uit heeft zou deze daar mogen rijden (toch?), maar zou dit kunnen worden vastgesteld, een electro motor hoor je niet en als je (heel) hard trapt heb je ongeveer een zelfde snelheid (moet de snelheid wel vastgesteld zijn).

Bij Amsterdam CS wordt er met camera's gehandhaafd op de doorgang bij het station, maar ik geloof toch echt niet dat als er een pedelecer doorheen fietst hij geen verbaal krijgt.
De wettelijke betekenis van bord C13;

Wetstekst

Gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor
Zélf denk ik te weten dat het laatste (gemarkeerde) gedeelte alléén betrekking heeft op de snorfiets en gehandicaptenvoertuigen.
Aldus redenerende zou ik op grond daarvan zeggen dat een speed-pedelec bij bord C13 de betreffende weg niet mag inrijden.

:idea: Datzelfde is, in mijn ogen...., ook van toepassing op bord G13. 8)
fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Berichten: 31
Lid sinds: 04 jun 2019, 10:53
Geslacht:
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door fietspomp »

Ja akkoord, maar als nu de motor wordt uitgeschakeld (wanneer is dat, als de ondersteuning is uitgeschakeld of als de fiets uit staat), dan is er toch ook een uitgeschakelde motor? En volgens mij is dat lastig te controleren.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Mitch »

Ook met uitgeschakelde motor is de speed pedelec verboden. Zelfde geldt voor de blauwe kentekenplaten.
Alleen gehandicaptenvoertuigen waarvan de motor niet in werking is worden toegelaten.

Ik denk dat de betekenis van dit bord een beetje verouderd is en het wordt tijd om een en ander aan te passen aan de huidige tijd.
Gebruikersavatar
Bart12345
Infopolitie Gast

Re: ebike fiets snelweg

Ongelezen bericht door Bart12345 »

De wettelijke betekenis van bord C13;

Wetstekst

Gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor
De ingeschakelde motor geldt volgens mij voor alle drie omdat er een komma voor 'met' staat. Zonder komma alleen voor gehandicaptenvoertuigen.
Gesloten voor <opsomming a,b en c> , <voorwaarde> tov. Gesloten voor <opsomming a,b en -c met voorwaarde->
Gesloten